Enorme forventninger til Facebook: Her er de mulige skjærene i sjøen

Fallhøyden er betydelig når Facebooks kvartalstall legges frem i kveld.

HØYE FORVENTNINGER: Facebook-sjef Mark Zuckerberg har mye å leve opp til når han i kveld presenterer selskapets resultater i tredje kvartal.

Foto: Glenn Chapman AFP
  • Anders Park Framstad
Publisert:

Forventningene er gjennom taket før Mark Zuckerberg onsdag presenterer Facebooks nøkkeltall for tredje kvartal.

Analytikerne ser for seg at selskapets inntekter i perioden har økt med mer enn 50 prosent sammenlignet med det samme kvartalet året i forveien – for fjerde gang på rad.

Dette er eksepsjonelt for et selskap av Facebooks størrelse.

Resultatet er ventet å øke med 70 prosent, og Zuckerberg kan slå i bordet med at nær en fjerdedel av verdens befolkning «er på Facebook».

Med de store forventningene er da også fallhøyden betydelig.

Facebooks markedsverdi er per i dag over 373 milliarder dollar, tilsvarende over 3.050 milliarder norske kroner.

Dette innebærer at store forventninger er priset inn:

Selskapet er priset til over 26 ganger forventet resultat de neste 12 månedene og drøyt 62 ganger resultatet det foregående året.

Utfordres av Snapchat

Dersom man forsøker å kaste et kritisk blikk bak Facebook-tallene, er det enkelte potensielle skjær i sjøen:

I et ekstremt omskiftelig marked er det en utfordring å holde på den mest omskiftelige gruppen, nemlig de aller yngste.

Her er det en «norsk» favoritt som pekes ut som den største utfordreren til Facebook-universet, nemlig Snapchat.

Mens mer enn halvparten av alle nordmenn «snapper» (Ipsos), er andelen betydelig lavere på verdensbasis. Snapchat har imidlertid et bra grep på tenåringene.

Ifølge Statista er 23 prosent av «snapchatterne» i USA mellom 13 og 17 år gamle.

«Snapchats brukere er fortrinnsvis unge, idet selskapet melder at majoriteten av brukerne er under 24 år gamle og en betydelig andel er mellom 13 og 17 år», skriver statistikkportalen på sine nettsider.

Statistikken for de yngste voksne er mer omfattende enn den for tenåringer.

Ifølge Wall Street Journal er andelen Facebook-brukere i gruppen 18 til 24 år 15 prosent og for Facebook-eide Instagram 21 prosent – mot rundt en tredjedel for Snapchat.

Les også

Facebook skal ha prøvd å kjøpe «asiatisk Snapchat»

– Vi venter ikke at Snapchat vil påvirke Facebooks resultater for tredje kvartal, men det kan ha påvirkning på lengre sikt, skriver analytiker Brian Fitzgerald i Jeffries i et notatm ifølge USA Today.

Video og VR

Snapchat-utfordringen reiser spørsmål rundt Facebooks mulighet til å skape reelle inntekter fra sin videosatsing, og økte reklameinntekter fra video ligger til grunn for en betydelig del av vekstforventningene.

Pessimistene mener nemlig at det er grenser for hvor mange annonser Facebook kan presse inn i nyhetsfeeden, og mener at potensialet ligger i video og andre Facebook-produkter som Instagram, Messenger, Whats App og Oculus.

Facebook har imidlertid innrømmet å ha feilberegnet og feilrapportert hvor lenge deres brukere ser på videoer.

En annen utfordring for Facebook er tilsynelatende selskapets satsing på virtuell virkelighet (VR), gjennom produktet Oculus Rift. Tidligere innrømmet Zuckerberg at Oculus Rift har hatt en «noe treg start» på en utviklerkonferanse.

– Det er fortsatt tidlig for høyteknologisk VR, og det er fortsatt mange barrierer, som pris og innhold. Disse barrierene må fjernes før markedet virkelig kan ta av, sier analytiker Daniel Ahmad hos Niko Partners til Business Insider.

Les også

Flere sjekker Facebook på do enn ved bordet

Les også

Facebook-styremedlem og mangemilliardær gir 10,3 millioner til Trump

Les også

Slik vil Mark Zuckerberg gjøre VR sosialt

Her kan du lese mer om

  1. Facebook
  2. Mark Zuckerberg
  3. Snap Inc.
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Slik vil Mark Zuckerberg gjøre VR sosialt

  2. Knallresultat for Facebook

  3. Snap overrasket - aksjen skyter fart

  4. Annonsørinnhold

  5. Facebook leverer sterke tall – aksjen stiger

  6. Snapchats brukermasse stabil i fjerde kvartal – aksjen bykser