Turbulensen i Norwegian

Nordea-fond vil satse «over 100 millioner» i nye Norwegian

Nordea er blant investorene som er villige til å investere nær 2,9 milliarder kroner i frisk kapital i flyselskapet. Investeringsdirektør mener nye Norwegian «starter med blanke ark».

HENTER FRISKE PENGER: Norwegian ønsker å få inn inntil seks milliarder kroner i sin kapitaljakt.
  • Asgeir Aga Nilsen
  • Lage Bøhren
Publisert: Publisert:

Etter at Norwegian fikk grønt lys for redningsplanen i både irsk og norsk rett, er neste steg å hente inn milliarder i ny kapital.

Allerede har «visse hjørnesteinsinvestorer» sagt seg villig til å stille med til sammen 2,855 milliarder kroner i egenkapital, ifølge Norwegian, som nå har økt rammen i kapitalinnhentingen til inntil seks milliarder kroner.

Nordea-fondene er en av investorene som har forpliktet seg til å delta i emisjonen. Det bekrefter investeringsdirektør Robert Næss til E24.

Hjørnesteinsinvestorer er typisk større investorer, som forskjellige fond og private investeringsselskaper. De forhåndsforplikter seg til å kjøpe en vesentlig del av aksjene.

Dermed fungerer de som et kvalitetsstempel, og gir selskapet en økt sikkerhet for at aksjesalget går i boks.

Satser på Norwegian

Ifølge Næss skal Nordea-fondene skyte inn «over 100 millioner». Han lister opp flere grunner til investeringen.

– De har fått slettet mye gjeld. De starter med blanke ark, og på linje med Flyr og Norse så får de ned leasingprisen på flyene de også. De har tilsvarende betingelser de første årene om at hvis de ikke bruker flyene, så slipper de å betale leie for de. De betaler ut fra bruken.

– Det gir et godt utgangspunkt og litt lavere risiko i starten, sier han.

Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea.

E24 har vært i kontakt med flere av de største eiermiljøene og familiekontorene i Norge, men foreløpig ikke fått bekreftet hvorvidt disse vil være med i kapitalinnhentingen.

Norwegian ønsker ikke å gi noen detaljer om antallet investorer, nasjonalitet eller om det er private eller institusjonelle investorer.

Folketrygdfondet er en av de aller største investorene på Oslo Børs, og eier fortsatt aksjer i Norwegian. Fondet har foreløpig ikke besvart spørsmål om det vil skyte inn mer penger i flyselskapet.

Skal hente inntil seks milliarder

Kapitalplanen innebærer innhenting av 4,5 til 6,0 milliarder kroner.

Det er fordelt på inntil 3,73 milliarder fra nye investorer, en emisjon på 400 millioner mot dagens aksjonærer og inntil 1,875 milliarder i såkalt hybridkapital.

Les på E24+

Aksjemarkedet tror Norwegian blir verdt 38 ganger gjeldfrie Flyr

Norwegians redningsplan innebærer også en kraftig slanking av virksomheten og gjelden. Langdistanse legges ned og antallet kortdistansefly skal mer enn halveres.

Ifølge selskapet vil den samlede gjelden (brutto) bli redusert til 16 til 20 milliarder kroner.

– De starter på nytt med lavere kostnader. Det meste av gjelden er borte, men ikke absolutt alt. Jeg tror det er en fair sjanse for at det kommer til å gå bra, sier Næss.

Han trekker også frem konkurransesituasjonen.

– Det er veldig fokus på at det kommer til å bli så mange konkurrenter. Men man ser for eksempel at Flyr begynner forsiktig. Og Norwegian har langt færre fly enn de hadde før.

– Selv om det er flere aktører, er kapasiteten mindre. Vi tror det er en sjanse for at de blir en grei inntjening de neste par årene.

Vil vurdere flyselskapet

– Jeg er veldig spent på det europeiske flylandskapet når man forhåpentligvis har fått åpnet de europeiske økonomiene i løpet av andre halvår, sier porteføljeforvalter Hans Thrane Nielsen i Storebrand.

Storebrands kapitalforvaltning har tidligere vært Norwegian-aksjonær, men eier ikke aksjer i dag.

Nielsen sier at de vil vurdere flyselskapet, men vil ikke kommentere om Storebrands fond er blitt invitert i kapitalinnhentingen.

– Hvis vi skal investere i flyaksjer vil vi gjøre en ny jobb på både de to gamle og de to nye norske aktørene på Oslo Børs, og se på den forretningsmodellen de presenterer for et gjenåpnet Europa.

Før pandemien utgjorde Norwegian og SAS de noterte flyselskapene på Oslo Børs. Nå har de fått følge av nykommerne Flyr og Norse Atlantic.

Les også

Norwegian skylder 380 norske kreditorer penger

Nielsen sier flybransjen er vanskelig fordi den er preget av mange statlige aktører globalt.

– Det er ikke alle de statlige aktørene som har som hovedmål å generere overskudd til aksjonærer.

Storebrand-forvalteren sier det har vært to til tre flyselskaper i Europa som har klart å skape overskudd over en lengre tid, noe han tror vil være tilfellet på 2020-tallet også.

– Det gjelder også hvis man har en hyggelig nisje, et lite marked hvor de store aktørene lar deg være i fred, sier han.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Norwegian
  3. Oslo Børs
  4. Robert Næss

Flere artikler

  1. Fredriksen, folketrygden og Sundt er med når Norwegian vil hente 6 milliarder

  2. Hjørnesteinsinvestorer med raske nedsalg i Norwegian

  3. Norwegian øker emisjonen: Vil hente inntil seks milliarder

  4. Stor pågang for å investere i Norwegian: – Kapitalinnhentingen er overtegnet

  5. Skjebnedager for Norwegians redningsplan: Venter dom neste fredag