Oppkjøpstopp rir containerbølge på Oslo Børs

Himmelferden fortsetter for rederiet MPC Container Ships i kjølvannet av forrige ukes kvartalstall. Herkules-partner Morten Blix sitter lastet med aksjer for over 200 millioner etter kurshopp på over 150 prosent siden nyttår.

HETT MARKED: Vareboom til sjøs og flaskehalser i havnene har sendt inntjeningen til værs i fraktmarkedet. Her fra havnen Bremerhaven nord i Tyskland.

PATRIK STOLLARZ / AFP
  • Asgeir Aga Nilsen
Publisert: Publisert:

Prisen på frakt av containere sjøveien har blitt mangedoblet under coronapandemien.

Det har vekket aksjeinteressen blant småinvestorer på Oslo Børs, men også større privatinvestorer har vært med på seilasen.

Les på E24+

Tre eksperter: Disse shippingaksjene er mest attraktive nå

Det eneste rendyrkede containerrederiet på Børsen er MPC Container Ships. Fraktboomen har ført til mangedobling for aksjen – fra to kroner i fjor sommer til 16,1 kroner fredag.

Sitter container-aksjer for over 200 mill.

Den kursfesten har også oppkjøpstopp Morten Blix kastet seg på.

Blix, som er partner og medgrunnlegger av oppkjøpsfondet Herkules, sitter lastet med MPC-aksjer gjennom sitt selskap Spiralen Holding – en posisjon som er økt det siste året.

I aksjonærlistene er Spiralen Holding nå oppført med 12,7 millioner aksjer verdt rundt 200 millioner kroner, som er femte største posisjon i containerrederiet.

Aksjonærlistene har to dager etterslep og det er mulig at det har skjedd endringer i beholdningene i perioden.

Ved utgangen av 2020 eide Spiralen Holding 9,59 millioner aksjer, mens posisjonen ved utgangen av 2019 var på kun 300.000 aksjer, viser Skatteetatens aksjonærregister.

Les også

Containerboom ga beste start på et shippingår siden finanskrisen

Blix er i tillegg oppført med 755.000 aksjer privat i de nyeste aksjonærlistene. I Skatteetatens register var den private beholdningen på 1,32 millioner aksjer ved utgangen av 2020.

E24 har vært i kontakt med investoren, men han er ordknapp om investeringen. I en tekstmelding skriver Blix at han «har ingen kommentar».

Småinvestorer hopper på

Interessen for MPC-aksjen blant småinvestorene har tatt seg opp i år i takt med kurseksplosjonen, ifølge investeringsøkonom Mads Johannesen i Nordnet.

Årsaken til oppturen er blant annet at etterspørselen etter forskjellige varer har skutt fart under pandemien, samtidig som fraktkapasiteten ikke har holdt følge. Det har skapt store ubalanser i markedet.

Ifølge bransjeorganisasjonen Bimco skjedde det en helomvending i andre halvår i fjor etter at fraktmarkedet først hadde falt.

Resultatet ble globale problemer med mangel på containerskip og en kraftig oppgang i leieprisen på skipene, ifølge shippingorganisasjonen.

Investeringsøkonom Mads Johannesen i Nordnet.

Nordnet

Ifølge Johannesen sitter norske kunder med til sammen 33 millioner MPC-aksjer, verdt rundt en halv milliard kroner på dagens kurs.

– Når kursene går såpass kommer det flere til og interessen blir automatisk høyere fordi ting stiger. Man får en selvforsterkende effekt.

Les også

«The Big Short»-stjernen Michael Burry laster opp i Golden Ocean

Så langt i mai har imidlertid Nordnet-kundene solgt flere aksjer enn de har kjøpt, et nettosalg som beløper seg til rundt syv millioner kroner.

– Aksjen er opp over 150 prosent så langt i år, så jeg antar at det er gevinstsikring som ligger bak, sier Johannesen.

Han sier at containermarkedet ser «relativt stramt ut» enn så lenge, men peker på at shippingbransjen har vært kjent for store svingninger.

«Uventet boom»

Forrige uke la MPC frem den finansielle fasiten for årets tre første måneder. Kvartalsrapporten viste en dobling av inntektene og en kraftig forbedring i resultatet.

Ifølge MPC vil det som startet som en «uventet boom», kunne vare i flere år. Rederiet melder at markedet i dag er preget av en «kronisk mangel på fartøy» og at leieprisene er rekordhøye.

Shippingbransjen er kjent for at gode tider følges av en bølge av nybygg som tar knekken på markedet, men rederiet fremholder at tiden det tar å bygge containerskip gjør at nye skip ikke blir levert før andre halvår i 2022.

I 2023 kan imidlertid situasjonen endre seg når en strøm av fartøy som er bestilt, kommer inn i markedet, påpeker MPC.

Venter resultatdobling

Shippinganalytikerne i Pareto venter at MPC vil doble resultatet etter skatt fra 70 millioner dollar i 2021 til 142 millioner dollar i 2022.

Også de peker på risikoen fra en voksende ordrebok fra 2023, men fremholder at rederiet i mellomtiden kan booke inn skip på lengre kontrakter til svært høye rater, ifølge en rapport etter tallslippet.

Pareto har en kjøpsanbefaling på MPC-aksjen og øker kursmålet fra 12 til 18 kroner, ifølge rapporten fredag.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. MPC Container Ships
  2. Aksjer
  3. Mads Johannesen

Flere artikler

  1. Investorer kaster seg på container-bonanza: – Ratene er gjennom taket

  2. MPC Container Ships kjøper Songa Container for 1,8 mrd.

  3. Shippingtopp tror container-boom kan vare i flere år: – Markedet er ekstremt attraktivt

  4. Containerboom ga beste start på et shippingår siden finanskrisen

  5. Privatinvestorer kaster seg over svensk spillselskap