Lager stasjon i Sandvika: Spetalen-selskap med på hydrogen-verdensnyhet

I løpet av året vil Nel og Uno-X åpne sin første hydrogenstasjon i Norge. Da vil bilister kunne fylle med hydrogen laget av strøm fra naboen.

NABOSTRØM: Her er en illustrasjon av den nye hydrogenstasjonen som Nel og Uno-X skal bygge på Kjørbo i Sandvika i Bærum. I bakgrunnen kan man se Entras kontorlokaler som via solceller skal levere en del av strømmen som trengs for hydrogenproduksjonen.

Tellef Dannevig / Aksel Warhuus Asplan Viak
Publisert:,

Hydrogenselskapet Nel annonserte fredag morgen at den første hydrogenstasjonen selskapet skal bygge i det store samarbeidet med Uno-X, vil komme i Sandvika i Bærum.

Det skjer etter at de to selskapene i desember fjor annonserte et samarbeid om å bygge et nett av slike stasjoner i Norge. Bak Nel står blant andre investoren Øystein Stray Spetalen.

Ifølge Reitangruppen, som eier Uno-X, blir dette den første hydrogenstasjonen i verden som delvis drives av overskuddsstrøm fra et plusshus (et bygg som produserer mer strøm enn det bruker).

Stasjonen skal være klar til bruk i løpet av året.

I samarbeid med Entra Eiendom skal overskuddsenergi fra Kjørbo Parken (kalt «Powerhouse Kjørbo») overføres til hydrogenstasjonen, slik at hydrogenet kan produseres på stedet.

Strøm fra tak

Nel opplyser i en børsmelding at solcellene på taket til kontorbygningene og parkeringsanlegget produserer over 200.000 kilowattimer med strøm i år, dobbelt så mye som bygget faktisk bruker.

Konsernsjef Jon André Løkke forklarer til E24 at dette vil kunne produsere nok hydrogen på stedet til å gi nok hydrogen til å dekke forbruket til rundt 50 biler.

Resten av strømmen som trengs for å lage hydrogenen ved fyllingsstasjonen hentes fra strømnettet.

– Over 80.000 biler vil passere stasjonen på Kjørbo daglig når den åpner til høsten, og vi har sterk tro på at mange av disse om få år er hydrogenbiler, sier administrerende direktør Vegar Kulset i Uno-X Gruppen, i en pressemelding.

Nel-aksjen steg med over syv prosent da Oslo Børs åpnet fredag, og stabiliserte seg etter hvert med en oppgang på snaue fem prosent. Siden samarbeidet med Uno-X ble annonsert i starten av desember i fjor har aksjen steget 27 prosent.

Fortsatt avhengig av støtte

Nel-sjefen mener dette anlegget ikke bare er viktig for Norge, men også for Nel sin posisjon internasjonalt.

– Dette blir et referanseanlegg, sier Løkke til E24.

Øystein Spray Spetalen

Anette Karlsen NTB scanpix

Han viser til at det foreløpig er California, Tyskland og Japan som er de store markedene med potensial utenlands.

Anlegget har et budsjett på 28,4 millioner kroner, hvorav 5,7 millioner kommer fra Akershus fylkeskommune og 7,7 millioner kommer fra Enova. Kontrakten er verd 25 millioner for Nel.

Uno-X skriver i en uttalelse at de har planene klare for utbyggingen av de resterende 19 hydrogenstasjonene, men at de håper nasjonale myndigheter vil få på plass « forutsigbare rammebetingelser (...) til utbygging av hydrogeninfrastruktur».

– Er utbyggingen av hydrogenstasjoner avhengig av støtte på dette stadiet?

– Vi er fortsatt avhengig at det kommer investeringsstøtte. Dette blir en egget og høna-problemstilling, for bilprodusentene er ikke interessert i år lansere hydrogenbiler i et marked før det er en infrastruktur for fylling på plass, sier Løkke.

Han forklarer at Toyota nå prioriterer Norge, nettopp fordi infrastrukturen kommer på plass. Nel og Uno-X har et mål om å ha 20 stasjoner på plass i Norge innen 2020. I Danmark har selskapet allerede på plass et landsdekkende nett der hydrogenet produseres på stedet.

– Det blir ikke god butikk i dette før det er mange hydrogenbiler på veien, sier Løkke.

I tillegg til Toyota er også Hyundai i gang med masseproduksjon av hydrogenbiler.

Neste mann ut kan bli Mercedes, som har sagt at de starter sin industrielle produksjonen neste år, etter flere år med diverse testflåter.

– I mellomtiden kommer Toyotas Mirai til Norge i år, og Hondas Clarity, som ble lansert i Tokyo for noen uker siden, vil bli rullet ut i markedene, sier Løkke, og legger til at flere store aktører som Audi og General Motors trolig kommer på banen fra 2018.

Én stor fordel for Nel og hydrogenaktørene, sammenlignet med de rene elbilene, er at det er etablert en felles global standard for hvordan hydrogen fylles på biler. Når det kommer til elbiler, har det etablert seg en håndfull forskjellige standarder og plugger, som kan komplisere hverdagen for bilistene.

Les også

Kiosk-Reitan med tidenes beste resultat

Utenlandske interessenter

Den nye stasjonen i Sandvika er ikke den første hydrogenfyllingsstasjonen som produserer sin egen hydrogen, men ifølge NEL-sjefen er det to viktige milepæler for selskapet i Sandvika-prosjektet:

– Dette er det første prosjektet der nye Nel tilbyr sin teknologi og kompetanse slik at vi leverer en total systemløsning, med produksjon og fylling på samme sted. Det andre er at vi her bruker overskuddsenergi fra solceller, sier Løkke, og fortsetter:

– Det finnes mye overskuddsenergi fra sol og vind i verden, og mange takanlegg produserer mer enn byggene bruker.

Ifølge Løkke er alternativet for eierne av disse byggene å selge overskuddsstrømmen tilbake i strømnettet til en langt dårligere pris.

Løkke vil ikke si i hvilket tempo man skal bygge ut de 20 stasjonene i Norge, men sier at de ønsker å bygge ut kapasitet i og rundt de store norske byene, med stasjoner imellom.

– Det tror vi er et godt utgangspunkt. Da kan man ha hydrogenbil og reise fra Trondheim og sørover i Norge og Europa.

Løkke forklarer at de er i dialog med eiendomsaktører både i Norge og internasjonalt som er interessert i å bruke overskuddsenergi til hydrogenstasjoner fremover.

Les også

SINTEF vil forlenge fordelene for hydrogenbiler

Les også

Nå kommer hydrogenstasjonene

Les også

– Dagens endringer er som overgangen fra hest og kjerre til bil

Her kan du lese mer om