Telenors inntekter øker – og sjefen feirer flere kunder i Myanmar

Telenor startet 2019 med 2,3 millioner nye kunder, mye takket en helomvending i Myanmar. Men selv om det var flere kunder og høyere inntekter, bidro lavere marginer til å presse Telenors resultat ned.

Arkivbilde av konsernsjef Sigve Brekke i Telenor.

Foto: Trond Solberg VG
Publisert:,

Det viser Telenors ferske rapport for første kvartal som ble sluppet tirsdag.

Selskapets omsetning økte fra 27,15 til 27,64 milliarder kroner, mens brutto driftsresultat (EBITDA) økte fra 11,16 til 12,43 milliarder.

Telenor opplyser samtidig at deres justerte driftsresultat (EBITDA) endte på 11,18 milliarder.

Etter skatt satt selskapet igjen med 4,74 milliarder, noe som er ned fra 5,76 milliarder ett år tidligere.

Analytikerne hadde i forkant ventet en omsetning som vokste 2,1 prosent til 27,69 milliarder, et brutto driftsresultat på 11,02 milliarder og et resultat etter skatt på 3,43 milliarder, ifølge konsensustall fra InFront.

Som så mange andre selskaper har Telenor i første kvartal gått over til den nye regnskapsstandarden IFRS 16, noe som gjør at sammenligningen mot tidligere kvartal kan påvirkes.

– Resultatene for første kvartal 2019 bekrefter vår innsats og evne til å tiltrekke oss nye kunder, skape verdier og modernisere Telenor. De driftsmessige og finansielle resultatene er i tråd med våre forventninger, sier konsernsjef Sigve Brekke i en uttalelse.

Lystegn i Myanmar

Flere Telenor-selskaper i Asia har allerede sluppet sine tall. Mens det i Malaysia ble færre kunder og mindre omsetning, ble det vekst på alle fronter i Bangladesh. I Thailand økte inntektene og driftsresultatet, mens antallet kunder falt.

Før Telenor nylig varslet inntoget i Finland, var det Myanmar som var Telenors «nyeste land». Lanseringen skjedde for drøye fire år siden, men i fjor fikk Telenor, den statlige aktøren MPT og Ooredo en ny konkurrent som satte press på markedet.

E24 skrev i oktober i fjor hvordan Telenor mistet en drøy million kunder på tre måneder etter at konkurrenten MyTel kom i gang. Dette skyldtes blant annet at den nye konkurrenten fikk andre vilkår og i en periode kunne selge til lavere priser enn minsteprisene Telenor og de andre måtte forholde seg til.

I fjerde kvartal forsvant det 804.000 til, men i starten av 2019 sikret Telenor seg hele 1,2 millioner nye kunder. Totalt har selskapet 17,2 millioner kunder i landet, noe som ifølge selskapet er tre prosent under der de var for ett år siden.

PS! De faktiske kundetallene i Myanmar er ifølge Telenor vanskelig å måle, fordi en kunde kan ha flere simkort samtidig, også hos flere operatører.

Telenor peker på at det har blitt gjennomført målrette markedstiltak for å øke antallet kunder, og at lavere datapriser også har bidratt til å øke databruken. 62 prosent av Telenor-kundene i landet bruker nå data, og i snitt går det med 2,7 gigabyte i måneden.

Lavere datapriser og det faktum at de fortsatt hadde litt færre kunder enn samme periode i fjor, forklarer ifølge Telenor en nedgang i omsetningen fra 1,55 til 1,33 milliarder kroner, og et fall i brutto driftsresultat (EBITDA) fra 667 til 437 millioner.

Les også

Telia stoppet kundefallet i første kvartal: Men sjefen vil ikke friskmelde markedet ennå

Venter fortsatt på Thailand-prognose

Da Telenor la frem sin forrige kvartalsrapport 30. januar ga selskapet en prognose for 2019 som ikke inkluderte virksomheten i Thailand. I den prognosen anslo Telenor en vekst abonnements- og trafikkinntekter på 0 til 2,0 prosent, og vekst i brutto driftsmargin på 1,0 til 3,0 prosent. Begge tallene er før eventuelle salg og oppkjøp (organisk).

I tillegg regnet selskapet med investeringer på 16 til 17 milliarder kroner, inkludert Thailand, men ikke medregnet lisensutgifter.

Prognosene for 2019 fra dtac i Thailand er ikke klare ennå. Telenor skriver tirsdag de beholder guidingen sin for 2019, og at oppdaterte Thailand-tall vil bli inkludert i en prognose som skal offentliggjøres i kvartalsrapporten for andre kvartal, til sommeren.

I januar varslet Telenor nok en økning i utbyttene. I år skulle aksjonærene få økt utbyttet fra 8,10 til 8,40 kroner per aksje, i tillegg til at selskapet skal kjøpe tilbake egne aksjer for rundt syv milliarder kroner.

Den 9. april, rett etter at kvartalet var slutt, annonserte Telenor oppkjøpet av det finske teleselskapet DNA. Kjøpet er først ventet å bli gjennomført senere i år og prislappen vil ende et sted mellom 14,4 og 26,7 milliarder, avhengig av hvor mange aksjonærer som vil selge.

Les også

Telenor avtalte Finland-oppkjøp med eierne – nå skal de ta seg en prat med ledelsen

Mister mobilkunder, men økte inntektene i Norge

I Norge mistet Telenor 28.000 mobilkunder i første kvartal, noe selskapet forklarer med en nedgang i antallet kontantkort og at de mistet kunder i offentlig sektor. Rivalen Telia har i det siste sikret seg kontrakten med både Uninett (for høyere utdanning) og Oslo kommune.

Likevel holder Telenor Norge stand.

De samlede mobilinntektene økte fra 3,62 til 3,71 milliarder, mens den totale omsetningen lå stabilt på snaue 6,3 milliarder. Brutto driftsresultat (EBITDA) før engangsposter falt marginalt fra 2,76 til 2,75 milliarder, mens investeringene økte fra 720 til 979 millioner.

Telenor klarte også å tjene enda mer på hver mobilkunde. I snitt fikk de inn 322 kroner i måneden fra hver mobilkunde, opp fra 315 kroner for ett år siden.

– I Norge fortsetter vi å bygge ut fiber for kundene våre, og dette har gitt en vekst på 20 prosent i fiberinntektene. I tillegg har mobilabonnements- og trafikkinntektene økt med to prosent, sier Sigve Brekke, som også er i full gang med å teste 5G-tjenester i Norge før en kommersiell lansering er planlagt senere i år.

Les også

Vil ikke friskmelde mobilmarkedet ennå

Les også

Telenor-selgere: Ice er «bygd av en russer» og du trenger «spesialtelefon»

Les også

Blar opp 14,4 mrd. for å satse i Finland

Her kan du lese mer om