Kampen om Havila: – Det er bare to
muligheter: Konkurs eller vår plan

Havila trues med konkurs, og til DN sier kreditorene at rederiet har valget mellom å gå under eller følge deres plan.

BITTER STRID: Det foregår en hard kamp om hvem som skal ende opp med kontrollen over det kriserammede supplyrederiet Havila.

Publisert:,

Havila Shipping har i hele år arbeidet for å komme opp med en redningsplan.

Tynget av en gjeldsbyrde på flere milliarder kroner og dårlige markeder lanserte selskapet en finansiell restruktureringsplan i januar som falt i fisk.

Denne uken annonserte Havila en ny redningsplan, men den har allerede møtt motstand hos en minoritetsgruppe av usikrede obligasjonseiere.

– Konkurs eller vår plan

Overfor DN beskylder kreditorene Sævik-familien, som i dag eier 51 prosent av selskapet, for å holde tilbake informasjon om redningsplanene.

Havila-sjef Njål Sævik sier at de har en plan B dersom ikke hovedplanen de har foreslått går igjennom, men nekter å opplyse hva plan B går ut på.

– Det er selskapets plikt å opplyse hva beredskapsplanen består i. Dette er innsideinformasjon som de ifølge børsreglene må dele med markedet, sier Tom Henning Slethei, en av kreditorene, til DN.

En komité nedsatt av kreditorene har foreslått en løsning der kreditorene ettergir all gjeld og overtar eierskap og kontroll over Havila Shipping, skriver avisen.

– Vi taper 90 prosent av vår investering. Det tapet er vi villige til å ta. Obligasjonseierne er villige til å konvertere sine lån. Vi ettergir all gjeld og overtar selskapet, sier Slethei og setter hardt mot hardt.

– Det er bare to muligheter: Konkurs eller vår plan, sier Slethei til DN.

Sæviks plan

Sævik-familiens hovedplan skal, i korte trekk, sørge for at rederiet holdes flytende de neste årene gjennom utsettelser av milliarder i avdrag, salg av skip, tilførsel av friske penger pluss at usikrede kreditorer må ta tap.

Det skjer gjennom flere grep, ifølge presentasjonen av planen.

Sævik-familien, som er hovedaksjonær, skyter inn ny kapital på 164 millioner kroner, fordelt på 118 millioner i egenkapital og 46 millioner i aksjonærlån. Det sikrer kontroll over aksjekapitalen i selskapet.

De usikrede kreditorene betales 143 millioner av lånene på 950 millioner, noe som betyr at de tar et tap på 807 millioner. Netto rentebærende gjeld knyttet til skip som skal selges reduseres med 522 millioner kroner.

Planen har fått støtte fra største aksjonær, Sævik-familiens Havila Holding, selskapets sikrede bankforbindelser og usikrede bankforbindelser.

Men eierne i obligasjonslånene Havi 04, Havi 06/07 og Havi 08 må gi grønt lys for restruktureringen.

Vil ikke gi seg

Da E24 snakket med Havilas finansdirektør fredag morgen om motstanden fra obligasjonsgruppen, var han klar på at forslaget opprettholdes.

– Vi har sendt ut det forslaget vi vil ha tilslutning til. Vi mener vi totalt sett har en god løsning. Vi får se hvordan de neste dagene utspiller seg, sa Arne Johan Dale.

Han sa det fra selskapets side handler om å ivareta verdier og arbeidsplasser.

– Det kan se ut på debatten innimellom at dette er en kamp mellom kreditorer, men fra min side er fokuset å få til fortsatt drift av de 600 arbeidsplassene på båtene og den aktiviteten som er tilknyttet. Det er synd hvis den faktiske virksomheten kommer i bakgrunnen, sa Dale.

Les også

Slik er kampen om Havila: – Dette er grisete

Les også

Ny avtale for Havila Shipping sikrer videre drift

Les også

Farstad har inngått avtale med Siem