Schibsted vil øke krigskassen

Skal hente opptil 2,8 mrd. for å ruste seg opp til fremtidige oppkjøp.

MER CASH: Konsernsjef i Schibsted Rolv Erik Ryssdal under en kvartalspresentasjon tidligere i år.
Publisert:

Mediekonsernet Schibsted tilbyr såkalte B-aksjer til markedet, opplyser selskapet i en børsmelding onsdag ettermiddag.

Selskapet tilbyr 10,8 millioner B-aksjer, tilsvarende fem prosent av eksisterende aksjekapital i selskapet og 10 prosent av utestående antall B-aksjer.

Selskapet skriver at vil bli gjennomført en rettet emisjon mot institusjonelle investorer i Norge og internasjonalt.

Med dagens aksjekurs betyr det at Schibsted kan hente inn så mye som 2,8 milliarder kroner på emisjonen, ifølge E24s beregninger.

I en emisjon blir det typisk gitt en rabatt.

Finansdirektør Trond Berger i Schibsted ønsker ikke å gå nærmere inn på hvor stor han tenker seg at rabatten vil bli.

– Vi vil ha en dialog med investorene til boken er bygget, sier Berger til E24.

Han opplyser at dette trolig vil bli gjennomført onsdag kveld.

Les også

Schibsted rigger seg for vekst og oppkjøp

Ruster seg til oppkjøp

Selskapet satser stort i det internasjonale annonsemarkedet på internett.

Schibsted skriver at emisjonens formål «er å styrke selskapets kapitalbase for pågående og fremtidige strategiske oppkjøp innenfor online rubrikk-segmentet».

– Vi ønsker å styrke egenkapitalen nettopp for å ha finansiell kapasitet til å gjøre videre oppkjøp for å styrke vår posisjon, sier Berger til E24.

Selskapet skriver i meldingen at det mener at det er svært verdiskapende å delta i konsolidering og potensielle strukturelle endringer i online rubrikk-markedene, skriver Schibsted.

«Minste tegningsbeløp og minste beløp som vil bli allokert per investor i emisjonen vil være et beløp i norske kroner som tilsvarer 100.000 euro», skriver selskapet.

Les også

Nekter å selge Nordens største avis: Derfor er Aftonbladet så viktig for Schibsted

– Ikke overraskende

Alexander Høst, aksjeanalytiker i ABG Sundal Collier, sier til E24 at han ikke er overrasket over handlingen fra Schibsted.

– Dette er ikke særlig dramatisk. Det kommer ikke som en overraskelse at det kommer en emisjon nå. Det er jo derfor de splittet aksjene, sier Høst til E24.

Les mer om Schibsteds aksjegrep her.

Høst mener tilbudet fra Schibsted handler om å øke fleksibiliteten til å gjøre nye oppkjøp i fremtiden.

– Dette handler om å finansiere eksisterende oppkjøp og å ha den fleksibiliteten man trenger for å reagere hurtig. Det er lettere å få kjøpt opp selskaper hvis man har litt penger på balansen. Det de gjør nå er å gjøre balansen mer fleksibel, for da kan de snu seg rundt og gjøre ting veldig hurtig når de ønsker det.

- Må sikre nummer én-posisjoner

Aksjeanalytiker i Fondsfinans, Henriette Trondsen, tror også at Schibsteds aksjeplan handler om fleksibilitet.

– Schibsted vil ha mer fleksibilitet til å gjøre oppkjøp. Etter fire nylige oppkjøp ligger det jo en begrensning på hva de kunne gjort finansielt nå, sier Trondsen til E24.

Hun beskriver det som «viktig» at selskapet nå bygger opp sin finansielle kapasitet.

- Fremover blir Spania, Frankrike, Italia og Brasil viktig for kursutviklingen. Hvis ikke Schibsted er fremoverlent for å sikre nummer en-posisjoner, kan det skje som i USA der Craiglist (den amerikanske versjonen av Finn.no, journ.anm.) har mistet markedsandeler til vertikale sider, sier Throndsen.

E24 er eid av VG, som igjen er eid av Schibsted.

Publisert:
Gå til e24.no