Norwegian får ny USA-tillatelse

Norwegian jubler etter at flyselskapets britiske datterselskap har fått flytillatelse fra USA. Selskapet vil begynne billettsalget allerede i høst.

FÅR TILLATELSE: Flyselskapet Norwegians britiske datterselskap får endelig tillatelse fra USA til å trafikkere langruter mellom Storbritannia og USA.

Foto: TT News Agency Reuters
Publisert:,

Flyselskapet Norwegian melder at det har fått endelig flytillatelse i USA for sitt britiske datterselskap Norwegian UK.

Det skriver selskapet i en melding.

Selskapet hadde tidligere fått et foreløpig ja fra USA.

Les mer: Norwegians britiske datterselskap får foreløpig ja fra USA

Tillatelsen gjelder umiddelbart, og gir flyselskapet mulighet til å operere langdistanseruter mellom Storbritannia, Europa og USA.

Norwegians britiske datterselskap ble satt opp i 2015 for å kunne utvide tilbudet mot USA.

Med tillatelse fra USA for det britiske datterselskapet kan Norwegian nå bruke sin langdistanseflåte mer effektivt, sier selskapet.

Selskapet har kunngjort planer om nye ruter til Singapore fra september og Argentina i februar neste år.

– Dette er gode nyheter for Norwegian og passasjerene på begge sider av Atlanteren, og gir oss mulighet til å tilby enda flere nye ruter, flere valg og lavere priser, sier konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian.

«Gjennom denne ordren gjør departementet endelig sine tentative funn og konklusjoner fra ordre nummer 2017-7-6 og gir Norwegian Air UK Limited tillatelse for utenlandske flyselskaper,» skriver USAs transportdepartement.

Ordren departementet viser til er den foreløpige tillatelsen som ble gitt til Norwegian i juli, og som nå vil bli permanent gjeldende.

– Å sikre adgang til USA er den siste biten av puslespillet, sier Kjos.

Møter motstand

Norwegian har møtt mye motstand i prosessen for å få flytillatelse i USA, først da det søkte for sitt irske datterselskap, og nå også for sitt britiske datterselskap.

Ifølge departementet klaget de amerikanske fagforeningene Air Line Pilots Association, Allied Pilots Association og Southwest Airlines Pilots’ Association på Norwegians foreløpige tillatelse.

De mente blant annet at Norwegians britiske datterselskap ikke hadde sagt nok om arbeidsvilkårene for flygere og mannskap i selskapet.

Flyger Stephen Colman har også klaget, og stiller spørsmål ved det han omtaler som komplekse ansettelsesforhold i Norwegian, som må overvåkes av myndigheter i flere land, samt mulige sikkerhetsbekymringer.

Men det amerikanske transportdepartementet avviser klagene.

«Arbeidslivspartene har ikke kommet med noen argumenter som ikke allerede er vurdert og tilbakevist», skriver USAs arbeidsdepartement i den endelige tillatelsen.

Les hele tillatelsen her

Starter salget i år

Norwegian svarte på bekymringene fra fagforeningene i et brev i august, og understreket at det ikke hadde kommet noen argumenter mot selskapet som ikke var vurdert i tidligere prosesser.

– Det å godkjenne Norwegian UKs søknad betyr flere konkurransedyktige lavprisbilletter for amerikanske forbrukere, service til nye områder i USA og tusenvis av amerikanske jobber, skriver selskapets advokat i brevet.

– Norwegian er innstilt på å begynne operasjoner til USA så snart som mulig. Norwegian UK forventer å begynne salget for tjenester i USA høsten 2017, skriver advokaten.

Ifølge USAs transportdepartement har Norwegians tillatelse blant annet fått støtte fra selskaper som Atlas Air, Inc., FedEx, Ryanair, Airports Council International – Europe, Connecticut Airport Authority, Denver International Airport, Gatwick Airport Ltd. og Greater Orland Aviation Authority.

– Siste biten

I fjor fikk Norwegian flytillatelse fra USA for sitt irske datterselskap.

Les mer: Norwegian får USA-tillatelse

Selskapets britiske datterselskap søkte om flytillatelse i USA i starten av fjoråret, og fikk foreløpig ja i juli i år.

Les mer: Kjos søker ny USA-tillatelse fra britisk selskap

Norwegian har rundt 1.000 piloter og mannskap ansatt gjennom basen i London Gatwick, og tror det kan komme flere tusen nye jobber.

Da Norwegian presenterte sitt resultat for andre kvartal ble overskuddet reddet av aksjesalg i Bank Norwegian, men analytikerne omtalte resultatet som skuffende, rotete og svakt, og selskapet stupte på Oslo Børs.

Aksjekursen i Norwegian er ned 21,6 prosent så langt i år, og stengte fredag på 225 kroner.

Her kan du lese mer om