Turbulensen i Norwegian

Norwegian dropper Oakland: Flytter alle ruter til San Francisco

Restruktureringen i Norwegian fortsetter. Nå har selskapet valgt å droppe Oakland-flyplassen til fordel for San Francisco International på alle langdistanserutene til Bay Area-regionen.

Illustrasjonsbilde av et Norwegian Dreamliner-langdistansefly

Heiko Junge / NTB scanpix
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Flyselskapet Norwegian er har kapret betydelige markedsandeler i flymarkedet over Atlanterhavet med 40 direkteruter mellom USA og Europa. Nå varsler selskapet en ruteendring.

Det betyr at avgangene fra Oslo og Roma til San Francisco vil flyttes over fra Oakland- til San Francisco-flyplassen. Rutene fra London, Barcelona og Paris ble flyttet til San Francisco tidligere i år.

Skal bedre lønnsomheten

– Fra sommersesongen 2020 og videre vil vi tilby alle våre flyginger til Bay Area fra San Francisco International Airport, som vil bedre posisjonere oss for å bli lønnsomme igjen, sier Matthew Wood, kommersiell direktør for langdistanse i Norwegian, i en pressemelding.

– Vi vil benytte sjansen til å takke våre partnere og venner på Oakland International Airport for deres utrolige innsats siden vi startet operasjonen i mai 2014, sier han videre.

– Mens vi er utrolig skuffet over tapet av et flyselskap som vi har hatt et tett partnerskap med, så reflekterer vi samtidig over den unektelige suksessen vi har opplevd i å etablere Oakland som en stor portal mellom USA og Europa. Vi har jobbet utrettelig for å promotere Norwegians tilbud og gjøre selskapet til et «husholdningsnavn» her i Bay Area-området, sier flydirektør i Port of Oakland, Bryant L. Francis, i meldingen.

Endringen som nå skjer for å bedre lønnsomheten i Norwegian er bare den siste i en rekke grep selskapet har tatt i det siste. Det inkluderer blant annet:

Flyttet delvis i Miami

Da Norwegian startet langdistansesatsingen sin valgte selskapet i flere tilfeller sekundærflyplasser som Oakland utenfor San Francisco og Ft. Lauderdale nord for Miami, fremfor byenes hovedflyplasser.

I tillegg til at det i mange tilfeller er enklere å få landings- og avgangstider på disse flyplassene, er landingsavgiftene også som regel lavere.

Nedsiden er at man ikke lander på flyplassene der forbindelsene videre ikke alltid er like gode, slik at passasjergrunnlaget ofte blir begrenset til de som ikke skal fly videre.

I tillegg til passasjeraspektet er det også andre nedsider ved de sekundære flyplassene, som for eksempel av interessen for å sende frakt til disse flyplassene ikke er like stor som på hovedflyplassene.

Av den grunn valgte Norwegian for en stund tilbake å flytte sin London-Miami-rute fra Ft. Lauderdale til Miami International. Oslo-Miami-ruten flys fortsatt til Ft. Lauderdale, ifølge Norwegians rutekart.

Nå samler Norwegian altså alle sine ruter i San Francisco på én flyplass.

PS! Norwegian varslet nylig et nytt samarbeid med amerikanske JetBlue. De flyr både til Oakland og San Francisco, men i Miami har de sin base på Ft. Lauderdale-flyplassen.

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Luftfart
  3. Norwegian
  4. San Francisco
  5. Flyplass
  6. Flyselskaper
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Norwegian tar nye grep: Legger ned alle langdistanserutene i Stockholm og København

  2. Norwegian-sjefen: Håper å lande Max-erstatning før nyttår

  3. Norwegians Argentina-sjef flyttes til Storbritannia

  4. Annonsørinnhold

  5. Norwegian-sjefen må be aksjonærene om mer penger: – Vi måtte gjøre det vi nå gjør

  6. Norwegian anklager Boeing for svindel og kontraktsbrudd