Nå er Norwegian størst: Men SAS satte en rekord de også

SAS hadde færre passasjerer totalt sett i juli, men har aldri hatt så fulle fly.

FRA STOREBROR TIL LILLEBROR: I juli måned klatret Norwegian forbi SAS i antall passasjerer. SAS klarer likevel å tjene langt mer på passasjerene enn det Norwegian klarer. Bilde fra Oslo Luthavn Gardermoen

Marius Lorentzen
Publisert:,

Dagen etter at Norwegian slapp sine trafikktall for juli måned, har SAS offentliggjort sine. Norwegians tall viste en kraftig vekst i antall passasjerer, smekkfulle fly og en positiv utvikling i marginene. Både belegget og antallet passasjerer var ny månedsrekord for Norwegian.

Hos SAS kan de melde om totalt 2,59 millioner passasjerer i juli måned (mot Norwegians 2,69 millioner) hvorav 2,38 millioner kom fra SAS sin egen rutetrafikk og resten fra chartertrafikk.

Det totale antallet passasjerer er 0,8 prosent lavere enn for ett år siden, og 6,95 prosent lavere enn i juni. Samtidig vokste antallet passasjerer på rutetrafikken i juli med 0,8 prosent.

SAS kuttet kapasiteten (ASK – se begrepsforklaring i faktaboksen) med marginale 0,5 prosent fra juli i fjor, men hele 10 prosent fra juni i år.

– Markedsforholdene har midlertidig stabilisert seg i Skandinavia og balansen mellom etterspørsel og kapasiteten har forbedret seg sammenlignet med 2014, men konkurransen er fortsatt veldig intens i visse markeder, skriver SAS.

SAS-aksjen steg umiddelbart med 0,64 prosent på Stockholm-børsen etter at tallene ble presentert, men mistet etter en drøy halvtime fart igjen.

Solid marginvekst

I motsetning til Norwegian rapporterer SAS sine yield-tall (margin) én måned på etterskudd.

I dagens rapport kommer det frem at marginen i juni økte markant fra året før. Inntekten per passasjerkilometer endte på 1,03 svenske kroner, opp 4,8 prosent fra året før. PASK (passasjerinntekter delt på kapasitet målt i kilometer) økte med én prosent til 0,82 svenske kroner.

Det betyr at SAS i juni hadde 3,38 milliarder svenske kroner i billettinntekter. Det er en marginal økning fra juni i fjor da selskapet hadde billettinntekter på 3,33 milliarder svenske kroner. Til sammenligning hadde Norwegian 1,82 milliarder norske kroner i billettinntekter i juni (1,93 milliarder svenske kroner etter dagens kurs).

Selv om Norwegian hadde 2,46 millioner passasjerer i juni og SAS hadde 2,91 millioner, viser tallene likevel hvor mye mer SAS klarer å tjene per passasjerer, sammenlignet med Norwegian.

Satte rekord

SAS sine fly var i snitt fylt opp til 86,9 prosent av kapasiteten, en økning på 0,4 poeng fra juli i fjor og 5,3 poeng høyere enn i juni. SAS melder at dette er det høyeste belegget de har hat i en enkeltmåned noensinne.

Senioranalytiker Jacob Pedersen i Sydbank, som følger flybransjen og SAS tett, ventet i forkant et fall i både yield og fyllingsgrad.

Pedersen skrev i en analyse tidligere denne uken at han forventet en nedgang i kapasiteten (ASK – antall tilgjengelige setekilometer) med to prosent, mot SAS sin egen prognose på én til to prosent. Samtidig ventet han et fall i fyllingsgraden på 1,8 poeng til 84,7 prosent.

– Regnskapene fra konkurrentene viser et fortsatt hardt prispress, særlig på langdistanseruter. Det gjør livet spesielt vanskelig for aktører som Lufthansa og Air France/KLM. Lavpriskonkurrentene Ryanair og EasyJet fortsetter fremmarsjen med høy trafikkvekst og med å ta markedsandeler fra nettverksselskapene, skrev Pedersen i rapporten.

Øker på langdistanse

SAS melder i trafikkrapporten sin at de i vinterprogrammet sitt vil øke frekvensen på rutene mellom Stockholm og Chicago, samt København og Shanghai til daglige ruter.

Trafikkstatistikken viser for øvrig at mens SAS økte kapasiteten på langdistanserutene sine marginalt i juli (0,6 prosent mot juli i fjor), så falt trafikken med snaue én prosent. På rutene til Europa var bildet motsatt, for der ble kapasiteten redusert med 1,7 prosent mens trafikken økte med 0,3 prosent. På innenriksrutene økte kapasiteten med 3,1 prosent og trafikken med 1,0 prosent.

På rutetrafikken sin melder SAS om at etterspørselen fra særlig Danmark og Sverige var solid i juli. Der vokste etterspørselen med 3,5 prosent og fyllingsgraden gikk opp.

– I sommermånedene vender reisemønsteret blant dem som reiser mye seg mer mot fritidsorienterte destinasjoner. Som et svar på dette har SAS åpnet 47 sesongruter, skriver selskapet.

Les også

SAS lover tre nye langdistansefly neste år: – Vi vet hvor vi skal fly til, men ikke hvor vi skal fly fra

Les også

Kraftig resultatforbedring fra SAS: Stadig flere blar opp for Plus-billetter

Les også

Færre passasjerer og mindre fulle fly hos SAS

Her kan du lese mer om