Kahoot tjente 50 millioner kroner i andre kvartal

Etter kraftig kursfall legger IT-selskapet frem tall som viser at det gikk i pluss.

Eilert Hanoa, sjef i Quiz-selskapet Kahoot
  • Eivind Bøe
  • Infront TDN Direkt
Publisert:

Quiz- og læringsselskapet Kahoot legger frem tall på morgenkvisten torsdag som viser at selskapet snudde til pluss i årets andre kvartal.

Slik gjorde Kahoot det i kvartalet, sammenlignet med tilsvarende periode i fjor:

  • Resultatet gikk opp til 5,6 millioner dollar (50 millioner kroner), fra minus 3,8 millioner dollar
  • Driftsresultatet (ebitda) gikk opp til 8 millioner dollar, fra minus 2,8 millioner dollar
  • Omsetningen steg til 18,4 millioner dollar (165 millioner kroner), fra 5,8 millioner dollar

Kahoot venter en fakturert omsetning på 22 millioner dollar i tredje kvartal 2021 og venter å nå 1 million betalende abonnementer i samme periode.

Videre fastholder Kahoot ambisjonen for 2021 om å nå en fakturert omsetning på 90–100 millioner dollar og 1,1 millioner betalte abonnementer.

Selskapet fastholder også ønsket om å utforske muligheter for en sekundærnotering i løpet av 2021, betinget av tidspunktet for gjennomføring av Clever-transaksjonen. Kahoot meldte i mai at det kjøper det amerikanske e-læringsselskapet Clever for inntil 4,2 milliarder kroner - deres største oppkjøp noensinne.

Aksjekrakk

Aksjekursen til Kahoot falt 26 prosent den 7. juli etter at selskapet la frem en oppdateringen på driften i årets andre kvartal som viste en kraftig brems i betalende brukere.

Ifølge analytiker Henriette Trondsen i Arctic Securities var både Kahoots rapporterte inntekter, veksten i aktive kontoer og antallet nye betalende brukere svakere enn ventet.

– Det er vel åpenbart for alle at forventningene er høye til Kahoot, og det gjelder også vår evne til å kommersialisere plattformen, sa Kahoot-sjef og storeier Eilert Hanoa etter kursnedgangen.

Kahoot startet opprinnelig som en populær quiz-app, men har de siste årene satset tungt på utdanningsverktøy og spillbasert læring. Som for de fleste andre teknologiselskaper, handler det om å dele ut produktene gratis, for så å bygge opp en base med betalende abonnenter over tid.

Eksplosiv vekst i nye brukere gjennom fjoråret ga en fantastisk kursutvikling på børs, men skapte også forventninger om at trenden skulle fortsette.

Kahoot-aksjen lå ved stenging onsdag på 39,12 kroner, etter en nedgang på 59 prosent siden årsskiftet.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kahoot

Flere artikler

  1. Kahoot bikket 1 million betalende brukere: – Milepæl

  2. Kahoot mer enn doblet inntektene

  3. Verste børsdag noensinne for Kahoot

  4. Jan Haudemann-Andersen selger unna i Kahoot

  5. Softbank fortsetter å øke i Kahoot etter kursraset