Kraftig vekst for luksuseier

Europas rikeste kan smile bredt etter at luksuskonglomeratet LVMH har økt resultatet med 34 prosent hittil i år.

Publisert: Publisert:

Luksuskonglomeratet LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton har tjent over 10 milliarder euro så langt i år, eller litt over 100 milliarder kroner. Det viser konsernets ferske regnskap.

Omsetningen havnet på 36,7 milliarder euro i første halvår, opp 28 prosent sammenlignet med samme periode i 2021, skriver selskapet.

– LVMH har nytt en fantastisk start på året, sier hovedeier Bernard Arnault.

Han regnes å være verdens tredje rikeste person, med en anslått formue på 138 milliarder dollar, ifølge Bloombergs milliardærindeks.

Det gjør ham til Europas soleklart rikeste mann, selv om formuen har falt med nær 40 milliarder dollar hittil i år.

Formuen gjør også at han puster i nakken på verdens andre rikeste mann, Jeff Bezos, som for tiden anslås å være god for rundt 145 milliarder dollar. Tesla-sjef Elon Musk regnes fortsatt som verdens rikeste, med en anslått formue på 239 milliarder dollar.

Smykker og vesker ga klingende mynt

Ifølge regnskapet til LVMH var det salget av klær som sto for mesteparten av salget i første halvår. Forbrukere kjøpte klær fra LVMH for hele 18 milliarder euro, opp fra rundt 14 milliarder kroner i fjor.

Selskapet står blant annet bak klesmerker som Louis Vuitton, Dior, Marc Jacobs, Givenchy og Birkenstock.

Louis Vuitton-vesker bidro til milliardomsetningen til LVMH i første halvår av 2022.

Samtidig solgte selskapet klokker og smykker for nærmere 5 milliarder euro, parfymer og kosmetikk for rundt 3,6 milliarder euro og alkohol for litt over 3,3 milliarder euro.

Salget her kom blant annet fra merkene Sephora, Dom Perignon, Bulgari og Tag Heuer.

Til sammen økte salget med 28 prosent fra i fjor, ifølge regnskapet.

Økningen i salget kom på tross av at flere av selskapets merker har trukket seg ut av Russland.

Publisert:
Gå til e24.no