DNB blir seismikkreder: Starter brannsalg av Polarcus-skip

DNB er sentral i konsortiet som overtar seks seismikkskip fra kriserammede Polarcus, etter mislighold av gjeld på 2,8 milliarder kroner.

SPERRER KONTOEN: DNB, GIEK og DVB Bank tar kontroll over seks seismikkskip etter at Polarcus misligholdt sin milliardgjeld. – Dessverre har vi ikke kommet i mål med en avtale om restrukturering, sier DNBs kommunikasjonsdirektør Vibeke Hansen.

Stig B. Fiksdal
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert: Publisert:

Polarcus stuper på børs etter å ha annonsert i en børsmelding tirsdag morgen at långiverne ikke lenger støtter selskapets flåtedrift.

Långiverne det er snakk om er DNB, GIEK og tyske DVB Bank, som til sammen hadde utestående lån på 333 millioner dollar, vel 2,8 milliarder kroner, til seismikkrederiet ved utgangen av tredje kvartal.

Gjelden er nå erklært misligholdt, etter at Polarcus ikke klarte å nedbetale et avdrag på 25 millioner dollar til DNB innen fristen i forrige uke.

De nevnte kreditorene har pant i seks av rederiets seismikkskip. Polarcus blir nå beordret til å styre skipene til «trygge områder», i forkant av en umiddelbar salgsprosess.

– Dessverre har vi ikke kommet i mål med en avtale om ny restrukturering innen tidsfristen, og selskapet er nå i brudd med låneavtalen. Bankene har derfor erklært at lånet er misligholdt, og har igangsatt prosessen for å sikre verdien til bankene, inkludert ta hånd om panterettighetene, sier Vibeke Hansen, kommunikasjonsdirektør i DNB, til E24.

Les også

Polarcus sier opp alle ansatte og selger fartøyene

Venter tregt salg

DNB ønsker ikke å opplyse bankens samlede eksponering mot Polarcus.

– Vi har fulgt opp selskapet på lik linje med andre kunder og har hatt dialog med selskapet i lang tid. I enda større grad etter at det ble klart at selskapet sto i fare for å bryte betingelsene i låneavtalen som de har med bankene, sier Hansen.

Hun legger til at banken over flere år har inngått en rekke restruktureringer, med håp å finne langsiktige løsninger for selskapet.

Hansen ønsker ikke å kommentere E24s spørsmål om hvorfor tålmodigheten endelig tok slutt, og om det er sannsynlig å få en pris for skipene som dekker gjelden.

Analytiker Jørgen Andreas Lande i Danske Bank trekker frem PGS, Shearwater og kinesiske BGP som potensielle kjøpere av Polarcus-skipene, men tror ikke det vil være en lur beslutning av konkurrentene i det korte bildet.

– Jeg tror ikke de vil være førstemann til å kjøpe, så det skulle ikke overraske meg om salget tar litt tid og at det ikke blir noe snarlig «snap up» av de båtene der. Alternativet er asiatiske seismikkspillere, men kjøpsprisen vil nok være lav, sier han.

– Kjøpere må være optimistiske på at oljeprisen skal videre opp, at letingen etter olje- og gass tar seg opp og at det er mer etterspørsel enn en flåte på 15–16 skip, legger Lande til.

Analytikeren fremhever at Shearwater og PGS først burde fokusere på å få opp lønnsomheten på sin egen flåte.

Samt at PGS med sin gjeldsbyrde for øyeblikket ikke tjener nok til å betale betraktelig ned på lånene som forfaller i 2022 og 2023.

KLART FOR BRANNSALG: Polarcus-skipene kostet 140–180 millioner dollar per stykk. Nå lempes seks av dem ut for salg i et elendig marked.

Lise Åserud / Scanpix

Tynget salgspris

Samtidig påpeker Lande at det snarlige bortfallet av Polarcus’ skip fra markedet er positivt for de to konkurrentene ettersom det reduserer den globale båtbalansen i seismikkmarkedet.

– Du kan argumentere for at gitt høyere aktivitet og etterspørsel, kan det stramme seg til og at ratene kan gå opp av det. Så det kan være smart for den eksisterende flåten å holde skipene ute av markedet for å få høyere rater og lavere tilbud.

– Er du en aktør i markedet så tror du nok nå at markedet kan bli litt bedre i 2021 fra et lavere tilbud av båter, men etterspørselen er ikke der nå at dette automatisk medfører at dagratene stiger. Men opsjonen er der, sier Lande.

Dersom man ser på impliserte aksjekurser i PGS, har skipene deres vært priset til mellom 50–350 millioner dollar per stykk, avhengig av hvor man er i oljesyklusen, og for Polarcus blir prisen blant annet tynget av at skipene er misligholdt.

Lande i Danske Bank ønsker ikke spekulere i prisen, men tror at Polarcus nok ikke vil få solgt til samme pris som det nederste nivået i verdsettelsen av PGS-skipene.

Polarcus-skipene kostet 140–180 millioner dollar per stykk.

Mens Polarcus raser over 50 prosent på børs tirsdag, er PGS opp over åtte prosent.

Les på E24+

I dag får Hurtigruten en ny konkurrent

Kan bli sittende med ett skip i drift

Som en konsekvens av den dramatiske utviklingen varsler Polarcus oppsigelse av samtlige ansatte.

Ved utgangen av 2019 hadde Polarcus 324 ansatte, ifølge årsrapporten. Rapporten for 2020 er ikke offentliggjort ennå.

Samtidig skriver selskapet at långiverne har «gjort det klart» at de fortsatt er åpen for å diskutere en såkalt «standstill»-periode, som vil innebære utsatte avdrag og renter.

Målet er å finne en løsning på de gjenværende kravene, og samtidig beholde fartøyet Vyacheslav Tikhonov.

Det er eid av et av Polarcus’ datterselskaper, og er stilt som sikkerhet for deler av gruppens obligasjonsgjeld, som var på totalt 36 millioner dollar ved utgangen av tredje kvartal i fjor.

– Polarcus vil fortsette å jobbe for en slik standstill-avtale for å få stabilitet til resten av virksomheten, skriver selskapet i en børsmelding.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Polarcus
  2. Shearwater
  3. PGS
  4. Oljeservice
  5. Seismikk
  6. DNB

Flere artikler

  1. Polarcus sier opp alle ansatte og selger fartøyene

  2. Analytiker med PGS-helomvending etter skipsdrama i seismikk: – Tilbudssjokk

  3. Analytikere: Milliardkjøp positivt for kriserammet seismikkmarked

  4. Seismikkselskapet Polarcus har misligholdt gjelden

  5. Børsen endte i minus - Polarcus stupte nesten 50 prosent