Kraftig resultatvekst for «nye» Schibsted

Mediekonsernet økte driftsresultatet med 25 prosent.

Kristin Skogen Lund, konsernsjef i Schibsted

Foto: Vidar Ruud NTB scanpix
Publisert:,

Mediekonsernet Schibsted kan notere seg et brutto driftsresultat (ebitda), ekskludert Adevinta, på 418 millioner kroner i første kvartal. Det er en økning på 25 prosent fra 336 millioner kroner i samme kvartal i fjor.

Tar man med driften i Adevinta endte kvartalet med en ebitda-resultat på 856 millioner kroner, opp fra 610 millioner kroner i første kvartal 2018. På forhånd var det ventet at ebitda-resultatet for den tidligere sammenslåtte virksomheten ville havne på 795 millioner kroner, ifølge DNB Markets.

Sterk fra Finn.no

Den internasjonale rubrikkdelen av Schibsted ble utskilt i selskapet Adevinta tilbake i april i år.

– Nordic Marketplaces er vår største vekstmotor, og i dette kvartalet fortsatte markedslederen Finn å produsere strålende resultater. Samtidig er jeg glad for å rapportere at Blocket i Sverige nå har vekst, etter flere kvartal med negativ inntektsutvikling, sier konsernsjef Kristin Skogen Lund i en uttalelse.

Driftsinntektene havnet på 3,09 milliarder kroner i første kvartal, om man ekskluderer Adevinta. Dette tilsvarer en vekst på to prosent mot samme periode i fjor. Av dette var 1,84 milliarder kroner online-inntekter, en oppgang på seks prosent fra i fjor.

Les også

Adevinta blir største norske børsnotering på 19 år: Skal vokse med oppkjøp

VG-fall

Schibsteds avdeling for medieselskaper, den såkalte News Media-divisjonen, kuttet kostnader med fire prosent i første kvartal. Det førte til at denne delen av selskapet kan notere et sterkt brutto driftsresultat (ebitda) på tross av noe svakere inntekter.

Det brutto driftsresultatet (ebitda) havnet på 150 millioner i første kvartal, opp fra 112 millioner kroner i samme kvartal året før. Det tilsvarer en vekst på 35 prosent.

Inntektene for alle mediebedriftene sett under ett falt med 2 prosent til 1,85 milliarder kroner. Det er særlig VG og svenske Aftonbladet som bidrar til inntektsfallet i kvartalet.

De to største avisene i konsernet må begge tåle en nedgang i driftsresultatet. For VGs del peker Schibsted på svakt annonsemarked både på papir og på nett som hovedårsaken til inntektsfallet.

Det er de abonnentbaserte avisene som bidrar mest til resultatoppgangen. Gruppen som blant annet inkluderer Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad, fikk et brutto driftsresultat på 49 millioner kroner i første kvartal, en økning på 63 prosent sammenlignet med året før.

E24 eies av VG, som igjen eies av Schibsted. Enkelte journalister eier aksjer i Schibsted gjennom selskapets aksjespareprogram.

Her kan du lese mer om