Øst-Europas voksende lavpriskjempe økte resultatet kraftig

Det ungarske lavprisselskapet Wizz Air fortsetter sin kraftige vekst og kan vise til et langt bedre resultat enn Norwegian i andre kvartal.

I FARTEN: Det ungarske lavprisselskapet Wizz Air har vokst kraftig de siste årene. Bildet er tatt i forbindelse med et flyshow i Budapest i fjor, der selskapet stilte med et Airbus A321.

Foto: Laszlo Balogh Reuters
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

Det ungarske lavprisselskapet Wizz Air har siden oppstarten i 2003 vokst kraftig og bidratt til å legge et solid press på de eksisterende nettverksselskapene og lavpriskonkurrentene Norwegian, Ryanair og EasyJet.

Selskapet flyr i dag over hele Europa, inkludert til Norge, samt Marokko, Dubai, Israel, Russland og flere av de gamle Sovjet-statene. Wizz Air er børsnotert i London og er i dag det største lavprisselskapet i Sentral- og Øst-Europa.

Med en flåte på 83 fly ligger de fortsatt etter Norwegians 133 fly, men selskapet flyr ikke langdistanseruter og forskjellen i antall passasjerer var dermed mindre. Wizz Air klarte å få med seg 7,2 millioner passasjerer i andre kvartal, mot Norwegians 8,6 millioner.

Wizz Air slapp onsdag resultatene for andre kvartal (første kvartal i deres avvikende regnskapsår), og rapporten viser at selskapet hadde en passasjervekst på 25 prosent, mot Norwegians vekst på 12 prosent.

Selskapet anslår i sin guiding en passasjervekst på 23 prosent neste år.

I tillegg til passasjerveksten økte resultat etter skatt med 50 prosent til 58 millioner euro, tilsvarende 542 millioner kroner. Norwegian gikk til sammenligning med et underskudd på én milliard kroner i andre kvartal, hvis man holder gevinsten fra aksjesalget i Bank Norwegian på to milliarder utenom.

Les også

Norwegian snuste på kreditorgrensen – men salget av bankaksjer ga dem pusterom

Laveste kostnad i klassen

Wizz Air har så langt et nesten imponerende lavt kostnadsnivå sammenlignet med resten av bransjen. Det er bare Ryanair som er i nærheten av å klare å fly med så lave kostnader.

Ryanair hevder for øvrig at de har de laveste kostnadene, hvis man måler i euro per passasjer, fratrukket drivstoffkostnader.

Det var Norwegians kostnadsnivå som virkelig bekymret analytikere og markedet da selskapet la frem resultatene sine 13. juli. Norwegians ledelsens oppjusterte kostnadsprognoser i guidingen gjorde ikke inntrykket bedre, og aksjen falt nesten 15 prosent den dagen.

Wizz Air-regnskapet viser at også deres enhetskostnader (kostnad per setekilometer, uavhengig av antallet passasjerer) økte i andre kvartal. Deres enhetskostnad økte med 2,1 prosent til 3,23 euro cent (30 norske øre), mens Norwegians økte med 9,0 prosent til 43 øre.

Wizz Air kan imidlertid vise til at enhetsinntekten (passasjerinntekter, målt per tilgjengelige setekilometer) økte med 3,4 prosent til 3,72 euro cent (34,6 norske øre). Hos Norwegian falt den med 3,0 prosent til 36 øre.

Mens Wizz Air altså tjener mer i passasjerinntekter enn de har driftskostnader, er bildet motsatt for Norwegian i andre kvartal. Det samme skjedde i første kvartal for Norwegian.

Årsaken til at Norwegian har et positivt brutto driftsresultat (EBITDA) er at selskapet har andre passasjerrelaterte inntekter (ancillary) som overgår underskuddet på selve flygingen.

Norwegian utarbeider denne grafen hvert kvartal for å vise hvordan de står sammenlignet med konkurrentene når det gjelder driftskostnader per setekilometer. Både Wizz Air og Ryanair hadde lavere kostnader enn Norwegian i fjor, men så ligger det norske selskapet også på pallen, langt foran andre aktører.

Grafen viser imidlertid ikke inntektene eller belegget til selskapene, og grafen gir dermed ingen indikasjon på hvilken lønnsomhet hvert av flyselskapene har i forhold til hverandre.

SAS-ledelsen har for øvrig sagt at de har som mål å matche EasyJet og Norwegians kostnadsnivå på deres nye baser i Malaga og London.

Diagrammet viser enhetskostnaden per tilgjengelige setekilometer inkludert drivstoffkostnad for regnskaps- og kalenderåret 2016 til et utvalg flyselskaper.

Foto: Illustrasjon: Norwegian

«Alle» bestiller fly

Norwegian har som kjent gigantiske flyordrer inne hos Boeing og Airbus som selskapet allerede har begynt å få leveranser på. Selskapet hadde ved utgangen av juni 133 fly i flåten, og bestillinger som gjør det mulig å øke flåten til 193 i 2019.

Noen fly vil fases ut etter hvert som nye kommer inn, slik at flåten ikke vil vokse like fort som det blir levert nye fly blir levert.

Ryanairs regnskaper viste at de ved utgangen av mars hadde 427 fly av typen Boeing 737 i sin flåte, med en ordre på 230 til hos den amerikanske produsenten.

Wizz Air har nå en flåte på 83 fly, og la inn bestillinger på ytterligere 10 Airbus A321ceo i kvartalet. I 2015 bestilte selskapet 110 Airbus A321neo for levering fra 2019.

Wizz Air annonserte også onsdag at Iain Wetherrall forfremmes til finansdirektør, Heiko Holm til teknisk direktør og Stephen Jones til visekonsernsjef. Alle rapporterer til konsernsjef József Váradi.

EasyJet slipper sine resultater for andre kvartal (tredje kvartal i deres regnskapsår) torsdag 20. juli, mens Ryanair kommer med tallene sine mandag 24. juli (første kvartal i deres regnskapsår).

Les også

Tror SAS-aksjer må selges med rabatt

Les også

– Én av avtalene kommer på plass i løpet av kort tid

Les også

Marginfallet har stoppet opp

Her kan du lese mer om

  1. Luftfart

Flere artikler

  1. Wizz Air har fløyet forbi Norwegian

  2. Flygelederstreiker og høyere drivstoffpriser tynger Wizz Air

  3. Analytiker tror dette selskapet vil vokse forbi Norwegian

  4. Annonsørinnhold

  5. Har sikret seg britisk flylisens før brexit

  6. Full gass i august