Miljødirektoratet slår tilbake mot Norwegian-klage: «Ufullstendig og unyansert»

Norwegian har klaget på at Miljødirektoratet har ilagt dem et gebyr på 400 millioner kroner. Direktoratet ser ingen grunn til å gi seg, og nå skal saken avgjøres av Klima- og miljødepartementet.

Norwegian-sjef Geir Karlsen har varslet at de vil prøve Miljødirektoratets gebyr rettslig. Miljødirektoratet mener Norwegian har misforstått miljøkvoteregelverkets formål.
  • Pål A. Solheimsnes
Publisert: Publisert:

Miljødirektoratet rikker seg ikke i konflikten med Norwegian, der direktoratet har ilagt flyselskapet et gebyr på 400 millioner kroner.

Grunnen er at Norwegian ikke leverte klimakvoter for sitt utslipp i 2020 innen fristen.

Norwegian har klaget på vedtaket, og har tidligere varslet at de vil komme til å ta direktoratet til retten for å prøve vedtaket rettslig.

Nå har Miljødirektoratet, i et 26-siders langt brev der de oversender klagen til Klima- og miljødepartementet, avvist å trekke gebyret.

E24 har fått innsyn i brevet fra direktoratet.

– Klimaet er kreditor

Miljødirektoratet skriver i sin oversendelse til Klima- og miljødepartementet at de mener Norwegians klage er «til dels ufullstendig og unyansert». De skriver også at de mener Norwegians forståelse av kvoteregelverkets overordnede formål er «noe misforstått».

Norwegian gikk i slutten av 2020 inn i rekonstruksjon. Flyselskapets millardgjeld måtte håndteres, og det førte blant annet til at aksjonærene satt igjen med smuler, og kreditorene også ble kraftig barbert.

Det ble lagt opp til at usikrede kreditorer i flyselskapet skulle få tilbake 5 prosent av det de hadde krav på i rekonstruksjonen.

Blant kreditorene på listen var også Miljødirektoratet. I Norwegians redningsplan hadde kvoteforpliktelsene blitt regnet om til et krav på 149 millioner kroner.

Det aksepterte ikke Miljødirektoratet, som mener at klimakvoter ikke kan omgjøres til et pengekrav.

– Det er ikke slik ved innlevering av kvoter at Miljødirektoratet kan disponere over disse – vi kan derfor ikke anses som en eier av «kravet», skriver direktoratet i brevet til Klima- og miljødepartementet.

De skriver videre at det er «klimaet som er kreditor for kravet»

– Klimaet – ved kvotemyndighetene – kan altså ikke likestilles med alminnelige kreditorer, skriver de.

Klimaet er kreditor for Norwegians utslipp, mener Miljødirektoratet

Norwegians kommunikasjonsdirektør Esben Tuman skriver dette i en SMS til E24:

– Denne saken stammer fra perioden Norwegian var under rekonstruksjon, og derfor ikke hadde anledning til å innfri kvoteforpliktelsene for 2020. Vårt ønske er å få en rettslig avklaring på hvordan kvoteforpliktelser skal behandles under rekonstruksjonsloven.

Solgte gratiskvoter

Norwegian hadde et krav om å levere over 370.000 kvoter for 2020. Men selskapet hadde fått tildelt mer enn 820.000 kvoter gratis i 2020, over dobbelt så mye som kravet de hadde mot seg, kvoter som kunne blitt brukt til å dekke kravet.

I et møte 16. april 2021 informerte flyselskapet Miljødirektoratet at disse gratiskvotene allerede hadde blitt solgt.

Det var bare uker før fristen for å levere de 370.000 kvotene gikk ut.

Får ikke Norwegian medhold fra Klima- og miljødepartementet eller en domstol, kan denne avgjørelsen ha kostet flyselskapet 400 millioner kroner.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian
  2. Klima- og miljødepartementet
  3. Miljødirektoratet
  4. Klimakvoter
  5. Utslipp

Flere artikler

  1. Norwegian saksøker 57 passasjerer etter skrell i Forliksrådet

  2. Et brannskadet og nedstengt gassanlegg i Hammerfest var trolig avgjørende for at Norge klarte å kutte klimautslippene i fjor.

  3. Betalt innhold

    Norge tvinges til å spille kvitt eller dobbelt om milliardbeløp i kriserammet SAS

  4. Oljeprisutviklingen kan gi kostnadsbombe for luftfarten

  5. Staten har snudd milliardtap til 100 millioner kroner i gevinst