Kahoot sikret overskudd i 2021 etter sterk vekst

For første gang siden 2014 går quizselskapet i pluss. Nå går selskapet videre med planene om børsnotering i USA.

Konsernsjef Eilert Giertsen Hanoa i Kahoot.
  • Martin Hagh Høgseth
Publisert:

Kahoot fikk et overskudd før skatt på 2,3 millioner dollar i fjerde kvartal, en økning fra minus 27,2 millioner dollar året før.

Totalt for året endte selskapet med et overskudd på 1,5 millioner dollar før skatt. Dette er første gang siden 2014 selskapet går med overskudd i løpet av et helt år.

Brutto driftsresultat (ebitda) havnet på 4,5 millioner kroner i kvartalet, en økning fra minus 12,23 millioner kroner.

Da selskapet i januar kom med en markedsoppdatering fortalte det at fakturerte inntekter havnet på på 39,7 millioner dollar i fjerde kvartal. Disse inntektene inkluderer oppkjøpet av Clever tidlig på høsten. Ekskludert oppkjøpet var inntektsveksten på 53 prosent i kvartalet.

Årlige gjentagende inntekter (ARR) endte på 133 millioner dollar, opp 122 prosent. Av dette sto Clever for 47 millioner dollar.

Opprettholder vekstmål

Kahoot-sjef Eilert Hanoa gjentar i en kommentar at resultatet var under deres forventningene etter økt usikkerhet til omikronvarianten, inkludert at skoler og selskaper stengte tidligere før jul.

Selskapet opprettholder vekstambisjonene som ble gitt i januar. Da sa selskapet at det forventer å ha fakturerte inntekter på 190–200 millioner dollar i 2022. Kahoot forventer at 40 prosent av dette vil komme i løpet av første halvår, mens resten tas inn i andre halvår.

I første kvartal ventes de fakturerte inntektene å havne på 34–35 millioner dollar, som vil være en vekst på rundt 80 prosent fra året før.

Over tid har det vært kjent at Kahoot har undersøkt mulighetene for en sekundær børsnotering. Nå forteller selskapet at det går videre med planene, og vil vurdere muligheten for en notering i USA. Selskapet forteller at det vil oppdatere markedet i henhold til de kravene som stilles.

Brukervekst

Ved utgangen av fjerde kvartal hadde selskapet 30,9 millioner aktive kontoer på sine tjenester. Det er en vekst på 25 prosent fra året før. Totalt ble det igangsatt 310 millioner økter, noe som er 24 prosent over året før.

Selskapet forteller at omtrent to millioner deltakere, dog ikke unike, deltok i øktene, noe som var 32 prosent flere enn i 2020.

Kahoot har 1,1 millioner betalende brukere på alle sine tjenester, opp 64 prosent fra året før, noe som er 95.000 flere enn i tredje kvartal. 60.000 av disse kom på Kahoots plattform.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kahoot
  2. Resultatrushet

Flere artikler

  1. Kahoot-veksten fortsatte i fjerde kvartal

  2. Inntektshopp for Kahoot i første kvartal

  3. Equinor-fall på positiv Oslo Børs

  4. Reitan økte overskuddet til 5,6 milliarder kroner i fjor

  5. PGS vinner på positiv børs