Milliardras for Hydrogenpro: Usikkerhet rundt flere viktige kontrakter

Hydrogenpro er ned 67 prosent etter at en konkurrent i februar indikerte å ha kapret en av selskapets nøkkelkontrakter. – Situasjonen er uklar, sier sjefen.

Styreleder Walter Qvam, (t.v.) og konsernsjef Mårten Lunde i Hydrogenpro etter noteringen på Euronext Growth i oktober 2020.
  • Pål A. Solheimsnes
  • Lage Bøhren
Publisert: Publisert:

Ellevill kursoppgang er blitt til dramatisk kollaps for Hydrogenpro, som gikk på Euronext Growth i fjor høst.

På det tidspunktet falt investorene pladask for budskapet om «unik teknologi» og at selskapet var «valgt som leverandør for fire av verdens største hydrogenprosjekter».

Disse fire ble presentert som selskapets «nøkkelkontrakter» i investormateriellet:

  • To anlegg for franske H2V i Normandie og Dunkirk, samlet kontraktsverdi 120 millioner dollar
  • Ett anlegg for Mitsubishi i USA, kontraktsverdi 20 millioner dollar
  • Ett anlegg for DG Fuels i USA, kontraktsverdi 70 millioner dollar

Hydrogenpro-aksjen dundret opp over 55 prosent på noteringsdagen, og doblet seg igjen før den nådde toppen på 75,6 kroner 20. januar, med en markedsverdi på nær 4,4 milliarder.

Så kom en pressemelding 8. februar fra en konkurrent, milliardkonsernet Air Liquide, som tilsynelatende sådde tvil om Hydrogenpros status som leverandør i Normandie-prosjektet.

Aksjen begynte å rase, og har nå falt 67 prosent fra toppen 20. januar. Tre milliarder kroner i markedsverdi er revet bort på fire måneder.

Hydrogenpro-sjef Mårten Lunde avviser imidlertid at Normandie-kontrakten er tapt.

– Situasjonen er uklar, sier Lunde til E24.

Vanskelig landing i Normandie

Den nevnte pressemeldingen fra Air Liquide annonserte en intensjonsavtale med tyske Simens Energy om utvikling av elektrolysører til H2Vs Normandie-prosjekt og andre potensielle anlegg, altså den samme typen utstyr som Hydrogenpro skulle levere.

Meldingen kom få dager etter nyheten om at Air Liquide selv hadde kjøpt en eierandel på 40 prosent av Normandie-prosjektet fra H2V.

– Vår kunde H2V har levert en søknad til franske myndigheter som inneholder en detaljert teknisk og sikkerhetsmessig løsning basert på vår teknologi, sier Lunde.

– Så du er like sikker som tidligere på at dere vil få denne kontrakten?

– Air Liquide har en minoritetspost i Normandie-prosjektet, et prosjekt der Siemens-teknologi kan komme til anvendelse, så får vi se hva som skjer. Jeg kan ikke si noe mer på dette tidspunktet, sier Lunde.

Det franske forretningsnettstedet L’usine Nouvelle erklærte i februar at det var «Siemens, ikke norske HydrogenPro», som skulle levere elektrolysører i Normandie.

– Vi kan ikke kommentere på spekulasjoner i media, sier Lunde om artikkelen.

Dette bildet ble brukt i Hydrogenpros presentasjon under Paretos «Power & Renewable Energy Conference». Her omtaler Hydrogenpro de fire «nøkkelkontraktene», der de sier de er valgt som leverandør.

«I henhold til plan»

– Air Liquide har allerede konsultert Hydrogenpro om flere prosjekter, men på dette stadiet har vi ingen spesifikke avtaler, sier Christel des Royeries, presseansvarlig i Air Liquide, til E24.

Hun sier at selv om Air Liquide har kjøpt en andel av prosjektet har de ennå ikke offentliggjort hvor mye de vil investere i anlegget, og vil derfor ikke være spesifikke om leverandører.

Da Hydrogenpro rapporterte tall for fjerde kvartal 20. februar, ble det opplyst i presentasjonen at alle fire nøkkelprosjekter «utviklet seg i henhold til plan».

Intensjonsavtalen mellom Air Liquide og Siemens Energy ble nevnt i kvartalspresentasjonen, uten videre kommentar.

Samtidig ble det opplyst at dette ikke påvirket Hydrogenpros andre kontrakt med H2V, for anlegget i Dunkirk.

– Vi jobber tett og godt i dialog med kunder rundt bygging av industrielle hydrogenanlegg. Det er nå engang slik at det tar tid å utvikle ny industri og nye energiformer, og arbeidet med å modne prosjektene fortsetter jevnt og trutt i en tett og god dialog med våre kunder, sier Lunde.

Han melder samtidig om «betydelig interesse rundt vår teknologi».

– Vi ser en sterk økning i antall henvendelser og prosjektmuligheter for vår høytrykks alkalin-teknologi, sier Lunde.

Les på E24+

Fest setebeltet. Nå ser langt flere aksjer fallklare ut

I «diskusjoner» med Mitsubishi

Hydrogenpros tredje nøkkelkontrakt er med Mitsubishi, og er knyttet til planer om et hydrogenanlegg i Utah i USA.

Mitsubishi har også en eierandel på 9,3 prosent i Hydrogenpro. I investorpresentasjonen som ble brukt i forbindelse med fjorårets børsnotering, opplyste Hydrogenpro at de «utviklet hydrogensystemet» for Mitsubishi.

Dette anlegget skulle ha en kapasitet på 33 megawatt, og prosjektet hadde en verdi på 20 millioner dollar.

I Hydrogenpros årsrapport publisert i slutten av april i år, kommer det imidlertid frem at det ikke er sikkert det skal bygges et anlegg i det hele tatt.

«Hydrogenpro har fullført designarbeidet knyttet til å utvikle en stor 11 megawatt elektrolysør for det amerikanske markedet i januar. Diskusjoner pågår om et mulig pilotanlegg som skal bli bygget og levert til Mitsubishi», skriver selskapet i årsrapporten.

– Den dagen vi får en kontrakt, vil vi melde dette til markedet, sier Lunde.

– Men hvorfor bruker dere ordet «kontrakter» i investormateriell når det ikke er snakk om kontrakter?

– Dette er forhandlede og inngåtte kontrakter som er avhengig av endelig investeringsbeslutning, som i sin tur avhenger av myndighetstillatelser, miljø og andre forhold. Dette har løpende vært kommunisert fra vår side, sier Lunde.

Han viser til at hydrogenbasert industri er i et utviklingsstadium der kontrakter og kontraktstildeling ikke er en type «commodity» som det er i andre etablerte næringer, som for eksempel olje og gass.

– Det vil fortsatt før prosjektstart være en rekke interaksjoner mellom kunde og leverandør, forutsetninger som skal på plass. Dette jobber vi som sagt jevnt og trutt med og utviklingen går i riktig retning, Lunde.

Les på E24+

Ukens Investtech: Tre sterke aksjer for redusert risiko

Gigantfabrikk i stampe

Hydrogenpros største nøkkelkontrakt er med det relativt ukjente amerikanske selskapet DG Fuels.

Bak DG Fuels står den amerikanske forretningsmannen Michael C. Darcy, som har jobbet i årevis for å realisere en gigantfabrikk for biodrivstoff til fly i Hudspeth, Texas.

STORE FABRIKKPLANER: DG Fuels og adm. direktør Michael Darcy.

Allerede i juni 2010 søkte Darcys selskap D’Arcinoff Group om 100.000 dollar i offentlige midler til å finansiere en søknad om statsstøtte til fabrikken, som var anslått å koste 4,6 milliarder dollar.

I mars 2013 annonserte D’Arcinoff Group snarlig byggestart, med et konsortium i ryggen bestående av blant andre norske NEL.

Samtidig ble det annonsert en salgsavtale for drivstoff til flyutstyrsprodusenten GE Aviation, for bruk i produksjon og testing av jetmotorer.

Fabrikken skulle etter planen stå ferdig i 2016, men fortsatt er det ikke tatt et eneste spadetak.

– De hadde god vind i seilene lenge, med offentlig finansiering bevilget. Så overtok Trump som president, og fremdriften på prosjektet og fokuset på de prinsippene prosjektet er tuftet på, ble svekket, sier Lunde.

Han sier at Joe Bidens inntreden som ny president etter nyttår har akselerert utviklingen, og at det er god fremdrift.

– I slike omfattende prosjekter med utvikling av ny, grønn industri er man avhengig av offentlige bidrag, og det går fortsatt litt i rykk og napp. Men det er en sterk vilje i USA til å bidra til grønne løsninger, og nå skal jeg ikke uttale meg på vegne av DG Fuels, men jeg tror de føler medvind for tiden, sier Lunde, og legger til:

– Vi er fortsatt optimistiske med tanke på både eksisterende og fremtidige kontrakter.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Hydrogenpro
  2. Hydrogen
  3. Mitsubishi
  4. Siemens
  5. ArcelorMittal
  6. Teknologi
  7. Euronext Growth

Flere artikler

  1. Ny skuffelse for hydrogenselskap: Har mistet to av fem storkontrakter

  2. Hydrogenpro-sjefen går av

  3. Vurderer hydrogenfabrikk i Kvinesdal: – Ser at planene for hydrogen akselererer i Norge

  4. Hydrogen-nykommernes avtaler: Tre av fire uten tallfestede inntekter

  5. Røkkes karbonfanger til værs på britisk partnerskap