Analytiker om Norwegian-trøbbel: Allerede priset inn i aksjen

Mens mange av Norwegians passasjerer ble værende på bakken, steg aksjen til flyselskapet med 2,7 prosent mandag.

OPP: Norwegian-aksjen ser ikke ut til å la seg påvirke av problemene til Norwegian før sommerferien slår til for fullt.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
  • Steinar Rostad Breivik
Publisert:,

Investorene trekker tilsynelatende på skuldrene over at Norwegian også denne sommeren opplever kraftige forsinkelser og en rekke kanselleringer.

Søndag ble seks flyvninger fra Gardermoen innstilt. Mandag fortsatte problemene med titalls flere innstilte avganger.

Store problemer til tross, Norwegian-aksjen holdt mandag stø kurs på Oslo Børs mandag. Da ukens første handledag var over, hadde aksjen steget 2,65 prosent.

Oppdatering tirsdag: Ved børsstart tirsdag faller Norwegian-aksjen. Rundt klokken 09.15 er aksjen ned 1,48 prosent.

– Alle flyselskaper har forsinkelser. Det blir innbakt i forventningene til aksjen, sier analytiker Kenneth Sivertsen i SEB til E24.

– Det er selvfølgelig beklagelig for passasjerene, men i utgangspunktet ligger det altså allerede i estimatene. Det er klart at hvis omfanget eskalerer, vil det også kunne påvirke kursen negativt. Men slik det ser ut nå, er ikke problemene av det omfanget.

Én Norwegian-aksje koster nå 244 kroner.

Viktig sommer

Norwegian-aksjen har svekket seg kraftig det siste året og ligger nå 22 prosent under nivået for ett år siden. Siden nyttår har aksjen falt med nesten 15 prosent.

Selskapet har med andre ord lagt et tøft første halvår av 2017 bak seg, og går inn i en særdeles viktig sommerperiode.

– Kursen ble utbombet i vinter. Nivået aksjen ligger på nå reflekterer veldig mye av negativiteten rundt selskapet, sier Sivertsen.

Aksjen er også den med størst andel shortposisjoner på Oslo Børs, 12,18 prosent, ifølge Finanstilsynets shortregister.

Når man shorter vedder man på at et verdipapir vil falle i verdi. Dette går på at man «låner» aksjer fra andre investorer. Om kursen synker før aksjene skal leveres tilbake, kan man kjøpe tilbake aksjen billigere og dermed tjene penger.

Dem som har shortet Norwegian-aksjen, har dermed veddet på at aksjen skal falle ytterligere i verdi.

– Hvordan skal vi tolke andelen shortposisjoner?

– Det henger sammen med at selskapet har store forpliktelser på bestillinger av nye fly. Man kan diskutere om andelen gjeld i forhold til selskapsverdien er for stor, sier Sivertsen, og understreker:

– Jeg tilhører ikke dem som tror på de store negative utslagene på aksjen. Jeg tror de har relativt god kontroll på gjelden.

Ikke alene om problemer

I fjor måtte Norwegian kansellere 18 flyvninger den første helgen i juli. Til sammen ble mellom 4.000 og 5.000 passasjerer rammet, skriver NTB.

Kenneth Sivertsen, analytiker i SEB.

Foto:

Men Sivertsen påpeker at dette ikke er unikt for Norwegian. Også andre store flyselskaper som EasyJet, Ryanair og Lufthansa, opplever forsinkelser og kanselleringer innimellom.

– Man skulle tro at etter hvert som selskapet blir større, skulle det kunne kvitte seg med slike problemer. Men de store har også sin andel, forklarer SEB-analytikeren.

– Norwegian og SAS er faktisk ganske punktlige i en europeisk kontekst.

Grunnen til kanselleringene denne gangen skal være problemer med å skaffe personell, samt noen tekniske problemer. Det er vanskelig å beskytte seg mot, mener Sivertsen.

– I de mest travle periodene er det vanskelig å beskytte seg mot sykdom og tekniske problemer. Selv med små problemer, blir det raskt brutalt med store konsekvenser for reisende.

– Jobber på spreng

Ifølge Dagens Næringsliv ville Norwegian gi pilotene mellom 12.000 og 24.000 ekstra i dagslønn mot at de jobbet på sine feriedager, men pilotforeningen nektet.

Flygesjef Tomas Hesthammer sier til VG at de gjør alt som står i deres makt for å løse problemet, men at den langsiktige løsningen er å ansette flere piloter.

– Det er et grunnleggende problem at det er for få piloter tilgjengelig i Norwegian-systemet, sier Hesthammer.

Vi jobber på spreng med kortsiktige løsninger som å leie inn bemannede fly fra andre operatører for å betjene de rutene vi ikke klarer å dekke selv. Men det markedet er også ganske tøft nå i høysesongen, innrømmer han.

Les også

Flere hundre nordmenn rammet av Norwegian-kanselleringer

Les også

Norwegian til topps i fersk kåring

Les også

Kraftig vekst koster Kjos dyrt: Flypassasjeravgiften gjør vondt verre

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian

Flere artikler

  1. DN: Norwegian-piloter takket ja etter direkte henvendelse

  2. Norwegian-kanselleringene fortsetter mandag

  3. Dette har du krav på ved flykanselleringer

  4. Annonsørinnhold

  5. – Det verste som kan ramme et flyselskap

  6. Betalt innhold

    Shortboom i Norwegian – slik kan veddemålene ende i en skvis