Kid går for første gang i pluss i første kvartal
Bjørn Rune Gjelstens interiørselskap Kid snur til pluss på bunnlinjen i første kvartal fra samme tid i fjor. Dette er første gang at selskapet går i pluss i et første kvartal.
Selskapet hvor investor Bjørn Rune Gjelsten er største aksjonær leverer et resultat etter skatt på 3,78 millioner kroner i første kvartal, opp fra minus 10,3 millioner i samme periode i fjor.
Omsetningen ble på 569 millioner kroner i kvartalet, opp fra 508 millioner på samme tid i fjor.
– Første kvartal var nok et sterkt kvartal for Kid Group, og første gang vi har et første kvartal med positivt resultat etter skatt, drevet av fortsatt høy omsetningsvekst kombinert med økte marginer og kostnadskontroll, sier konsernsjef Anders Fjeld i selskapets kvartalsrapport.
Øker nettsalget
Kid har totalt 277 butikker. Av disse er 148 butikker i Norge under merkevaren Kid, mens merkevaren Hemtex har 116 butikker i Sverige og noen i Finland og Baltikum.
Selskapet sier at det har endret markedsføring etter nedstengningen av butikker, og har tatt i bruk coronavennlige Klikk og hent-løsninger. Økt digital markedsføring har hatt positiv effekt på salget, melder selskapet.
Kjedenes digitale salg har økt mye, Kid Interiør har økt sitt onlinesalg med 84 prosent, mens Hemtex har økt nettsalget med 106 prosent fra året før.
Selskapet melder om at alle butikkene i kjeden er åpne per 12. mai.
Kid ble notert på hovedlisten på Oslo Børs fra 20. mars i år.
Les Kids kvartalsrapport her