Peter A. Ruzicka slutter som konsernsjef i Orkla

Peter A. Ruzicka, en av Stein Erik Hagens nære forretningspartnere gjennom flere tiår, gir seg nå som toppsjef i Orkla.

SLUTTER: Peter A. Ruzicka slutter som toppsjef i Orkla etter fem år i jobben. Her er han avbildet under en resultatfremleggelse i 2018.

Foto: Audun Braastad NTB scanpix
Publisert:,

Peter A. Ruzicka (54) har informert styret i Orkla at han ønsker å fratre som konsernsjef.

Han vil stå i stillingen frem til Orkla har presentert resultatet for første kvartal 2019 den 7. mai i år, ifølge en melding fra selskapet.

– Etter fem år som konsernsjef i Orkla har jeg kommet frem til at tiden nå er inne for å levere stafettpinnen videre. Det har vært fem innholdsrike år der Orkla har opplevd god fremgang på mange områder. Konsernet er godt posisjonert for fremtiden, skriver Peter A. Ruzicka i meldingen.

Ruzicka forlater Orkla i en utfordrende tid ettersom selskapet gjennom de siste årene har opplevd stagnerende sammenlignbar vekst, blant annet på grunn av endrede vaner blant forbrukerne.

I fjerde kvartal var den sammenlignbare veksten negativ (-0,9 prosent), og Ruzicka opplevde det som skuffende å presentere tallene han la frem i begynnelsen av februar.

Terje Andersen (61) vil bli konstituert som konsernsjef fra 7. mai inntil en ny konsernsjef er på plass. Arbeidet med å finne Ruzickas etterfølger starter umiddelbart, ifølge selskapet.

Peter A. Ruzicka vil fortsatt representere Orkla i styret i Jotun etter at han går av.

I årsrapporten til Orkla kommer det frem at Ruzicka tjente 6,4 millioner kroner i fjor, og at den totale godtgjørelsen var på 13,4 millioner.

Les også

Skuffende kvartal for Orkla: – Orkla hadde en utfordrende avslutning på 2018

Fra Rimi til Grandiosa

Ruzicka har vært involvert i Orkla-systemet i forskjellige roller i over 16 år. Ruzicka er også kjent som en av Stein Erik Hagens nære forretningspartnere gjennom en årrekke.

Hagen er i dag styreleder og største aksjonær i Orkla, men ansatte Ruzicka i Rimi-systemet som han bygget opp til å bli en av landets ledende dagligvarekjeder.

– På vegne av styret vil jeg få takke Peter for flott innsats og godt samarbeid. Peter har på en utmerket måte ledet Orkla i overgangen fra å være et industrielt konglomerat til å bli et mer rendyrket merkevareorientert selskap. Jeg er dypt takknemlig for den jobben han har utført som leder for Orkla, sier styreleder Stein Erik Hagen.

Ruzicka kom inn i Orkla-systemet som styremedlem i perioden 2003 til 2005. Deretter var han medlem av bedriftsforsamlingen i selskapet i 2006–2007. Fra 2008 til 2014 var han igjen styremedlem i Orkla før han trådte inn i rollen som konsernsjef 10. februar 2014.

For tiden i Orkla hadde Ruzicka flere sentrale verv i Stein Erik Hagens lavprisimperium.

Etter å ha fullført en MBA på Oslo Handelshøyskole (Nå en del av Handelshøyskolen BI) i 1990 begynte Ruzicka i styret i Hakon Gruppen til Stein Erik Hagen.

Deretter ble han i 1991 markedsføringsdirektør før han i 1992 ble kjededirektør i Rimi, lavpriskjeden som utgjorde grunnsteinen i Hakon Gruppen.

Etter en periode som leder av Hakon Gruppen, region Øst fra 1994 til 1995, ble han sjef i Hakon Gruppen fra 1995 til 2000. Deretter ble han visekonsernsjef i ICA AB.

Deretter forlot Ruzicka Skandinavia for å bli sjef i Ahold i Tsjekkia fra 2000 til 2002. Frem til 2006 var han sjef i Jernia og i perioden frem til han ble toppsjef i Orkla var Ruzicka direktør i Stein Erik Hagens investeringsselskap Canica.

Fra konglomerat til merkevarekonsern

Etter at Stein Erik Hagen solgte seg ut av Hakon (Rimi og Ica) gikk han inn i Orkla, og konsernet begynte etter hvert en omfattende omstilling der man solgte unna en rekke virksomheter.

Orkla gikk fra å være et gigantisk industrikonsern med et bredt spekter av virksomheter, til å bli et rendyrket merkevarekonsern innenfor daglig- og forbrukervarer.

I Peter A. Ruzickas tid som Orkla-sjef har man blant annet gjennomført nedsalget i aluminiumsvirksomheten Gränges i Sverige (2014 til 2016) og etter hvert Sapa som man eide i fellesskap med Hydro (2017).

I 2015 solgte Orkla «Orkla Brands Russia» til Slavyanka-Lyuks JSC.

PS! Orkla sendte mandag også ut valgkomiteens innstilling til selskapets generalforsamling. Der innstilles samtlige styremedlemmer til gjenvalg, inkludert styreleder Stein Erik Hagen og hans nære forretningspartner Nils K. Selte.

I de fem årene Peter A. Ruzicka var toppsjef i Orkla har aksjen (i grønt) steget med om lag 40 prosent, mens Hovedindeksen (i rødt) på Oslo Børs er opp drøye 60 prosent. Legger man til utbyttene som Orkla har utbetalt i perioden har aksjonærene fått en verdistigning på drøye 80 prosent (markert i gult).

Foto: InFront/E24

Her kan du lese mer om