Turbulensen i Norwegian

Flyekspert om Norwegians krisegrep: – De var nødt til å gjøre noe slikt

Norwegian søker konkursbeskyttelse i Irland for å redde selskapet. Flere grep må til hvis Norwegian skal lykkes, mener analytiker.

SØKER KONKURSBESKYTTELSE: Prosessen i Irland «kan vare i inntil fem måneder», ifølge Norwegian.

HELGE MIKALSEN
  • Asgeir Aga Nilsen
  • Camilla Knudsen
Publisert:,

Norwegian varsler onsdag ettermiddag at de søker konkursbeskyttelse i Irland for de to datterselskapene Norwegian Air International og Arctic Aviation Assets, i et forsøk på å redde selskapet.

– Jeg hadde ventet at de skulle gjøre noe slikt. På denne måten kan de reorganisere og forhåpentligvis bli kvitt en del gjeld. Det gir også mulighet for å komme til avtale med leasingselskapene om tilbakelevering av fly uten at det blir så dyrt, sier flyekspert Christian Kamhaug til E24.

Les også

Norwegian-sjefen: – Jobber beinhardt for å beskytte arbeidsplasser

– Var nødt til å gjøre noe slikt

En konkursbeskyttelse vil innebære at det oppnevnes en «examiner» av retten som styrer prosessen og lar selskapet restrukturere gjeld, hente frisk kapital og sikre en bindende gjeldsordning.

– Jeg tror det var en smart løsning, for dette gjør det mulig å komme seg videre. Om det er nok, er vanskelig å si. Det kommer blant annet an på hvor mye gjeld de klarer å kvitte seg med. Og så kommer det selvfølgelig an på vaksinesituasjonen og om vi kan begynne å reise med fly igjen til sommeren, sier Kamhaug, som har jobbet 13 år i reiselivsbransjen og nå driver podcasten Flypodden.

– De var nødt til å gjøre noe slikt med så lite inntekter og enorm gjeldsbyrde, sier han.

Flyekspert Christian Kamhaug

Privat

Norwegian har i likhet med resten av luftfarten blitt kastet inn i en dyp krise.

Med de fleste flyene på bakken svikter inntektene. Norwegian ba staten om krisehjelp for å klare seg gjennom vinteren, kun et halvt år etter at selskapet ble reddet i siste liten.

Søknaden om statlig støtte på flere milliarder kroner ble imidlertid avslått av regjeringen, som blant annet mente det var for risikabelt å skyte inn penger i et selskap med over 40 milliarder kroner i gjeld.

Norwegian Air International var Norwegians første utenlandske datterselskap, mens Arctic Aviation Assets er Norwegians datterselskap i Irland som fysisk eier Norwegians egeneide fly.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir.

Marius Lorentzen E24
Les på E24+

Norwegians irske konkurs er det beste som kan skje flyselskapet

Tror flere grep må til

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs peker på at mange av Norwegian-flyene ligger i de irske datterselskapene, sammen med mye av gjelden.

– Her går Geir Karlsen (Norwegians finansdirektør) og teamet inn i forhandlinger med kreditorene. Det er 36 datterselskaper som er involvert i en eller annen form i flyflåten. Det er en komplisert eierstruktur. Det har vært en av utfordringene. De må rydde opp i det.

Elnæs tror Norwegian nå tar grep for å bli et selskap fokusert på Norden og redde det norske morselskapet.

– Norwegian her hjemme er i utgangspunktet uanfektet. Jeg tror kanskje de tenker på en norsk AOC (driftstillatelse) som de samler seg under, som et betydelig mindre selskap, sier han.

Elnæs tror også leasingselskaper kommer til å ta grep. Leasingkjempen Aercap sa nylig at de vil videreutleie alle flyene de har leid ut til Norwegian.

– Jeg tror Aercap kommer til å plukke de 11 Dreamliner-flyene de har ganske snart. For hver av de er det rundt 750 millioner i redusert gjeldsgrad for Norwegian.

– Alle disse grepene må til for at de skal få komprimert gjelden til et akseptabelt nivå, for å bli med i en norsk luftfartspakke fra regjeringen. Jeg tror det er målet til Geir Karlsen nå, å redde selskapet på den måten, sier han.

Les også

Leasingkjempe vil videreutleie alle flyene de har leid til Norwegian

– Villige til å gjøre mye

NHH-professor og flyekspert Frode Steen sier at det som er avgjørende, er hvor mye Norwegian kan få til på egen hånd, blant annet med kreditorer, og hvor mye hjelp selskapet til slutt vil få fra myndighetene.

– Alt dette teller i regnestykket. Det er vanskelig å spekulere i noe utfall fordi dette er på en måte bevegelige mål. Men de har vist tydelig at de er villig til å gjøre mye for å kutte driftsunderskudd, når de tar på seg kunde- og markedsfrustrasjon som følger av å kansellere flyginger som de gjorde da de nå tok ut 16 fly, sier han.

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Norwegian
  3. Konkursbeskyttelse
  4. Luftfart
  5. Fly
  6. Geir Karlsen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Kreditorer gikk til retten for å kreve penger av Norwegian

  2. Norwegian-sjefen: – Jobber beinhardt for å beskytte arbeidsplasser

  3. Norwegian kvitter seg med Dreamliner-fly for første gang

  4. Annonsørinnhold

  5. Leasingkjempe vil videreutleie alle flyene de har leid til Norwegian

  6. Betalt innhold

    Usikkert om Norwegians norske morselskap er beskyttet mot konkurs nå