Facebook-aksjen faller tross sterk vekst

Nettgiganten overrasker positivt og vil nå kjøpe tilbake aksjer verdt 216 milliarder kroner. Likevel faller aksjen markant i etterhandelen.

Niall Carson / PA Wire
  • Martin Hagh Høgseth
Publisert:

Facebook legger bak seg et kvartal med sterk vekst, der resultatet endte på 11,2 milliarder dollar, en oppgang på hele 53 prosent mot samme periode året før.

Det ga et resultat per aksje på 3,88 dollar, opp fra 2,56 dollar. Inntektene endte samtidig på 27,18 milliarder dollar, opp fra 21,08 milliarder i fjor.

På forhånd ventet analytikerne at selskapet ville legge frem et resultat på 3,53 dollar per aksje, samt inntekter på 26,4 milliarder dollar, ifølge estimater innhentet av Bloomberg.

Dermed overgår selskapet analytikernes anslag for tolvte kvartal på rad.

Tross den sterke utviklingen virker det som at investorene skulle ønsket seg mer. Kort tid etter rapportslippet dundret aksjen ned mer enn fem prosent, før den ved 22.15-tiden er ned 2,50 prosent i etterhandelen.

Les også

– Vi må få en slutt på denne galskapen

Varsler tilbakekjøp

– Vi hadde en sterk avslutning på året da kunder og selskaper fortsatte å bruke våre tjenester gjennom disse utfordrende tidene, sier Facebook-sjef Mark Zuckerberg i en kommentar.

Samtidig trekker han frem at han har god tro på utviklingen fremover når selskapet nå vil «bygge nye og meningsfulle måter å skape økonomiske muligheter, bygge fellesskap og hjelpe folk å ha det gøy».

Facebook-styret har i januar startet et større tilbakekjøp av aksjer. Selskapet vil fremover kjøpe aksjer verdt 25 milliarder dollar, tilsvarende 216 milliarder kroner.

Dette kommer på toppen av en tidligere annonsert tilbakekjøpsordning på 34 milliarder dollar.

Les også

Amerikanske myndigheter saksøker Facebook

Utfordrende år

Facebook var gjennom hele 2020 utsatt for kritikk for manglende kontroll på hatefulle ytringer og senere meldinger som oppfordrer til vold. Dette fikk sitt definitive bunnpunkt under den dramatiske stormingen av Kongressen i USA 6. januar.

På toppen av det hele har tilsynsorganet Federal Trade Commission og statsadvokater fra 46 amerikanske delstater gått til søksmål mot selskapet for oppkjøpene av Instagram og WhatsApp.

Skjærene i sjøen påvirker likevel ikke annonsesalget, skal man tro finansdirektør David Wehner. I en kommentar forteller han at selskapet mener de har tjent på to økonomiske trender under pandemien.

– Den første er det pågående skiftet mot netthandel. Det andre er skiftet i kundenes etterspørsel mot produkter og bort fra tjenester, heter det i finansdirektørens kommentarer til utsiktene.

– Vi tror disse endringene bidro til medvind for vår annonsevirksomhet i andre halvdel av 2020 gitt vår styrke i produktvertikaler solgt via netthandel og vår lavere eksponering mot tjenestevertikaler som reiser, skriver Wehner videre.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Facebook
  2. Resultatrushet

Flere artikler

  1. Netflix passerte 200 millioner betalende brukere for første gang

  2. Amazon omsatte for 109 milliarder dollar i første kvartal

  3. Twitter med liten skuffelse i fjerde kvartal – bommet på brukertall

  4. Netflix fikk langt færre abonnenter enn ventet

  5. Apple-resultatet langt bedre enn ventet