Schibsted tjente mer

... men brutto driftsresultat ble svakere.

VOKSER: Schibsted presenterer torsdag resultat for fjerde kvartal 2013. Bildet viser Rolv Erik Ryssdal, konsernsjef i Schibsted, da han presenterte resultatet for tredje kvartal 2013. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix

Erlend Aas
  • Mathias Klingenberg
Publisert:,

Schibsted-konsernet økte driftsinntektene i fjerde kvartal 2013 sammenliknet med samme periode året før. Selskapet hadde en inntekt på 3.937 millioner kroner, opp fra 3.811 millioner kroner i fjerde kvartal 2012.

Brutto driftsresultat (EBITDA) ble likevel noe svakere. Her endte resultatet på 406 millioner kroner, en nedgang fra 501 millioner kroner i fjerde kvartal 2012. Det førte til at driftsmarginen endte på ti prosent, ned fra 13 prosent i tredje kvartal 2012.

Det svakere brutto driftsresultatet skyldes organiske investeringer. EBITDA før organiske investeringer økte nemlig fra 613 millioner i fjerde kvartal 2012 til 686 millioner kroner i samme periode 2013. Det tilsvarer en økning i driftsmarginen fra 16 til 18 prosent.

Samlet resultat før skatt endte på 1,5 milliarder kroner. Dette er en kraftig forbedring fra samme periode året før, da selskapet fikk et resultat på minus 424 millioner før skatt.

Følg Schibsted-aksjen: E24 Børs

Online rubrikkannonser bidrar sterkt til marginene. Spesielt økte denne virksomheten i Sverige og Frankrike.

Også kostnadsbesparende tiltak har begynt å få effekt på resultatet, skriver selskapet i rapporten sin.

Kjøper spansk rubrikknettsted

I 2013 kjøpte Schibsted det spanske selskapet Anuntis, og i dag offentliggjør konsernet at de også kjøper spanske Milanuncios.com.

- Dette styrker vår posisjon som en klar leder på det spanske markedet for online rubrikk og gjør at vi kan tilby et bredt utvalg av gode tjenester til våre spanske brukere og annonsører, sier Rolv Erik Ryssdal.

Selskapet satser også på å etablere online rubrikkonsepter i fremvoksende markeder, og samarbeider med Telenor for å kunne gå raskere frem.

- Vi ser gode resultater av våre økte investeringer i utrulling av online rubrikk-konsepter på nye markeder. I Brasil, der vi nå har inngått partnerskap med Telenor, var veksten sterk i 4. kvartal, sier Rolv Erik Ryssdal, konsernsjef i Schibsted, i en pressemelding.

Nedgang for papir

Inntektene for Schibsteds norske mediehus falt fra 1.669 til 1.643 millioner kroner. Opplaginntektene falt med fire prosent, mens den digitale selskapet rapporterer om god vekst for den digitale virksomheten.

Online rubrikkannonser for nettavisene økte med ni prosent. Mobil og web-tv var de viktigste driverne for annonseveksten på nett, ifølge selskapet.

Blant abonnementsavisene falt annonseinntektene totalt med ni prosent. En økning på 24 prosent på nettbaserte annonser var ikke nok til å gjøre opp for at annonsene for papir falt med 13 prosent.

Konsernet mener den digitale omstruktureringen og kostnadsreduksjonsprogrammene i de norske mediehusene går som planlagt.

- Våre mediehus utvikler nye nettjenester i raskt tempo. Mobil og web-TV blir stadig mer populært, og etter lanseringen av Aftenpostens og Bergens Tidendes nye digitale abonnementsprodukter i 4. kvartal, har alle våre viktigste abonnementsaviser lansert betalingsmuligheter for nettbrukere, sier Ryssdal i pressemeldingen.

Vil gjøre enkelte Finn-annonser gratis

Schibsted tror fortsatt på vekst blant deres etablerte online rubrikknettsteder. I et forsøk på å øke engasjementet blant brukerne vil Schibsted gjøre enkelte av Finn sine annonser for private gratis.

Deler av det Finn Torget vil bli endret til en såkalt «freemium»-modell i løpet av året. Dette gjøres for å øke trafikken, men kan ha en negativ inntektseffekt på rundt 40 millioner i 2014, skriver selskapet.

I mediehusene forventer Schibsted lavere marginer fremover. Strukturelle endringsprosesser, samt svakere makroøkonomiske forhold i Norge vil legge press på inntektene, tror selskapet. En økt web-tv-satsing forventes å kutte EBITDA med 50 millioner kroner.

E24 er et heleid datterselskap i Schibsted-konsernet. Enkelte ansatte i E24 eier aksjer i Schibsted.

Les også:

Schibsted-eier ansetter NRK-toppEspen Egil Hansen: - Alle på teamet sa ja over bordetTror Schibsted-aksjen skal opp til 450

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Online-annonsene trekker opp Schibsted

  2. Schibsted vokser kraftig

  3. Schibsted inngår samarbeid med konkurrent

  4. Annonsørinnhold

  5. – Positivt at de greier å tilpasse kostnadsbasen

  6. Schibsted fornøyd med online