Orkla-aksjen faller kraftig etter sterkere resultat
Sterkere godterisalg bidro til å øke inntektene for Orkla. Men Orkla-aksjen får juling på Børsen.
Industrikonsernet Orkla rapporterer torsdag om et driftsresultat (EBITA) på 860 millioner kroner i tredje kvartal i år.
Dette tilsvarer en vekst på 5 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor.
Selskapet har et resultat før skatt på 871 millioner kroner i tredje kvartal, mot 631 millioner kroner i samme periode i fjor. Det er en økning på 240 millioner kroner.
Det er imidlertid intet jubelbrus i markedet.
Konsensus var et resultat før skatt på 873 millioner kroner, altså en betydelig høyere sum.
Orkla-aksjen faller kraftig på Oslo Børs og er ned nesten 8 prosent to timer ut i handelsdagen.
- Det er en stor reaksjon, sier analytiker Kjetil Lye i Handelsbanken Capital Markets til E24.
Den store svakheten
- Orkla Foods er den store svakheten i resultatet, sier Lye.
- Den organiske veksten var negativ på 3,4 prosent og lønnsomheten er under press, sier han.
Han forklarer at Foods er en svært viktig del av Orklas virksomhet. Orkla Foods omfatter blant annet Stabburet, Vossafår, Idun og Grandiosa.
- En bedring på 240 millioner kroner før skatt sammenlignet med i fjor er likevel en betydelig økning. Ser markedet seg blinde på konsensustall?
- Det er forventningen til inntjeningen til selskapet og reflekterer det investorene forventer. Det er en naturlig reaksjon.
Analytikeren mener den labre markedsreaksjonen må ses i lys av skuffelsen i Orkla Foods.
- Når et selskap skuffer i forhold til forventningene på et såpass viktig segment som Orkla Foods, blir du straffet i dagens marked, sier Lye.
Ny bok om Orkla: Hagen ble Orklas mektigste i raseri
Vekst i merkevarer
Driftsresultatet for selskapets totale merkevarevirksomhet var på 903 millioner kroner, opp fra 868 millioner kroner i tilsvarende kvartal i fjor.
Det gleder konsernsjef Peter A. Ruzicka i Orkla.
- For andre kvartal på rad oppnår vi omsetningsvekst innen merkevarer, til tross for hard konkurranse i våre hjemmemarkeder, sier Ruzicka i en kommentar til resultatet.
- I tiden som kommer må vi imidlertid bruke enda større kraft på innovasjon og merkevarebygging. Samtidig må vi legge til rette for et tettere og bredere samarbeid med de nordiske dagligvarekjedene, sier han.
Fire av fem forretningsområder hadde en vekst i driftsresultatet.
Orkla vil ta svensk industrikonsern på børs
Snopsalg trekker opp
Den organiske veksten i kvartalet var 0,4 prosent i kvartalet, og driftsinntektene endte på 7,2 milliarder kroner.
Orkla trekker blant annet frem salgsutviklingen i selskapets godteri- og snackssegment, Orkla Confectionary & Snacks, mens Orkla International hadde tilbakegang i kvartalet.
Les også: