Norwegian kommer kreditorene i møte

Norwegian endrer nå på forslaget til en lånepakke som skal skyve på forfallet til selskapets milliardgjeld. Oppdatert! Sissener sier nei til forslaget

Konstituert konsernsjef og finansdirektør i Norwegian, Geir Karlsen, jobber nå intenst med å sikre selskapets finanser.

Foto: Terje Pedersen NTB scanpix
Publisert:,

Med Max-fly på bakken, motorproblemer på Dreamliner-flyene og kredittkortformidlere som holder igjen penger, kjemper Norwegian nå for å sikre selskapets finanser før den tøffe vintersesongen.

Etter å ha fått kritikk for deler av lånepakken selskapet la frem i forrige uke kommer selskapet nå kreditorene sine delvis i møte.

Det skjer dagen før en viktig frist utløper for de samme kreditorene.

Selskapet foreslår nå å droppe «rabatten» i opsjonsløsningen, som skal gi Norwegian muligheten til å kjøpe tilbake gjeld hvis de ønsker det før det utsatte låneforfallet.

Resten av lånepakken ligger fast.

Norwegian skriver i en børsmelding at selskapet har mottatt «visse forespørsler» fra kreditorer i de to aktuelle obligasjonslånene om endringer i vilkårene, og at de etter en vurdering kommer med endringsforslaget.

I det endrede tilbudet skal Norwegian betale kreditorene 105 prosent av det opprinnelige lånebeløpet, uansett om selskapet kjøper tilbake gjelden tidlig eller om de innfrir den ved de nye forfallsdatoene.

Tommel ned fra Sissener

E24 har vært i kontakt med Sissener-fondene, som er en av kreditorene som har vært kritiske til det opprinnelige forslaget.

De avviser blankt Norwegians endringsforslag.

– Selv om disse endringene øker forventet avkastning og sukrer det opprinnelige tilbudet er det ikke nok til at vi kan gå med på det, skriver Philippe Sissener i en sms til E24.

– Vi hadde strukket oss langt for å møte selskapet med et forslag som er fair for alle parter, men nå er vi tilbake til start, skriver hanvidere.

Ukjent hvor mange som har takket ja

Norwegian har satt en frist for forhåndsaksept til onsdag 11. september klokken 17:00, som fortsatt står. Flyselskapet tilbyr kreditorene som gir et bindende ja innen fristen en ekstrabetling på 0,75 prosent av gjeldsbeløpet.

Norwegian sier at selskapet ikke går ut med hvor mange forhåndsaksepter de har mottatt så langt.

– Hvilke endringskrav har dere blitt møtt med?

– Vi har ingen kommentar utover det som står i børsmeldingen, sier informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

Som E24 omtalte i forrige uke har selskapet så langt vært villig til å bla opp nesten 200 millioner kroner for å få kreditorene med på pakken.

Les også (+): Norwegian spiller gjeldspoker, men de vet ikke hvem de spiller mot

Les også

Sissener-fondene har sendt forslag til Norwegian: – Enkelt for styret å godkjenne

Tilbyr pant

Norwegian lanserte forrige uke et forslag om å utsette forfallet i to av obligasjonslånene, der selskapet skylder om lag 3,4 milliarder kroner i et eurolån og svenskekronelån.

Eurolånet på rundt 2,4 milliarder forfaller i desember og svenskekronelånet på en snau milliard forfaller neste august.

Norwegian ønsker å utsette dette til henholdsvis november 2022 og februar 2022. Dette vil lette det finansielle trykket på selskapet denne vinteren betraktelig.

I bytte mot dette tilbyr Norwegian pant i et datterselskap som skal sitte på attraktive avgangs- og landingstillatelser på Gatwick-flyplassen i London.

Samtidig tilbyr selskapet å betale kreditorene 105 prosent av utestående gjeldsbeløp ved forfall. Forbeholdet var at Norwegian frem til dette kunne kjøpe tilbake gjelden til en lavere pris.

Det var snakk om 101 prosent av pålydende frem til 11. desember 2020, 103 prosent frem til 7. mai 2021 og 105 prosent etter dette og frem til forfall. Nå er selskapet altså villig til å si at de betaler «fullpris» på 105 prosent uansett når de gjør opp gjelden. I tillegg kommer påløpte renter.

De planlagte obligasjonseiermøtene der man formelt skal stemme over forslagene skal fortsatt skje den 16. september som planlagt.

Les også

Sissener-fondene har sendt forslag til Norwegian: – Enkelt for styret å godkjenne

Les også

Ti Dreamlinere på bakken for Norwegian