Trøim om gass-satsing: – Vi er perfekt posisjonert

Investor Tor Olav Trøims rederi satser på flytende gassprosjekter offshore etter å ha solgt unna verdier for 6,8 milliarder dollar.

Tor Olav Trøim er en aktiv investor på Oslo Børs og har blant annet eiendeler i riggselskapet Borr Drilling, gassfraktrederiet Golar LNG, Himalaya Shipping og 2020 Bulkers.
Publisert:

– Jeg har holdt på med dette i 23 år. Vi er perfekt posisjonert. Det er helt fantastisk, sier Tor Olav Trøim til E24.

Han er styreleder og eier rundt fem prosent av gassrederiet Golar LNG, som var blant de 165 selskapene som holder presentasjoner på Paretokonferansen onsdag.

Selskapet satser nå på produksjonsskip for naturgass (FLNG) etter en restrukturering der blant annet en rekke gassfraktskip ble solgt.

Golars skip produserer gass fra offshore-felt, omdanner den til flytende, nedkjølt gass (LNG), før den skipes til land og blir omgjort igjen til gass som kan gå inn til forbrukere via rørledning.

Les på E24+

Investtech-analyse: Kjøp disse Røkke-aksjene – og hold deg unna denne

Les også

Trøim om politikere: – De har tatt for mye Møllers Tran

– Vi ser sterk interesse

– Selskapet har vært gjennom store endringer de siste 18 månedene, sier Golar LNG-sjef Karl Fredrik Staubo fra scenen under konferansen i Holmenkollen.

Han forklarer verdikjeden for Golar.

– Vi har naturgass som kommer opp fra grunnen. Du kan deretter transportere det på to måter – enten gjennom en rørledning, jeg tror det meste av Europa lærte det på den harde måten – eller så må du kjøle det ned og omdanne det til flytende form.

– Du må deretter transportere LNG (flytende gass) fra produksjonsanlegget til sluttbrukeren, hvor du omgjør det tilbake til gassform, sier Staubo.

Les også

Tysk visekansler til Pareto-konferansen: – Takknemlige for støtten vi får fra Norge

Staubo sier at Golar hadde eiendeler i hele verdikjeden, noe som ble komplisert og strukket finansielt sett.

– Vi satt oss ned, analyserte markedet og fant at markedet var strukturelt underinvestert. Hvis du tror det underinvestert betyr det at du tror gassprisen skal gå opp, ikke ned. Hvis du tror at gassprisen skal gå opp vil du være i den delen av verdikjeden som har fordel når gassprisen er høy, sier han.

Ifølge Staubo har Golar LNG solgt unna skip og andre eiendeler for 6,8 milliarder dollar og satser nå på flytende produksjonsskip (FLNG).

– Vi ser en sterk interesse for FLNG-prosjekter verden rundt, sier han.

Tjener på eksplosjon i gasspriser

I dag har rederiet et slikt skip på kontrakt, et som snart er ferdig bygget, flere prosjekter og eierandeler i det Oslo Børs-noterte gassfraktrederiet Cool Company, Avenir LNG og New Fortress Energy.

Les også

Pareto-sjefen om energikrisen: – Det må investeres veldig, veldig mye mer

Skipet som er på kontrakt har en tredelt inntjening, ifølge Staubo:

En fast tariff på 67 millioner dollar i året til Golar, og en tariff som er knyttet til den europeiske gassprisen TTF.

Etter at gassprisen har skutt til værs har Golar sikret deler av den variable inntjeningen, som er gjort til en pris som tilsvarer 300 dollar per fat olje.

Den siste delen er en komponent hvor Golar tjener 2,7 millioner dollar for hver dollar nordsjøoljen er over 60 dollar.

Staubo sier at Golar LNG sitter med en netto kontantbeholdning på 500 millioner dollar. Selskapet venter at de to skipene vil gi et justert brutto driftsresultat på over 400 millioner dollar i løpet av to og et halvt år.

Solgte unna gassterminaler

Tidligere i år inngikk Golar avtaler med italienske Snam om å levere to importterminaler for flytende naturgass. Slike terminaler gjør det mulig å importere LNG fra verdensmarkedet og redusere avhengigheten av russisk gass.

Snam driver den italienske gassinfrastrukturen. Selskapet kunngjorde i juni avtalen om å kjøpe skipet Golar Tundra, som er bygget i 2015 og fungerer som en flytende lagrings- og regassifiseringsterminal (FSRU).

EU har store planer om å redusere sin avhengighet av russisk gass, og da er import av skipsfraktet flytende naturgass (LNG) et alternativ. Flere land og aktører har kjøpt eller leid inn skip som kan ta mot LNG, deriblant:

  • Finland skal lease LNG-mottaksskipet Exemplar fra amerikanske Excelerate Energy
  • Snam har også tidligere bestilt et skip fra Golar LNG, en ombygget LNG-tanker som skal bli mottaksterminal
  • Tyskland skal bygge to nye LNG-mottaksterminaler, og i mellomtiden vil de leie fire flytende mottaksterminaler for LNG, inkludert to fra norske Höegh LNG
Publisert:
Gå til e24.no