Derfor åpnet Merkel Hydros anlegg

Tyske biler må bli lettere. Det er trolig én årsak til at forbundskansler Angela Merkel åpnet Norsk Hydros nye tyske anlegg for bildeler i lettmetall, tror selskapet.

FLERE BILDELER: Tysk bilindustri er en svært viktig del av økonomien, og står overfor skjerpede utslippskrav fra EU. Det er trolig en av grunnene til at forbundskansler Angela Merkel åpnet Norsk Hydros nye produksjonslinje for bildeler i lettmetall i Grevenbroich torsdag. Her sammen med Hydro-sjef Svein Richard Brandtzæg og Erna Solberg.

Foto: Martin Meissner AP
Publisert:,

GREVENBROICH (E24): Noen av gatene i Grevenbroich har navn som Aluminiumsgaten og Energigaten.

Det sier noe om næringslivet i byen, som stolt kaller seg den tyske «energihovedstaden» fordi den ligger oppå en betydelig brunkullreserve, og huser flere gigantiske kullkraftverk. På en ås nær sentrum snurrer en rekke digre vindmøller.

Grevenbroich er navet i Norsk Hydros enhet for valsede produkter, hvor det produserer aluminiumsfolie og bildeler i aluminium. Og hit kom Tysklands forbundskansler Angela Merkel torsdag for å åpne en nye fabrikklinje for bildeler i lettmetall.

Les mer: Merkel åpner Hydro-anlegg

– Aluminium er et lettmetall, men dets betydning for næringslivet har stor vekt, sa Merkel under åpningen.

Hun fremhevet samarbeidet med Norge og norsk næringsliv, og priset aluminiumets rolle i å redusere utslipp, siden det gir lettere biler med lavere utslipp enn biler i stål, og kan resirkuleres mange ganger.

– Stor betydning

Dette er viktig for å hjelpe Tysklands bilindustri til å oppnå EUs krav om å redusere utslippene i nye biler til 95 gram CO₂ per kilometer innen 2021.

Angela Merkels besøk på fabrikken viser at hun tar aluminium og Norsk Hydro på alvor, sier Norges statsminister Erna Solberg, som også var med på åpningen av Grevenbroich-anlegget og dessuten hadde et bilateralt møte med Angela Merkel.

– Det har selvfølgelig stor betydning. Både fordi det viser respekten for denne bedriften, for teknologien og for kunnskapen. Bilindustri er viktig, det er en stor økonomisk drivkraft i Tyskland, sier Solberg til E24.

– Det at vi kommer inn med norske produkter i så stor grad som vi har gjort i løpet av de siste ti årene, og med denne nye linjen, det er «kred» til norsk industri og norsk teknologi, sier Solberg til E24.

Les også

Angela Merkel åpner Hydro-anlegg

– En veldig viktig dag

I Grevenbroich har det vært produsert aluminium siden første verdenskrig.

Siden 2002 har Hydro eid den lokale aluminiumsfabrikken, som er hjertet i selskapets enhet for valsede produkter, som til sammen har en kapasitet på 440.000 tonn, inkludert aluminiumsfolie, bildeler og drikkebokser.

– Dette er en veldig viktig dag for oss, og det er en gledens dag for meg og for Hydro som kan åpne denne produksjonslinjen, sier Hydro-sjef Svein Richard Brandtzæg til E24.

NY LINJE: Her gir Norsk Hydro en omvisning for Angela Merkel og Erna Solberg etter åpningen av den tredje produksjonslinjen for bildeler i aluminium i tyske Grevenbroich torsdag.

Foto: Kjetil Malkenes Hovland, E24

Det nye anlegget i Grevenbroich øker selskapets kapasitet på lettmetalls bildeler med 150.000 tonn årlig. Brandtzæg er glad for å kunne selge mer aluminium til bilbransjen.

– Vi blir en av de største produsentene av aluminium for verdens mest krevende kunder, basert på teknologi som er utviklet i Norge og Kina over mange, mange år, og der vi nå får uttelling for den innsatsen som er gjort over lang tid.

E24 har tidligere omtalt hvordan Norsk Hydro posisjonerer seg for vekst innen elbiler, samt mer energieffektive biler, på grunn av strengere klimakrav.

Les mer: Klimakrav kan gi opptur for Hydro

Les også

Slik skal Hydro tjene mer

– En mulighet for Merkel

Hvordan jobbet du for å få Merkel til å åpne fabrikken?

– Dette er Merkel som har notert seg at dette er en mulighet også for henne til å se fremtidens produksjonsteknologi for en viktig industri i Tyskland, som er bilindustrien, hvor Tyskland på mange måter er ledende når det gjelder innovasjon for å produsere fremtidens biler, sier Brandtzæg.

CELEBER GJEST: Her viser en Hydro-ansatt Angela Merkel og Erna Solberg rundt i Hydro-anlegget i Grevenbroich, sammen med blant andre Norsk Hydros konsernsjef Svein Richard Brandtzæg og Kjetil Ebbesberg som leder selskapets enhet for valsede produkter.

Foto: Kjetil Malkenes Hovland, E24

Hydro har gjort et strategisk valg om å investere store midler i lettmetalls bildeler, fordi de ser at dette er en viktig trend i bilindustrien. Anlegget i Grevenbroich koster 1,23 milliarder kroner.

– Klima og økonomi går hånd i hånd. Det er en lønnsom investering for Hydro, samtidig som det lager et produkt som gjør at vi møter klimautfordringene på en enda bedre måte enn før, sier Brandtzæg.

Les også

Prishopp verdt milliarder for Norsk Hydro

Gammel fabrikk

Konkret er det ikke snakk om at Hydro bygger en helt ny fabrikk, men derimot en tredje produksjonslinje ved et anlegg det norske selskapet har eid siden 2002.

Anlegget lager valsede produkter, som er flatrullede produkter av aluminium. Konkrete eksempler er aluminiumsfolie og aluminiumsplater som brukes i bildører og panser.

Blant anleggets kunder finner vi storprodusenter som Audi, BMW, Mercedes-Benz, Citroën og Peugeot.