TV: - Er 3D-printere det
neste Apple?

Blir 3D-printere en revolusjon like stor som smarttelefonen?

Publisert:

I dagens sending av «På Markedet», retter programlederne Sverre Rørvik Nilsen og Richard Paulsen fokus på 3D-printere.

Teknologien, såkalt additativ tilvirkning, hvor gjenstander lages ved at de printes «oppover» ved at lag på lag med materiale legges oppå hverandre etter en datategning laget med 3D-program.

Les også

Større enn internett?

Som E24 tidligere har omtalt har teknologien, som ikke er ny, men som har fått ett oppsving etter at det har kommet billigere og mer tilgjengelige maskiner på markedet de siste årene, vært gjenstand for stor hype de suste par årene.

DEN NESTE STORE: Er 3D-print det enste store? Her fra lokalene til Frost Produkt.

- Det har vært en stor hype rundt 3D-printing-aksjene, spesielt i fjor. Det har korrigert noe i år, sier aksjeekspert i «På Markedet», tidligere megler Richard Paulsen.

- De største selskapene innen 3D-print er verdt fem dollar hver, det største av de mange små som lager til retail-markedet er verdt bare 200 millioner. Hypen har vært rundt de som lager de små leketøyene, men de gode økonomiske resultatene ligger hos dem som produserer for industrimarkedet.

På Markedet: Se alle sendingene her

I dagens sending stiller Rørvik Nilsen og Paulsen i studio på Majorstua i Oslo spørsmålet: Er 3D gode investeringer nå eller ikke?

- Svaret er; de kan være det, oppsummerer Rørvik Nilsen.

- Svaret er uansett at denne sektoren er en av de mest spennende for investeringer nå - men spørsmålet er om det blir skuffende resultat.

Les også

13 utrolige oppfinnelser fra 2013

I dagens sending er «På Markedet» også på bedriftsbesøk hos Jann Frost Urstad i Frost Produkt, som har designet alt fra bysyklene i Oslo til snegle-samlere. De bruker 3D-print i sitt daglige arbeide.

I STUDIO: Sverre Rørvik Nilsen (til venstre) og Richard Paulsen leder E24s nye TV-satsning.

Klikk på videoplayeren og se «På markedet» øverst i saken for å få detaljene.

Dagens sending er den åttende i E24s TV-satsning. Sendingene er laget av den eksterne produsenten Big TV.

- Vi skal gå under huden på markedet, og vi mener at det er er en ledig plass i Medie-Norge, sier programleder Sverre Rørvik Nilsen.

Han er gründer og daglig leder for prosjektet. Rørvik Nilsen har bakgrunn som journalist i E24.

Med seg har han den tidligere aksjemegleren Richard Paulsen, som blant annet har jobbet i Arctic Securities og Gillespie Capital Markets.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om