Volvo V70 = Ford Mondeo

Nytapningen av Volvos populære V70 er kliss lik nye Ford Mondeo under skallet. Men Volvoen er selvfølgelig mye dyrere.

VOLVO
  • TROND LYDERSEN
Publisert:,

En svensk stolthet, nye Volvo V70 står og glinser på bilutstillingen i Geneve.

Men det er ting Volvo ikke vil snakke så høyt om. Likheten med den billigere broren Ford Mondeo. Nye V70 har samme teknikk, komponenter, størrelse, sikkerhet og kvalitet som den nye Mondeo kombi.

Begge modellene er bygget på Fords store europeiske bunnplate, som også er grunnstammen i Volvo S80 og Land Rover Freelander.

- Jeg foretrekker at du ikke skriver om dette, sier Lewis Booth, Europa-sjef for Ford Lewis Booth til Dagens Industri.

Ford eier som kjent Volvo Personvagnar og Booth er styreleder i selskapet og samtidig sjef for Fords knippe med prestisjemerker hvor Volvo inngår. Da blir spørsmålet om Volvo egentlig er en billigbil med fint skall ganske følsomt.

Se bildespesial av den nye Volvo V70 her.

Men Booth mener kundene ikke tenker på dette.

Volvofølelsen

- Det å kjøre en Volvo V70 er helt annerledes en å kjøre en Ford Mondeo. Kundene spør seg like gjerne om de skal kjøpe en Toyota Avensis eller en VW Passat, sier Lewis.

- Det er ikke store forskjellene på å kjøre en Volvo V70 og en Ford Mondeo når det kommer til stykket. Bilene er så og si identiske under skallet, sier direktør i Mercedes-Benz Norge Arne Berg til E24.

Etter at Volvo og Saab ble kjøpt opp av de amerikanske gigantene Ford og General Motors, er utvikling og produksjon blitt samkjørt med de andre merkene.

- Det er ikke mye igjen av svensk bilindustri nå, nei. Saab har blitt Opel og det samme skjer med Volvo i forhold til Ford. Det er stort sett bare skallet man endrer på, sier han.

Bygge illusjonen

Derfor mener Berg det har blitt mye viktigere å bygge merkevarer som skiller bilene fra hverandre, rett og slett fordi bilene stort sett er de samme.

Og Lewis Booth har forklaringen klar på hvorfor man skal kjøpe den nye Volvo V70

- Man skal kjøpe en V70 på grunn av dens klasseledende sikkerhet, klassiske Volvo-attributter og dens klassiske Volvo-design. Du kjøper den fordi det er en Volvo! sier han.

Les mer om eksklusive biler på E24 Eksklusiv.

Stor prisforskjell

Mondeo skal prises så hårene reiser seg hos konkurrentene. Prisene for sedan og 5-dørs med diesel, vil starte rundt 280.000 kroner, mens stasjonsvognen vil starte på drøye 300.000 kroner, ifølge Bilnorge.no.

Selv på de billigste modellene vil viktig utstyr være standard - som trinnløst klimaanlegg, ESP og naturligvis ABS.

Volvo V70 legger seg nok betydelig høyere på prisstigen. Dagens V70 begynner rundt 400.000 kroner. Den nye modellen blir neppe billigere.

Flere artikler

  1. De best betalte kjendisene

  2. Hjulpet av Uncle Sam

  3. Skål for vinerne!

  4. Annonsørinnhold

  5. Stjernene på toppen av lønningslisten

  6. Dyr moro