Telenor skuffer i andre kvartal: Omsetningen og driftsresultatet falt

Telenor mistet både omsetning og fikk et lavere driftsresultat i andre kvartal, men telegiganten fortsetter å kapre kunder.

Konsernsjef i Telenor, Sigve Brekke og finansdirektør Jørgen C. Arentz Rostrup, avbildet under en tidligere presentasjon.

Konsernsjef i Telenor, Sigve Brekke og finansdirektør Jørgen C. Arentz Rostrup, avbildet under en tidligere presentasjon.

Foto: Cornelius Poppe NTB scanpix
Publisert:,

Telenor slapp tirsdag tall som viser et fall i omsetningen fra 28,33 til 27,50 milliarder kroner i andre kvartal mot samme periode i fjor. Brutto driftsresultat (EBITDA) falt fra 11,92 til 10,96 milliarder, mens resultat etter skatt faktisk forbedret seg fra 634 millioner til 3,52 milliarder kroner.

Dermed leverer Telenor dårligere på alle tre punkter enn det som var ventet. Analytikerne hadde i forkant ventet en omsetning på 27,89 milliarder, et brutto driftsresultat (EBITDA) på 11,32 milliarder og et resultat etter skatt på 4,04 milliarder kroner, ifølge TDN/SME.

Ser man utviklingen for første halvår mot samme periode i fjor er omsetningen og driftsresultatet noe ned, mens resultat etter skatt er kraftig opp. Resultat i andre kvartal i fjor ble kraftig tynget av flere enkeltposter, inkludert en milliardnedskrivning i den gamle aksjeposten i Vimpelcom.

Telenor fikk i andre kvartal også en skatteregning på 300 millioner kroner ekstra etter en justering som er vedtatt av norske skattemyndigheter (noe som økte skattesatsen i første halvår fra 29 til 30 prosent).

Flere kunder

Selv om omsetningen falt, så økte de organiske trafikk- og abonnementsinntektene (justert for oppkjøp og salg) med 0,4 prosent. Driftskostnadene sank med tre prosent, og kostnadsnivået var en drøy milliard lavere i første halvår enn ett år tidligere.

Telenor melder at de fikk 2 millioner nye kunder i kvartalet, noe som løftet konsernet til 172 millioner kunder totalt.

Annonsørinnhold

Det kom inn 1,7 millioner kunder i Bangladesh og 600.000 i Pakistan, mens det forsvant ut 200.000 i Thailand og 100.000 i Malaysia.

– Halvveis inn i 2018 fortsetter Telenor å tiltrekke nye kunder og leverer solide prestasjoner. I andre kvartal ser vi robust utvikling i Skandinavia, spesielt i mobilmarkedet i Norge. I Malaysia økte inntektene for andre kvartal på rad som følge av målrettede tiltak for å reposisjonere selskapet. I Pakistan og Bangladesh, to markeder i hurtig utvikling, økte vi antall kunder og styrket våre posisjoner, sier konsernsjef Sigve Brekke i en børsmelding.

Les også

Telia kjøper Get-eier

Holder mobilinntektene oppe i Norge

På hjemmebane i Norge kan Telenor vise til en forsiktig økning i inntektene, som endte på 6,48 milliarder. Kostnadene i driften falt fra 2,28 til 2,27 milliarder, og Telenor skriver at reduserte kostnader fra nedbemanninger ble oppveid av økte kostnader til salg og annet.

Selv om antallet kontantkortkunder har fortsatt å falle, klarte Telenor å hente 7.000 abonnementskunder, noe de blant annet forklarer med introduksjonen av nye abonnement med fleksibel datakvote. Netto fikk Telenor 4.000 færre mobilkunder i kvartalet, som er lavere enn det vi har sett tidligere.

Trafikk- og abonnementsinntekter lå relativt stabilt på 7,45 milliarder kroner, mens totale mobilinntekter økte fra 3,76 til 3,85 milliarder.

Hver mobilkunde bidro i snitt med 324 kroner i snitt per måned, noe som er opp en krone. Telenor tjener også mer per bredbånd- TV-kunde enn i fjor.

Med en vekst i mobilinntekter, bortfall av fasttelefoninntekter og oppgang i bredbåndsinntekter, endte Telenor Norge altså med en forsiktig økning i inntektene. Brutto driftsresultat før engangsposter gikk ned fra 2,85 til 2,74 milliarder, og netto driftsresultat falt fra 1,96 til 1,65 milliarder.

Driftsmarginen falt fra 44 til 42,3 prosent.

Beholder resultatprognosen

Telenor beholder prognosen (guidingen) for året, noe som innebærer en organisk vekst i abonnements- og trafikkinntekter på 1–2 prosent, organisk EBITDA-vekst på 2–3 prosent og investeringer på 17–18 milliarder kroner, ikke medregnet lisenser og spektrum.

Så langt i år har Telenors organiske abonnement- og trafikkvekst vært på 0,7 prosent, noe som betyr at konsernet må vokse inntektene raskere i andre kvartal hvis de skal nå sitt eget mål for året.

– Arbeidet med forenkling og effektivisering fortsetter å gi gode resultater, og besparelsene er nå mer strukturelle. Hittil i år har driftskostnadene blitt redusert med nær én milliard kroner. Fremover vil vi bygge på vårt gode momentum og fortsette å skape verdier gjennom vekst, effektivisering og forenkling, sier Sigve Brekke.

Konsernet varslet for øvrig i juni et nytt tilbakekjøpsprogram av opp til 29 millioner egne aksjer, tilsvarende to prosent av antallet utstedte aksjer. Dermed vil konsernet tilbakeføre rundt fem milliarder kroner til aksjonærene, avhengig av aksjekursen.

Telenor annonserte også et slikt program i fjor. Da skulle de kjøpe tilbake 30 millioner aksjer for rundt 4,3 milliarder, men Telenor annonserte i februar at de hadde brukt 5,2 milliarder kroner da programmet var avsluttet.

Telenor har ingen nytt å melde om utbyttenivået i denne rapporten. Selskapet økte utbyttet i år (for 2017) fra 7,80 til 8,10 kroner per aksje, og betaler i tillegg ut et ekstraordinært utbytte på 4,40 kroner per aksje som følge av at virksomheten i Øst-Europa er solgt.

Les også

– Vi er på riktig spor, men jeg er ikke fornøyd ennå

Les også

Telenor får norgeshistoriens største konkurransegebyr

Les også

Etterlyser politikk om kunstig intelligens: – Må komme oss ned fra høytsvevende festtaler

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold