Eksklusiv bilklubb gir full gass i Skandinavia

Den ekslusive gutteklubben tilbyr medlemmene 50 biler i stallen. Nå etablerer de seg i Skandinavia.

Publisert:

Bilklubben Classic Car club har gjort stor suksess i Storbritannia og USA. Nå utvider de globalt og ser på markeder i Skandinavia, Øst-Europa, Øst-Asia, Australia og Saudi-Arabia.

Se bildeserie her

E24 møter gründer James Evans i bilklubbens hovedkvarter på østkanten i London. Gutteklubben tilbyr medlemskap fra 37.000 kroner i året. For denne summen får du velge mellom klassike kjøretøy fra en bilstall som rommer 50 biler.

Les flere nyheter hos E24 her

- Jeg tror at det er et stort marked for denne klubben i Skandinavia. For det første er det store skattemessige fordeler å ikke eie bil i Norge og for det andre er skandinavere svært designbeviste, sier Evans til E24 mens han smiler til ett dresskledd medlem som kjører avgårde i en klassisk Ferrari.

Nordmenn vil inn

Han startet opp gutteklubben med to kamerater for tolv år siden i en garasje i London. I dag har bilklubben 1.500 medlemmer globalt og opplever en sterk omsetningsvekst.

Flere nordmenn og svensker har kontaktet Evans det siste året med ønske om å starte opp franchiser av biklubben.

- Men vi er veldig kresne når det kommer til hvem vi ønsker å satse på. Vi er ute etter folk som har både kunnskap, tid, vilje og kapital. Hittil har vi ikke funnet de riktige personene i Norge, sier Evans.

Classic Car Club skulle etter planen starte opp et franchise i København i sommer. Etter at lederen her opplevde en stor flom på gården sin er imidlertid planene blitt utsatt til utpå vårparten neste år.

Utfordrende marked

Bilklubben vil kjøpe inn flere klassiske biler som egner seg for røffere vinterføre og legger opp til å holde vinterstengt noen måneder i de skandinaviske byene.

- Det er flere utfordringer ved å starte opp i Skandinavia. For det første er det et røffere klima og overraskende nok opplever vår danske leder at han må overbevise det skandinaviske markedet om konseptet, sier Evans.

Tiltross for det svært pengesterke markedet i Skandinavia er det å tyngre å slå seg opp her enn i Los Angeles, hvor klubben er i ferd med å åpne opp ett kontor. I filmbyen er det en sterk kultur for å vise frem rikdom og det er langt mer vanlig å leie både bil og bolig.

Ventelister

Evans har likevel stor tro på det skandinaviske markedet. Hittil har bilklubben opplevd lite motgang og enorm interesse.

I London opplever klubben så sterk medlemsvekst at de må begynne å si nei til medlemmer. Nå planlegger de å kutte ned medlemstallet i London fra 420 til litt over halvparten.

Samtidig vil de doble prisen på medlemsskapet og tilby færre og mer eksklusive biler. Dermed vil bilklubben få store ventelister.

- I tillleg til Skandinavia har vi vært i samtaler med mulige franchisetagere i Ungarn, Australia, Thailand, Hong Kong, Shanghai, Singapore, Saudi-Arabia, sier bilklubb-gründeren.

Les også:

Publisert: