Tørrbulkskip seiler inn høyeste betaling på ni år: Analysesjef spår kraftig ratehopp i høst

Ratene for tørrlastskip er mangedoblet siden bunnen, med hjelp fra Brasil-effekt og nye utslippskrav. – Veldig gledelig, sier shipping-sjef.

RATEHOPP: Skipene i tørrlastsegmentet får bedre betalt enn på flere år. Bildet er av panamax-skipet Golden Opal.

Foto: Golden Ocean
Publisert:,

– Dette er veldig gledelig, sier Herman Billung, sjef i Star Bulk Norway.

På vei ut fra investormøter lar shipping-toppen seg begeistre av at ratene for store tørrbulkskip har gjort enda et byks oppover, til det høyeste nivået på mange år.

Kontrasten er stor fra starten av 2019. De største skipene, Capesize, tjente da ned mot 3.000 dollar per dag, mens raten nådde nærmere 35.000 dollar fredag, ifølge Billung.

– Det er rett og slett en generell mangel på skip, nesten i alle størrelser, i Atlanteren, sier han.

Skipene som frakter tørre råvarer har fått langt bedre betalt i det siste, og ratene steg fredag til det høyeste siden november 2010, viser samleindeksen Baltic Dry.

Det er godt nytt for fraktaktørene, deriblant Oslo Børs-noterte Star Bulk Carriers som trenger over 11.600 dollar per dag for å tjene penger på sine skip.

E24 (+): De norske tankskipene som seiler i medvind

Venter høyeste rater på ni år

Ifølge analysesjef Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities er det skipene av typen Capesize, som frakter jernmalm og kull, som driver tørrbulkmarkedet.

Han tror et større oppsving er på vei.

Analysesjefen har telt opp antallet skip i, eller på vei, til Brasil, og holdt det opp mot antatt jernmalmeksport. Konklusjonen er at det ligger an til en mangel på Capesize-skip i Brasil i høst, noe Hannisdahl tror vil presse ratene enda høyere.

– Hvis Brasil eksporterer 34 millioner tonn jernmalm i måneden, som jeg forventer, tror jeg vi kan se ratene i Capesize stige til 50.000 dollar dagen.

Et slikt ratenivå kan inntreffe, mener Billung.

– Men jeg tror likevel man skal være ydmyk for at Capesize alltid vil være volatilt – ikke en rett linje oppover.

– Men at man på en vakker solskinnsdag for tørrbulk kan se 50.000 er ikke umulig, legger han til.

Les også: Shipping-sjef: – Kan ikke bli noe dårligere enn det er nå

Hannisdahl ser flere årsaker til at ratene stiger.

Analysesjef Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities.

Foto: Cleaves Securities
  • Brasils jernmalm-eksport, en viktig driver for tørrbulkmarkedet, har kommet tilbake til normale nivåer på rundt 34 millioner tonn i måneden, etter at damkollapsen i starten av året rammet tørrbulk hardt, påpeker han.
  • Flåteveksten vært beskjeden, ifølge analysesjefen, som også peker på at en del skip skal inn på verft for å installere anlegg som renser skipenes eksos for svovel i forbindelse med de nye utslippskravene som trår i kraft fra 2020.
Les også

Rapport spår klimasmell for shipping: – Vil ha radikale konsekvenser

– Du har ineffektivitet i flåten, samtidig som du har en etterspørsel som er tilbake til normale nivåer. Sammen har dette bidratt til å løfte markedet, sier analysesjefen.

Til tross for økonomisk usikkerhet om Kina er stålproduksjonen i landet rekordhøy, noe som driver etterspørsel etter jernmalm, ifølge Hannisdahl.

Økonomiske stimulansepakker i verdens nest største økonomi pleier også å rette seg inn mot infrastrukturprosjekter, som krever mye jernmalm og kull, påpeker han.

Cleaves Securites har kjøpsanbefaling på aksjene i tørrbulk, med unntak av 2020 Bulkers hvor meglerhuset har en hold-anbefaling.

Les også

– Tar ikke ferie fra dette markedet

Les også

Leverer rensesystemer til skip: – Enormt oppsving

Her kan du lese mer om