Ny intensjonsavtale sendte Philly Shipyard opp på børs
Fredag ble det kjent at det Philadelphia-baserte verftet har inngått en intensjonsavtale om bygging av opptil fire nye skip. Det sendte aksjen oppover i dagens handel.
Tidligere Aker Philadelphia Shipyard, nå Philly Shipyard, har inngått en intensjonsavtale med en stor amerikansk operatør om bygging av to nye containerskip. I intensjonsavtalen er også ytterligere to skip på opsjon. Dette kommer frem i en melding fra verftet fredag kveld.
Skipene har en størrelse på 3.700 TEU (måleenheten for 20-fots containere) med planlagt levering i 2020 og 2021. Verdien på den mulige avtalen kommer ikke frem, men rederiet «Matson» signerte en avtale på 418 millioner dollar tilbake i 2013 for to lignende skip.
Skipene er planlagt å opereres mellom vestkysten i USA og Hawaii og skal drives av en velkjent aktør i det amerikanske markedet, men identiteten ønskes ikke å nevnes. Forhandlingene er nå offisielt i gang etter at partene siden starten av juni har vært i samtale om mulighetene for en ny service mellom USAs vestkyst og Hawaii.
Aksjen til til det Røkke-kontrollerte selskapet, som er notert på Oslo Axess, steg over 15 prosent i åpningsminuttene av mandagens handel på Oslo Børs som følge av nyheten.
Strengere miljøkrav
Philly Shipyard startet å bygge skipene allerede i juni, ettersom fremtidige miljøkrav i havområdene mellom USA og Hawaii fører til at skipene må modifiseres eller erstattes. Utslippskravene trer i kraft i 2020, og flere av skipene som nå opererer i området vil ikke kunne benyttes uten at det investeres i kostbare oppgraderinger. Philly Shipyard skriver på sine nettsider at det ikke vil være kostnadseffektivt selv med modifiseringer av de gamle skipene.
I juni meldte verftet at de var i samtale med en velkjent operatør i det Amerikanske Jones Act-markedet i forbindelse med å opprette en ny service til Hawaii. Med en ny service vil det også komme nye skip, og i meldingen fra verftet skrives det at det er med samme selskap intensjonsavtalen har blitt inngått med.
Bygger lignende skip
Byggingen av skipene er allerede i gang og skal være i nær likhet til skip som allerede er under bygging ved verftet. Det amerikanske rederiet Matson, som også opererer i Jones Act-markedet, har to skip under bygging på verftet av en type de kaller «Aloha class» med kapasitet på 3.600 containere (TEU).
Skipene som bygges for den anonyme operatøren er litt større og kan laste 100 TEU (containere) mer enn de som er bygd til Matson. I tillegg er også de utstyrt med en motor som kan drives både av «bunkersolje» (tungolje) og flytende gass (LNG).
Aksjen suste opp
I åpningsminuttene av dagens handel på Oslo Børs så man utslag av fredagens nyheter, og aksjen steg fort opp over 15 prosent. Dette varte derimot ikke lenge og var ved lunsjtider opp like over åtte prosent. Ved Børsens stengetid var aksjen opp 7,97 prosent og ble handlet for 74,5 kroner per aksje.
Nyheten ble godt tatt imot grunnet usikre fremtidsutsikter fremstilt i deres rapport for andre kvartal. Verftet har foreløpig kun sikret arbeid ut juni 2019 og har jobbet hardt med å få inn flere ordrer i boken. På grunn av dette ble det heller ikke utbetalt utbytte til aksjonærene. Årets andre kvartal var også skuffende, hvor man i år så et resultat på 4,2 millioner dollar, kontra fjorårets 17 millioner. Selskapet sier det skyldtes at det ikke ble levert noen skip i årets Q2.