Rekordmange spiser ute: Orkla vil ha en del av kaken

Stadig flere spiser mat utenfor hjemmet, og dropper dagligvarebutikkene. Derfor snuser Orkla på større investeringer i restaurantbransjen og netthandel fremover.

SKUFFET: Orkla-sjef Peter A. Ruzicka la onsdag frem resultatet for selskapets fjerde kvartal, et resultat som skuffet markedet og sjefen selv.
Publisert:

Ifølge Orkla konsumeres rundt en tredjedel av all mat utenfor hjemmets fire vegger i Norden.

Folk ønsker rask mat på farten, og mange dropper butikken, noe som har resultert i et samlet restaurantmarked (mat konsumert utenfor hjemmet) på 287,1 milliarder kroner i Norden.

Restaurantbransjen (horeca) i Norge alene økte omsetningen med fem milliarder kroner fra 2016 til 2017, og vokste raskere enn dagligvarebransjen, nettmat og bensinstasjonene – sammenlagt.

For et selskap som i stor grad lever av å produsere varer for dagligvarebransjen, er dette en trend Orkla tar svært alvorlig.

– I USA er det for første gang slik at 50 prosent av all mat spises utenfor hjemmet. I Skandinavia er dette tallet på rundt 30 prosent, og det vil fortsette å øke. Vi er nødt til å være der kundene er, sier toppsjef i Orkla, Peter Ruzicka og legger til.

– For eksempel i Stockholm ser man USA-nivåer allerede, hvor halvparten av maten konsumeres ute.

Det er årsaken til at Orkla bruker rundt 1,4 milliarder kroner på å kjøpe opp Finlands største pizzakjede Koti Pizza.

Les også

Skuffende kvartal for Orkla: – Orkla hadde en utfordrende avslutning på 2018

– Ikke stolt av 2018

Kan investere 20 milliarder

Les på E24+

Fra suksess og fall i Rema – nå skal han tette pengesluket i Gresvig

– Siste gang jeg snakker om sukkeravgiften


Til tross for et svakt 2018, er Ruzicka svært optimistisk for året som kommer.
– 2018 var litt stang ut for oss, blant annet på valuta i Norge og Sverige, restruktureringer, og sukkeravgiften som jeg håper det er siste gang jeg snakker om.
Samtidig ble virksomheten Orkla Care, som produserer varer innen personlig pleie og vaskemidler, dratt frem som spesielt skuffende.
I slutten av januar forlot konserndirektør i Orkla Care, Stig Ebert Nilssen selskapet, like før resultatslipp, og ga ingen grunn til at han sluttet.
Ruzicka sier til E24 at man ble enige om at området trengte en ny retning, og at timingen for et lederbytte var god.

Les også

Skuffende kvartal for Orkla: – Orkla hadde en utfordrende avslutning på 2018

Les også

Ville bli Norges Amazon – legger ned satsing

Les også

Ekspert støtter Coca-Cola: – Ufint og illojalt

Publisert:

Her kan du lese mer om