Oljeprishopp koster for flyselskapene: – Blir en marginskvis

Flydrivstoff har blitt nesten 50 prosent dyrere det siste året. Det gir en skvis for flyselskapene, ifølge analytiker, som spår høyere billettpriser for passasjerene.

DYRERE DRIVSTOFF: Oljeprisen nærmer seg 80 dollar fatet. Det gir en høyere drivstoffpris for flybransjen.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
  • Asgeir Aga Nilsen
Publisert:

– Det blir en marginskvis når oljeprisen går opp, sier flyanalytiker Kenneth Sivertsen i Pareto Securities til E24.

Med en oljepris som har klatret stadig høyere går også drivstoffprisen kraftig opp – en av de store utgiftspostene til flyselskapene.

Ifølge tall fra den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATA er prisoppgangen på 47 prosent det siste året frem til utgangen av april, mens oppgangen var på over seks prosent i siste måned alene.

For flybransjen betyr det stigende kostnader, selv om det er vanlig praksis å inngå sikringskontrakter som gir en viss beskyttelse mot brå prishopp på kort sikt.

Spår høyere billettpriser

Drivstoffregningen for flyindustrien i 2017 ved en oljepris på 54 dollar fatet ble estimert til 130 milliarder dollar av IATA i desember.

Les også

Kise om mulig oppkjøp av Norwegian: – Flere interessenter med ulik industriell tilnærming

Da var prognosen for i år, basert på en oljepris på 60 dollar per fat, at kostnaden ville stige til 156 milliarder dollar i år, delvis som følge av økt forbruk.

Nå har oljeprisen steget til 77 dollar per fat. Donald Trumps skroting av Iran-avtalen har presset prisen opp i det siste. Siden mai i fjor har et fat nordsjøolje blitt 56 prosent dyrere, som følge av at Opec har holdt tilbake oljetilbudet, samtidig som etterspørselen stadig vokser.

For flypassasjerene betyr prishoppet dyrere billetter, men med et tidsetterslep, ifølge Sivertsen.

– De får prisøkningen litt frem i tid. Når hedgen (sikringsavtale på drivstoff) går ut, må man flytte billettprisene litt opp og kompensere, sier Pareto-analytikeren.

saken fortsetter under

Den internasjonale flyselskapsorganisasjonen IATA offentliggjør jevnlig prisindeksen for drivstoff, basert på data fra analyseselskapet Platts. Som grafen viser har prisnivået økt kraftig det siste året.

Foto: Illustrasjon: IATA

Sivertsen viser til at det historisk sett er en sterk sammenheng mellom flyselskapenes kostnader og billettprisene.

– Det er en sammenheng som har vart i 50 år, sier analytikeren.

Spesielt på lengre distanser er drivstoffandelen av kostnadene høy.

– Hvis du tar langdistanseruter er kostnadsstrukturen at kanskje 40 prosent har vært drivstoff, men nå nærmer det sikkert 50 prosent av kostnadene. Når halvparten av kostnadsbasen beveger seg såpass mye oppover har du ikke andre muligheter til å kompensere for det, sier Sivertsen.

I tenkeboksen

Her hjemme er Norwegian i tenkeboksen etter drivstoffprishoppet.

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

Foto: Jan Ovind VG

– Vi sitter og ser på det nå, og på hva vi skal gjøre, sier talsmann Lasse Sandaker-Nielsen.

Flyselskapet har hatt drivstofftillegg tidligere, men fjernet det, ifølge talsmannen.

– Vi beslutter hva vi gjør etter hvert, sier han.

Da Bjørn Kjos la frem de finansielle resultatene for første kvartal hadde forbruket av drivstoff steget med 32 prosent i første kvartal fra første kvartal i fjor, blant annet som følge av flere fly på vingene, mens drivstoffkostnaden hadde en enda kraftigere vekst på 48 prosent.

På grunn av høyere drivstoffpriser enn ventet jekket også flyselskapet opp prognosen for årets enhetskostnader.

Sivertsen i Pareto tok opp sin kostnadsprognose for Norwegian med rundt en milliard kroner etter resultatrapporten, som følge av både drivstoff- og valutaeffekter.

Les også: Vedder på lavere drivstoffpriser

– Det siste steget

Konkurrenten SAS er ordknapp om mulige prisendringer.

– Vi kommuniserer ikke eventuelle prisendringer i media, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen.

– Prisene er i stadig bevegelse. Prisene er dynamiske i forhold til tilbud og etterspørsel, helt uavhengig av den situasjonen vi står i nå, sier han.

Les også

Flyanalytiker: Tror ikke på Ryanair-kobling til Norwegian

Johansen viser også til at SAS har låst fast prisen på mesteparten av drivstoffet gjennom sikringsavtaler.

Ifølge Björn Tibell, sjef for investorrelasjoner i SAS, gjør sikringsavtalene på drivstoff at den kraftige drivstoffprisoppgangen ikke får noen umiddelbar effekt.

Selskapet kan blant annet møte prisoppgangen med effektiviseringstiltak, men hvis prisene holder seg høye over lengre tid kan SAS som resten av bransjen bli tvunget til å øke inntektene.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir. Elnæs har årevis med erfaring fra Ryanair, Qatar Airways og brasilianske Varig.

Foto: WinAir

– Ingen flyselskaper kan effektivisere tilstrekkelig for store drivstoffprisøkninger. Da må inntektene kompensere. Det er det siste steget, sier Tibell.

Eksponert mot prisendringer

Hvor mye av drivstoffet selskapene låser til fastpris, varierer.

Ifølge flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair er det normale i bransjen en sikringsandel på mellom 60 og 90 prosent.

Norwegian har en sikringsandel på 27 prosent for 2018, mens SAS har 64 prosent. Skulle drivstoffprisene falle vil en lav sikringsgrad gi Norwegian en fordel, men i motsatt fall er selskapet spesielt utsatt.

Elnæs tror Norwegian kan bli tvunget til å sette opp billettprisene for å hente inn igjen de økte kostnadene.

– De kommer ikke til å fly noe mindre, det kommer ikke noen endringer i luftprogrammet. Skal man kompensere må man ta det ut i høyere priser, eller så kan de gå på en smell, sier han til E24.

Les også

Spansk avis: IAG-aksjonærer forslår felles Norwegian-bud med Ryanair

Les også

Flere fløy Norwegian – kraftig fall i inntekten per passasjer

Les også

Inspirert av Bank Norwegian: Flyinvestor Per Braathen starter bank

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)
  2. Norwegian
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Oljeprisen biter i europeisk luftfart – analytiker venter flere konkurser

  2. Flyanalytiker imponert av SAS-tallene: – Veldig bra

  3. Vedder på lavere drivstoffpriser

  4. Annonsørinnhold

  5. Dyrere drivstoff rammer flybransjen

  6. – Teknikken er å fylle opp flyet med lave priser