Kvartalsrapporter

Golden Ocean tjente 1,8 milliarder i fjerde kvartal: – Solid rapport

Fredriksen-rederiet fortsatte den skyhøye resultatveksten i fjorårets tre siste måneder, som var et «berg- og-dal-bane»-kvartal for tørrlastmarkedet.

John Fredriksen er tungt inne i shipping. Han er dominerende aksjonær i selskaper innenfor blant annet tørrlast, gassfrakt og oljefrakt.
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert:

Tørrlastrederiet Golden Ocean tjente rekordhøye 204 millioner dollar etter skatt på frakten av råvarer som kull og jernmalm i fjorårets fjerde kvartal, ifølge kvartalsrapporten publisert onsdag.

Inntjeningen er opp fra 25 millioner dollar i samme periode året før.

Inntektene endte på 382 millioner dollar i fjorårets tremånedersperiode, mot 169 millioner dollar i samme kvartal året før.

Tallene for fjoråret tilsvarer henholdsvis 1,8 milliarder kroner og 3,4 milliarder kroner.

Golden Ocean, som i første kvartal leverte selskapets beste start på året noensinne, gjorde det også sterkt i andre kvartal og tredje kvartal.

For 2021 som helhet endte inntektene og resultatet etter skatt på henholdsvis 1,2 milliarder dollar og 527 millioner dollar, eller 11 milliarder kroner og 4,7 milliarder kroner. Dette er også rekordhøyt, opplyses det.

Golden Ocean-styret foreslår for fjerde kvartal et utbytte på 0,90 dollar per aksje, tilsvarende 1,6 milliarder kroner.

– Beskytte utbyttekapasiteten

– Inn i 2022 har vi en betydelig fast lønnsomhet i kontraktene, som vil beskytte vår utbyttekapasitet og bygge en bro inn i det vi forventer at vil være et mye mer attraktivt andre halvår, uttaler toppsjef Ulrik Andersen.

– Tross den siste svekkelsen i fraktratene, som vi for det meste tilskriver sesongmessige forhold, tror vi utsiktene for 2022 og utover er positive på grunn av en kombinasjon av konstant etterspørselsvekst og en flåtetilbud som er på generasjonsmessig lave nivåer, sier han videre.

For hele flåten rapporterer Golden Ocean om en timecharter-inntjening (lengre kontrakter) på 35.256 dollar per dag for fjerde kvartal.

For første kvartal er 75 prosent av tilgjengelige dager for Capesize-flåten sikret til rundt 26.100 dollar per dag. 72 prosent av tilgjengelige dager på Panamax-skipene er sikret til om lag 21.100 dollar per dag.

Pareto Securities trekker i en oppdatering frem at tallene og utbyttet var bedre enn forventet.

– Viktigst er at guidingen for første og andre kvartal er bedre enn fryktet, der Golden Ocean har landet noe lengre dekning gjennom det sterke markedet i fjerde kvartal.

– Samlet er det en solid rapport fra Golden Ocean, der det slår forventingene både for fjerde kvartal og utbyttet og samtidig fortsetter å være disiplinerte og sikre dekning inn i første halvår 2022 til brukbare rater med tanke på spotmarkedet, skriver meglerhuset.

Les også

Resultathopp for Flex LNG, men nå tynger Ukraina-uro: – Putin ødela spotmarkedet

– Igjen våknet til liv

Inntjeningen til tørrlastskipene, spesielt de største av typen Capesize, kollapset tidligere i år.

E24 har gjennom vinteren snakket med en rekke shippinganalytikere, der det er bred forventning om en innhenting og et sterkt tørrlastår.

– Tørrlastmarkedet var som en berg-og-dal-bane i fjerde kvartal. Vi gikk inn i kvartalet med ratenivåer vi ikke har sett på over ti år. Dette korrigerte utover i kvartalet, og frykten for etterspørsel i Kina tiltok. Nå har markedet igjen våknet til liv, og spesielt i de mindre størrelsessegmentene er markedet brennhett, sa shippinganalytiker Lars Bastian Østereng før tallslippet.

Inntjeningen til capesize-skip i spotmarkedet ligger nå på rundt 14.200 dollar, ned fra 87.000 dollar i slutten av oktober.

Capesize, som utgjør rundt 65 prosent av Golden Ocean-flåten, er den største typen av tørrlastskip. Disse har en «cash break-even», nivået som må til for å dekke driftskostnader og gjeldsforpliktelser og gå i null på frakten, på rundt 14.000 dollar dagen.

Les på E24+

Slik navigerer spesialistene blant shippingaksjene

Venter høyere aksjekurs

Golden Ocean-aksjen er det siste året opp rundt 139 prosent til en kurs på 103,4 kroner.

En oversikt hos analyse- og nyhetsbyrået Bloomberg viser at ti analytikere ligger inne med en kjøpsanbefaling, mens tre stykker anbefaler kundene sine å selge Golden Ocean-aksjer.

Det gjennomsnittlige kursmålet, som normalt er en forventning om hva aksjekursen vil stå i om ett år, er på 127 kroner.

Les også

Hedgefondtopp tungt inn i tørrlast etter kollapsen

– Svært optimistiske til tørrlast

Nylig ble det også kjent at Joakim Hannisdahl, den tidligere analysesjefen som nå leder det ferske shippinghedgefondet Cleaves Shipping Fund, brukte starten av året på å posisjonere seg i tørrlastaksjer – blant disse Golden Ocean.

– Vi er svært optimistiske til tørrlast fremover, kommenterte Hannisdahl.

– Selv om vi estimerer at tørrlastinntjeningen gjennomsnittlig kommer til å være rundt samme nivå som i 2021, så tror vi ikke dette er reflektert i den nåværende prisingen av aksjene, fortsatte han.

Første kvartal er sesongmessig en svak periode for tørrlastmarkedet, der Kina er et sentralt område, preget av sesongmessige lavere volum, dårligere vær og høyere flåtevekst.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kvartalsrapporter
  2. Tørrbulk
  3. Shipping
  4. Oslo Børs
  5. Golden Ocean
  6. Golden Ocean Group
  7. John Fredriksen

Flere artikler

  1. Golden Ocean tjente 1,2 mrd. i første kvartal

  2. Snuoperasjon for tørrlastrederi: Tjente over 57 mill. dollar i fjor

  3. Trøims 2020 Bulkers senker utbyttet etter tørrlastkollaps

  4. Fredriksens shippingkjemper klar for resultatilden: – Spinnvill utvikling

  5. Kollapsen fortsetter i år: Tørrlastskip under tapsgrense