Arcus vil selge unna akevitt og vodka for å blidgjøre Konkurransetilsynet

Arcus og Altia jobber iherdig for å danne nordisk spritgigant. Konkurrentene mener konkurransen i spritmarkedet vil ødelegges om selskapene skulle få tommelen opp fra Konkurransetilsynet uten å selge unna kjente merkevarer.

Altia-sjef Pekke Tennila (t.v.) og Arcus-sjef Kenneth Hemnes presenterte planene for sammenslåing i Finland i september 2020. Selskapene har møtt på motstand fra konkurrenter og Konkurransetilsynet i Norge, og forhandler nå med Konkurransetilsynet om avhjelpende tiltak som kan gjøre at fusjonen går gjennom.

KIMMO BRANDT / COMPIC
  • Sindre Hopland
Publisert:

– Vi mener Konkurransetilsynet må gripe inn her. Arcus var i utgangspunktet enormt store, og nå blir de dobbelt så store og vil dominere i mange kategorier, sier daglig leder i Det Norske Brenneri, Odd Johan Nelvik, Norges nest største brennevinsprodusent.

Den 11. mars varslet Konkurransetilsynet stans i fusjonen mellom Stein Erik Hagen-eide Arcus og den finske konkurrenten Altia.

Frykten er at konkurransen vil svekkes og prisene vil kunne øke om selskapene får større markedsmakt hos Vinmonopolet.

Den frykten deler også enkelte av konkurrentene basert på innsyn E24 har fått i dialogen mellom Konkurransetilsynet og brennevinsbransjen.

De reagerer spesielt på at et fusjonert selskap vil bli svært dominerende i flere enkeltkategorier.

– Vi mener et selskap ikke bør ha mer enn 60 prosent av volumet i en kategori, sier Nelvik.

Les også

Konkurransetilsynet varsler å stanse norsk-finsk brennevinsfusjon

Vil selge Akevitt Spesial og Kalinka S.P.R.T

E24 skrev etter fusjonsstansen at Arcus og Altia ville kunne måtte selge unna større merkevarer for å få lov til å slå seg sammen.

Såkalte «avhjelpende tiltak» som Konkurransetilsynet kaller det.

Nå har nettopp dette skjedd.

Selskapene har, ifølge innsyn i dialogen mellom spritgigantene og Konkurransetilsynet, kommet med en liste over produkter som kan selges, og håper at dette er nok til å få grønt lys av konkurransemyndighetene.

Produktene som Arcus foreslår å selge er:

  • Akevitt Spesial
  • Dworek vodka
  • Kalinka S.P.R.T

I tillegg foreslår Altia å selge Skåne Akevitt.

Les også

Ekspert: Arcus og Altia kan måtte selge merkevarer for å få fusjonere

DÅRLIG NYTT: Investor Kjetil Holta er største eier i Arcus-konkurrenten Det Norske Brenneri, og mener fusjonen slik den ser ut nå vil være dårlig nytt for den norske forbrukeren.

Javad Parsa

– Produkter de ikke engang selv vil ha

Nelvik i Det Norske Brenneri kunne stilt seg annerledes til fusjonen om Arcus og Altia solgte det han kaller mer populære og lønnsomme merkevarer.

– Vi mener det de har foreslått er alt for slapt. De vil ikke selge noen store merkevarer. Dette er billig «pjask» som knapt nok tjener penger, vi andre ville ikke tjent noe særlig på eie disse produktene, sier han.

Nelvik mener Arcus og Altia bør selge sterke merkevarer som akevitten Løiten og vodkaen Vikingfjord, og skriver til tilsynet at Det Norske Brenneri er åpne for å kjøpe disse.

Storeier i Det Norske Brenneri, investor og milliardær Kjetil Holta, er også kritisk til fusjonen slik det ser ut nå.

– Det ser jo unektelig ut til at det sammenslåtte selskapet vil få en totalt dominerende rolle og monopol i mange kategorier. Det er dette vi har et konkurransetilsyn for å forhindre dannelsen av, sier Holta til E24.

Han er enig med Nelvik om produktene som foreslås solgt.

– Det kan ikke råde noen tvil om at de merkevarene det foreslås solgt ikke fremstår som noe annet enn å rydde ut noen ubetydelige merkevarer som de uansett kunne tenkt seg å bli kvitt frikoblet fra denne prosessen.

KJENTE MERKEVARER: Konkurrenter mener Arcus og Altia bør selge noen av sine mer kjente merkevarer enn de som frem til nå har blitt foreslått.

LEHTIKUVA / Heikki Saukkomaa

Arcus: – Får mene hva de vil

Kommunikasjonsdirektør i Arcus, Per Bjørkum, tar kritikken fra konkurrentene med knusende ro.

– Våre konkurrenter får mene det de vil, det respekterer vi, og så får de respektere vårt standpunkt. Vi er jo konkurrenter, og selvsagt har man ulike interesser.

– Tror du det vil være nok å selge unna de merkevarene som dere har foreslått til nå?  

– Det er ikke riktig av meg å svare på det ettersom det ikke er riktig å ha forhandlingene i offentligheten. Vi har stor respekt for prosessen og legger mye krefter og innsats i å bli enige med Konkurransetilsynet.

Bjørkum opplever dialogen med Konkurransetilsynet som god.

– Vi har fortsatt klokkertro på fusjonen.

Han vil ikke kommentere hvor stor en aktør kan bli i en kategori på Vinmonopolet.

Les også

Resultatbedring for Arcus – tjener på stengte grenser

Konkurransetilsynet vil ikke forskuttere

Konkurransetilsynet kan vente helt til 11. juni med å komme med et endelig vedtak i saken.

På spørsmål om det foreløpige tilbudet er nok sier seniorrådgiver i Konkurransetilsynet, Jan Kristoffer Høiland, følgende:

– Vi kan ikke forskuttere noe konkret utfall med tanke på avhjelpende tiltak så lenge vi ikke har fattet en endelig beslutning.

Nå vil prosessen med avhjelpende tiltak pågå gjennom våren, hvor Arcus og Altia kanskje må foreslå å selge eller endre utvalget av merkevarer som bør selges.

– Er det slik at dere i tilsynet kan foreslå hvilke typer merkevarer selskapene må selge, eller må de avgjøre dette selv?

– Sistnevnte, lovverket åpner ikke for at vi kan pålegge eller bestemme noe angående for eksempel salg av merkevarer, sier Høiland.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Arcus
  2. Kjetil Holta
  3. Konkurransetilsynet
  4. Akevitt
  5. Vinmonopolet
  6. Stein Erik Hagen

Flere artikler

  1. Ekspert: Arcus og Altia kan måtte selge merkevarer for å få fusjonere

  2. Konkurransetilsynet varsler å stanse norsk-finsk brennevinfusjon

  3. Betalt innhold

    – DNB burde stenge for nye privatkunder

  4. Konkurransetilsynet om bankfusjon: – Undersøker om det vil skade konkurransen

  5. Konkurransetilsynet møter DNB om Sbanken-kjøpet