Tre uker på rad med containerknekk: – Tror ikke det er starten på et større fall

Inntjeningen til containerrederiene i spotmarkedet faller bredt til sitt laveste nivå siden sommeren i fjor, ifølge indeks.

Illustrasjonsfoto av et mindre containerskip ved Oslo Havn i vinter.
Publisert: Publisert:

Containerfrakt til havs har vært brennhett det siste året, men i mars har utviklingen så langt vært negativ.

Denne uken landet det maritime analyse- og konsulentbyrået Drewrys samleindeks på containerskipenes inntjening i spotmarkedet på 8.832 dollar per FEU.

Det er første gang nivået har vært under 9.000 dollar siden juli 2021 – etter tre uker på rad med fall for den ukentlige indeksen, også omtalt av flere internasjonale shippingaviser.

FEU står for «forty-foot equivalent unit» og forteller hvor mange 40 fots containere skipet kan frakte.

Les også

Bestilte containerskip for 400 milliarder i 2021: – Klar risiko

Fortsatt positiv til 2022

Simon Heaney, som jobber med Drewrys analysedekning av sektoren, skriver en e-post til E24 at han er noe overrasket over fallet på grunn av de fortsettende flaskehalsene i verdikjedene og økte drivstoffkostnader.

– Men det er normalt for containerfraktrater å falle etter kinesisk nyttår, tilføyer han.

Det nåværende spotnivået er fortsatt langt over de historiske nivåene.

Gjennomsnittet de siste fem årene er på 2.924 dollar for Drewry-indeksen.

– Jeg tror ikke dette er starten på et større prisfall, skriver Heaney.

– Bortsett fra et stupbratt bortfall av fraktetterspørsel, som vi synes er veldig lite sannsynlig, og/eller en mirakuløst bedring i forsyningskjedene, så kan jeg ikke se hvordan fraktratene ikke skal være på veldig høye nivåer gjennom 2022, legger han til.

Les på E24+

Containerfest på hell?

Rekordinntjening

Drewry har tidligere i år estimert at fasiten for verdens containerrederier blir et driftsresultat (ebit) på 190 milliarder dollar, eller drøyt 1.700 milliarder kroner, for 2021 – et klart rekordnivå.

For 2022 anslås et driftsresultat for verdens containerrederier på 200 milliarder dollar.

Årsaken til containeroppturen er blant annet at etterspørselen etter ulike varer skjøt fart under pandemien, samtidig som fraktkapasiteten ikke holdt følge.

I tillegg har det vært store flaskehalser i havnene, der smitterestriksjoner har gjort at de har gått på halv maskin – noe som igjen blusset opp i forbindelse med omikronvarianten.

Situasjonen betyr at flere år med overkapasitet og svake tider hentes betydelig inn for rederiene, som for øyeblikket også sikrer lengre kontrakter for skipene.

Heaney har tidligere understreket at det er «stor risiko» knyttet til 2022-prognosene, som tar utgangspunkt i fortsettende trafikkork ved havene, med en sakte, men sikker bedring i situasjonen gjennom året.

Les også

MPC Container Ships snur stortap til milliardoverskudd

Publisert:
Gå til e24.no