SAS' kvartalsrapporter

Flyanalytikere om SAS: Store kostnadskutt, men aksjen vil tynges

SAS-resultatet var bedre enn fryktet og aksjen stiger, men en analytiker advarer om at selsapets redningsplan vil tynge aksjekursen fremover.

Det første av de åtte nye langdistanseflyene til SAS, Airbus A350, var på besøk på Gardermoen like før coronapandemien slo til og sendte bransjen ut i en krise.

Marius Lorentzen / E24
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Flyselskapet SAS slapp tirsdag resultatene for selskapets tredje kvartal (mai til juli i det avvikende regnskapsåret).

Selv om inntektene har falt dramatisk og bunnlinjen viser et milliardunderskudd, var ikke resultatene like svake som ventet.

På børsen i Stockholm stiger SAS-aksjen kraftig etter tallslippet. En halvtime etter børsåpning er aksjen opp rundt syv prosent.

Både DNB Markets, Sydbank og flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs sier at SAS-resultatet endte bedre enn ventet.

– De navigerer virkelig godt i et kaotisk miljø der etterspørselen i realiteten har vært ikke-eksisterende en stor del av tiden, sier analysesjef Jacob Pedersen i Sydbank, ifølge Børsen.dk.

– Vi mener dette var en noe positiv rapport sammenlignet med forventningene, inkludert underliggende tall som var noe foran og med en reduksjon i cash-burn-prognosen, skriver analytiker Ole Martin Westgaard i DNB Markets i en oppdatering.

– Samtidig er markedsutsiktene fortsatt nedtonet og vi fortsetter at den pågående finansielle restruktureringen – som vil utvanne aksjonærene betydelig – vil fortsette å tynge aksjen, fortsetter han.

SAS-aksjen handles tirsdag til rundt 6,5 svenske kroner på Stockholm-børsen. Samtidig legger SAS opp til at kreditorer og aksjonærer enten får bytte gjeld til aksjer, eller kjøpe nye aksjer i emisjonene, til en kurs på 1,16 svenske kroner.

De eksisterende aksjonærene vil få sin eierandel dramatisk redusert hvis redningsplanen blir vedtatt og gjennomført ved at det trykkes opp så mange nye aksjer.

Les også

SAS med milliardunderskudd i sommer: Fylte kassen med nye kriselån

SAS vil trappe opp

At resultatet er bedre enn ventet forklarer Elnæs slik:

– Det er mye grunnet SAS har klart kunststykket å kutte kostnadene med 67 prosent. Det er helt i toppklasse målt mot de fleste nettverksflyselskap, sier Elnæs til E24.

Han peker på at SAS i det siste har trappet opp trafikken og at de satser på å komme sterkt tilbake utover høsten i fjerde kvartal. SAS var i juli det største selskapet i Skandinavia målt i tilgjengelige seter inn, ut og i Skandinavia, ifølge selskapet selv.

SAS hadde i mai 17 fly i drift. I juni økte dette til 31 og i juli økte det til 53 fly. SAS-flåten er på totalt 162 fly, ifølge regnskapet.

– Der planlegger selskapet å kunne tilby 30 til 40 prosent av kapasiteten som SAS hadde i samme periode i fjor. Men dette målet tror jeg er helt avhengig av Covid-19 utviklingen og oppmykning av reisebegrensninger i Europa, sier han og fortsetter:

– Derimot innenlands i Norge tror jeg SAS vil forsøke å komme raskt på banen med mye kapasitet, mens Norwegian sliter med lav kapasitet. Dette tror jeg kan trigge Norwegian til å forsere sin opptrappingsstrategi.

Ifølge Børsen.dk ser imidlertid Jacob Pedersen i Sydbank litt annerledes på situasjonen.

Han mener at SAS’ beskjed om at markedet trafikkmessig først vil normaliseres i 2022, og forretningsmessig senere enn det igjen, er langsommere enn ventet.

Her kan du lese mer om

  1. SAS' kvartalsrapporter
  2. Aksjelive
  3. Hans Jørgen Elnæs
  4. DNB Markets
  5. Fly
  6. sas
  7. Scandinavian Airlines (SAS)
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. SAS med milliardunderskudd i sommer: Fylte kassen med nye kriselån

  2. SAS-aksjen faller: – Begynner å gå opp for aksjonærene at verdiene er borte

  3. SAS-ledelsen vil ikke endre mer på redningsplanen: – Dette er ikke et forhandlingsutspill

  4. Annonsørinnhold

  5. Nå kommer Norwegians tall fra krise-våren: – Resultatet blir begredelig

  6. Analytiker venter «giganttap» i SAS: Tror inntektene stupte med 11,8 milliarder