Heineken solgte øl for 125 milliarder kroner

Ølkjempen snudde til overskudd i løpet av årets først seks måneder, men anslår fortsatt et dårligere år enn i 2019.

SALGSVEKST: Ølgiganten økte både topp- og bunnlinje i løpet av årets seks første måneder. Her ved varemerkene Tiger og Heineken.
Kvartalsrapporter
  • Joachim Birger Nilsen
Publisert: Publisert:

Verdens nest største ølprodusent, Heineken, publiserte mandag resultatrapporten for første halvår.

Det Amsterdam-noterte selskapet kan vise til en omsetning på 11,97 milliarder euro, tilsvarende drøyt 125 milliarder kroner. Inntektene er opp 7,3 prosent i forhold til fjoråret.

Milliardoverskudd

Totalt har Heineken økt volumet med 19,6 prosent, hvor produktet «Heineken 0.0» har fått økt salgsvolumet med 40 prosent, mens «Heineken Silver» firedoblet salgsvolumet og gjorde det spesielt godt i Kina og Vietnam, fremgår det.

Heineken er en lager, en undergjæret øl, og er den bestselgende i Europa innenfor sitt segment. Selskapet kontrollerer også Tiger og Sol innen samme produktsegment.

De sterke salgstallene førte også til et driftsresultat på omtrent 1,17 milliarder euro, tilsvarende 12,24 milliarder kroner.

Overskuddet øker til 1,034 milliarder euro, kraftig opp fra fjoråret da selskapet tapte 297 millioner euro. Omregnet etter dagens valutakurser tilsvarer det et overskudd på 10,82 milliarder kroner.

Selskapet poengterer imidlertid at den kraftige økningen skyldes et uvanlig svakt år i fjor, i tillegg til lavere renter og finanskostnader i år.

Selger best i Amerika

Regnskapsrapporten viser at Europa sto for 23,1 prosent av salgsveksten til selskapet i andre kvartal, noe som gjør det til Heinekens mest fremgangsrike marked i andre kvartal.

Totalt for årets seks første måneder er imidlertid Amerika foran med 40,3 prosent av den organiske salgsveksten, mens Europa står for 36,9 prosent av den økende salgstakten for ølkjempen.

Les også

Mikrobryggeriene tjente mer penger i fjor- 3 av 4 selskaper har bedret resultatet

Bekymret for pandemieffekter

Til tross for resultathoppet forteller Dolf van den Brink, konsernsjef og styreleder i selskapet, at pandemien fortsatt påvirker virksomheten.

– Coronaviruset er fortsatt en faktor, og påvirker nøkkelmarkeder for oss i Asia og Afrika. Dernest ser vi en økning i råvarepriser, som gitt dagens nivå vil påvirke oss i andre halvår, uttaler van den Brink.

Han forventer videre at økte råvarepriser og pandemieffekter vil få en materiell effekt for selskapet i 2022, og uttaler avslutningsvis at selskapet guider et resultat lavere enn i siste normalår 2019.

Les også

Ekstrem etterspørsel i sommer kan føre til at bryggeriene går tom for bokser

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kvartalsrapporter
  2. Heineken
  3. Resultatrushet
  4. Regnskap og resultater

Flere artikler

  1. McDonald’s slo forventningene - igjen

  2. Sterk vekst for Zalando - solgte for 40 mrd. kroner

  3. Deutsche Bank knuste forventningene

  4. Gjenåpning fører til sterk vekst for Adevinta

  5. – Investorer er veldig sensitive for endrede vekstforutsetninger