SAS-sjefen: – Kommer meg ikke inn i Norge

SAS’ nye toppsjef, Anko van der Werff, er åpen om at coronapandemien har gjort det utfordrende å bli personlig kjent med hele organisasjonen.

Nederlenderen Anko van der Werff tiltrådte som ny SAS-sjef i juli. I dag la han frem sitt første kvartalsresultat for flyselskapet.
  • Fredrick Chr. Ekeseth
Publisert:

Flyselskapet SAS la i morgentimene tirsdag frem ildrøde tall for de kritiske sommermånedene mai til og med juli.

Perioden er normalt full av feriereisende og skal sikre flyselskapene gjennom de harde vintermånedene, der man sjelden tjener penger.

Coronapandemien gjør imidlertid at SAS har flydd halvtomme fly for nær full maskin i sommer. Det resulterte i et tap på nær 1,4 milliarder svenske kroner.

Det til tross for at inntektene var på fire milliarder svenske kroner, et byks fra rundt 2,5 milliarder svenske kroner i samme tidsrom i fjor.

Les også

Milliardene renner ut av SAS-kassen

– Må være konkurransedyktige

Kvartalsrapporten som ble fremlagt tirsdag var den første til den nye SAS-sjefen Anko van der Werff.

Nederlenderen begynte i jobben i juli, og er tidligere konsernsjef i det colombianske flyselskapet Avianca.

Han er tydelig på hva som blir hans viktigste oppgave fremover.

– Det viktigste er først og fremst å sørge for at SAS er et fleksibelt selskap. Ingen vet hvor lenge og hvordan denne pandemien kommer til å utvikle seg, og vi må være konkurransedyktige, sier Van der Werff til E24.

Han legger til at kundene endrer sine reisevaner, og at SAS må kunne svare på disse endringene.

Les også

SAS fraktet over én million passasjerer i juli

– Ny start

I kvartalsrapporten tirsdag påpeker SAS at en gjeninnhenting av luftfarten henger på den usikre utviklingen av coronapandemien.

– Vi forventer at reisingen gradvis øker når stadig flere mennesker vaksineres rundt om i verden, men vi er også bevisste om at etterspørselen har endret seg under pandemien, sier SAS-sjefen i meldingen.

I lys av dette er det betimelig å spørre seg hvordan han selv kan påvirke utviklingen av SAS fremover.

Les på E24+

Dette er den nye SAS-sjefen

Van der Werff lar seg imidlertid ikke vippe av pinnen.

– Det jeg bringer til bordet er en ny start («fresh start», red.anm.), relasjoner og i stor grad en utenforståendes blikk. SAS har et mye mer innadrettet fokus, med sin geografi. Jeg kan se det fra utsiden og inn, og hva andre flyselskaper har lyktes med, sier Van der Werff.

Les også

Flytrafikken fortsetter nedover etter sommertopp

Kommer seg ikke inn

Nederlenderen har brukt de siste 1–2 månedene på å bli kjent med organisasjonen og selskapet. Han er likevel åpen om at coronapandemien har gjort dette utfordrende, ikke minst i Norge.

– Jeg kommer meg ikke inn i Norge, sier SAS-sjefen.

Bakgrunnen er at han er coronavaksinert i USA, og ikke har fått det europeiske vaksinepasset i orden. SAS-sjefen håper imidlertid å ha dette på plass snarest, slik at han kan besøke Norge fysisk og bli bedre kjent med folk.

SAS-sjefen i ett av de første offisielle fotoene av ham som ny SAS-sjef.

– Mange eksperter

Han har imidlertid latt seg imponere over organisasjonen så langt.

– Det er en sterk vilje til å finne ut hvordan vi kan komme oss ut av dette sammen. Det er en organisasjon som er svært åpen for forandring, og svært positiv, sier Van der Werff, og fortsetter:

– Det er mange eksperter her, vi kjenner flybransjen. Vi har drevet med dette i 75 år, og vi kommer til å drive med dette de neste 75 årene også.

Saken fortsetter under bildet

Et SAS-fly av typen Airbus 320 Neo på Bergen Lufthavn Flesland, august 2021. SAS har nylig sikret finansiering av forhåndsbetaling for ytterligere ti fly av typen for levering i andre kvartal 2023.
Les på E24+

Nyvalgt Norwegian-styreleder: – Ikke opplevd maken

Kostbar pandemi

SAS har tidligere uttalt at pandemien koster selskapet mellom 500 og 700 millioner svenske kroner i måneden. Dog var tapet i andre regnskapsmessige kvartal «bare» på 300 millioner svenske kroner.

Flyselskapets kontantbeholdning ved utløpet av juli var på 4,4 milliarder svenske kroner, det samme nivået som ved utløpet av foregående kvartal, ifølge kvartalsrapporten tirsdag.

Flere analytikere og andre markedsobservatører har påpekt at SAS igjen vil ha behov for å fylle opp kassen.

SAS har imidlertid så langt ikke kommentert kapitalbehovet.

Les på E24+

Nye reiseråd setter billettprisene under press

«Svært annerledes»

SAS-sjefen påpeker imidlertid at kvartalet som ble lagt frem tirsdag var det første siden før pandemien at flyselskapet hadde positiv kontantstrøm.

Budskapet dette kvartalet er dermed «svært annerledes», mener han.

– Vi hadde sterkere salg, og sterkere momentum. Samtidig har vi fortsatt fokus på kostnadene og kontantstyring, sier nederlenderen.

Les også

Norse-sjefen må få 15 parkerte Dreamliner-fly i luften: – Den risikoen står på leasingselskapene

Flyselskapet sikret etter kvartalets utløp en kredittfasilitet på tre milliarder svenske kroner fra sine hovedeiere, den svenske og danske stat. SAS-sjefen gjør et poeng av at flyselskapet ikke har hatt behov for å trekke på denne.

Første inn, siste ut

Han trekker imidlertid på det når spurt om han kan utelukke at flyselskapet vil ha behov for å fylle opp kassen de nærmeste seks månedene.

– Vel, dersom noen vet når denne pandemien vil være over, og si når vi alle kan være tilbake på kontoret, er det fint om de kan fortelle det til meg. Det er det store spørsmålet vi alle lurer på, sier van derf Werff, og fortsetter.

– Flybransjen var den første til å bli rammet av coronapandemien, og vi kommer til å være den siste ut av den.

Les også

Norwegian-sjefen tror han kan hindre kasse-lekkasje fremover: – 2022 er hovedprosjektet nå

Les også

Norwegian leverer overskudd etter restruktureringen: Tør ikke spå hvordan 2021 blir

Les på E24+

Hva trodde egentlig Flyr-sjefen at konkurrentene ville gjøre?

Les på E24+

– Det kommer til å svi veldig, men jeg kommer ikke til å måtte selge huset

Les også

Norse Atlantic-sjefen: – Nå er vi der vi vil være

Les på E24+

Det er kun én av tre flyaksjer som ikke er åpenbart høyt priset

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Luftfart
  2. sas
  3. Scandinavian Airlines (SAS)
  4. Flyselskaper
  5. Fly

Flere artikler

  1. Milliardene renner fortsatt ut av SAS

  2. Én million fløy med SAS også i august

  3. Betalt innhold

    SAS-aksjen får som fortjent

  4. Betalt innhold

    Analytiker: – SAS er på ingen måte bærekraftig

  5. SAS-aksjen faller: Over 800 mill. i papirtap for Danmark og Sverige mandag