Lufthansa øker i Norge - men måtte kutte vestlandsruter

Lufthansas satsing på Vestlandet ble ikke så lønnsom som planlagt. Flyselskapet har tatt grep i kampen om reiseglade nordmenn.

FLÅTELØFT: Selv om selskapet er midt i en omfattende effektiviseringsprosess har Lufthansa bestilt 261 fly til 35 milliarder euro. Her er ett av Lufthansas nye Boeing 747-8 på vei fra hangaren.

John Crozier
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

- Alle ruter som gikk med tap har blitt gjennomgått, men vi ville redde denne ruten.

Det sier Norgesdirektør Terje Grue i Lufthansa om flyselskapets ruter til Bergen.

Den tyske flygiganten gjennomfører om dagen et omfattende effektiviseringsprogram kalt Score, som innen utgangen av neste år skal gi 1,5 milliarder euro i besparelser.

Dermed måtte også vestlandsruten til Bergen under lupen ettersom den gikk med tap. Fra 1. mars ble flygningene fra Bergen til Tyskland redusert fra tre til én per dag.

På samme tid opprettholdes de tre daglige avgangene fra Stavanger. Lufthansa har fløyet til oljebyen i 11 år, mens den første ruten til Bergen ble åpnet i 2008.

Onsdag hadde selskapet invitert norsk presse til en presentasjon av planer og resultater. Lufthansa sier de er det tredje største flyselskapet i Norge på utenlands, etter SAS og Norwegian.

Terje Grue forklarer kuttene inn mot Bergen med at det rett og slett er for få som flyr business class på Bergen-ruten til at den ble lønnsom.

- Det er rundt tre ganger så mange business class-reisende på Stavanger-flyene, sier Grue til E24, og legger til at det innebærer at de ikke trenger å ha så fulle fly og at de kan ha lavere priser på økonomiklasse for å gå i pluss.

Ifølge Grue prøvde man å sjonglere rundt på forskjellige flytyper for å se om det hjalp på regnestykket på Bergensruten. Men med trafikkmengden, profilen på passasjerene og distansen til Frankfurt var lønnsomhetsterskelen for høy.

I motsetning til SAS og Norwegian som opererer innenriksruter selv, prøver mange av de internasjonale flyselskapene å rute norske passasjerer til deres hub'er direkte fra andre byer i Norge.

Lufthansa avviser at de nå omprioriterer satsingen mellom Oslo og de andre store byene.

- 2014 blir et år for konsolidering, sier Grue.

Mer til Oslo

I 2014 skal Lufthansa øke kapasiteten til Norge med 15 prosent, hovedsaklig til Oslo. I 2013 fraktet selskapet 1,1 millioner passasjerer til og fra Norge.

De andre selskapene i Lufthansa-konsernet (Brussels, Austrian, Swiss og Germanwings) opprettholder hovedsaklig sitt tilbud. Swiss lover at vinterruten til Genève fortsetter neste vinter, etter lanseringen i denne sesongen.

Direktør for Skandinavia, Finland og Baltikum, Ulrich Link, fortalte at Skandinavia er Lufthansas tredje viktigste oppfanginsområde til nettverket deres etter Frankrike og Italia.

- Hver uke har vi rundt 70.000 seter til Skandinavia, sa Link om kapasiteten.

Lufthansa vurderer også å starte flygninger til Tyskland fra både Trondheim og Kristiansand, men dette vil tidligst bli en realitet etter 2014, ifølge Norgesdirektøren.

- Vi ser at markedet er klart, sa Terje Grue, med referanse til Fly Nonstops forsøk på å stable sammen en rutetrafikk fra Kristiansand.

Han trekker også frem at Siemens er i ferd med å etablere et globalt subsea-kontor i Trondheim, i tillegg til resten av det tekniske miljøet som finnes der.

Til Gardermoen i limo

Etter 20 år avsluttet SAS og Lufthansa i fjor sitt nære samarbeid. Gjennom samarbeidet diskuterte man ruteplaner og bidro til billettsalget. Etter at avtalen ble avsluttet er de to selskapene bare partnere gjennom Star Alliance.

(Fra venstre) Norgesdirektør Terje Grue, kommunikasjonsdirektør for Europa, Martin Riecken og direktør for Norden og Baltikum, Ulrich Link, i Lufthansa

Marius Lorentzen

Dermed har Lufthansa økt innsatsen for å styrke kundeforholdet sitt i bedriftsmarkedet.

Terje Grue fortalte at de nå har 1.000 bedriftskunder i Norge, fra store selskaper som Statoil til små og mellomstore bedrifter.

Gjennom en egen nettside kan selskapene administrere kundeforholdet sitt og kan også tjene opp poeng for selskapet.

Som eneste selskap i Norge har Lufthansa introdusert limousin-service fra Oslo Lufthavn for passasjerer på First Class, og vurderer også å etablere tilbudet i Stavanger og Bergen.

- Som nordmann tenker man kanskje at det er noe vi nordmenn ikke vil ha, men så lenge det er diskret er det mange som vil la seg skjemme litt bort og ser fordelen tidsmessig, sa Norgesdirektøren muntert.

Premium eller lavpris

I det tøffe konkurransebildet som preger luftfarten i Europa og globalt mener Lufthansa at man har to valg som flyselskap.

- Man må være premium eller lavpris. Hvis man er i midten blir man bare presset fra begge kanter, sa kommunikasjonsdirektør for Europa, Martin Riecken.

Lufthansa-direktørene pekte selv på Turkish Airlines og flyselskapene i Midtøsten, som Qatar og Emirates, som sine største internasjonale utfordringer for tiden.

I tillegg til å gjennomføre sin omfattende effektiviseringsplan satser Lufthansa nå tungt for å bli et såkalt femstjerners flyselskap, etter Skytrax sitt rangeringssystem.

Foreløpig er det bare flyselskaper i Asia og Midtøsten som har klart dette, og det er syv selskaper globalt som har statusen. Lufthansa har så langt klart å få sin First Class til å få rangeringen.

I tillegg til en omfattende oppgradering av First og Business Class introduserer selskapet nå Premium Economy, for å fylle tomrommet mellom økonomi og de andre klassene. Dette er også en måte å få forretningsreisende til å betale mer hvis de ikke får lov til å fly Business av jobben.

- Vi er ikke de første som gjør det, men vi gjør det på den riktige måten, sa Riecken.

Lufthansa har ordrer inne på 261 fly for de kommende årene, noe som tilsvarer 35 milliarder euro i ordrer (291 milliarder kroner).

Blant ordrene er 25 nye langdistansefly av typen Airbus A350-900, samme type som SAS har bestilt, og 34 nye Boeing 777-9X. Dette er Boeings nye versjon av sitt én-etasjes langdistansefly.

- Dette er ikke en ekspansjon av flåten men en modernisering, understreket Martin Riecken.

Airbus A350-flyene skal ifølge Martin Riecken erstatte dagens A340-fly, mens Boeing 777-9X-flyene skal erstatte de gamle jumbojetene av typen 747-400, sammen med de nye 747-8-flyene Lufthansa har bestilt.

Les også:

Her bygges flytypen Norwegian har bestilt 100 avLufthansa-sjef kritiserer Kjos og NorwegianFlygiganter reserverer seg mot USA-kritikk av NorwegianSAS-direktør: Vi skal gå i pluss i årNå kommer Fast Track-sikkerhetskontroll på Sola og Værnes

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. 72 Lufthansa-flyvninger kansellert til og fra Norge fra i kveld: – Får ikke booket om Lufthansa-reisen

  2. British Airways moderniserer flåten med ny type Boeing

  3. Sikker på at Kjos får ja i USA: - Den mannen er et geni

  4. Annonsørinnhold

  5. Lett begeistring over ANAs flykjøp til 100 milliarder

  6. Airbus-drøm gikk i knus: Boeing stakk av med Emirates-ordre på 123 mrd.