Solid salgsvekst for Orkla

Orkla melder om solid økning i salget av mat og rengjøringsprodukter, etter en periode med hamstring og endret forbruk.

Orklas konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch.

Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:,

Selskapets omsetning økte i første kvartal til 11,5 milliarder kroner, opp 13 prosent fra samme tid i fjor.

Bakgrunnen er særlig en kraftig fremgang i matvaresalget, og positiv valutaeffekt grunnet den uvanlig svake kronen.

Det kommer frem i en salgsoppdatering fra Orkla.

Det er særlig områdene Care og Foods som merker oppgangen. Orkla sier veksten skyldes at forbrukerne i en periode hamstret produkter.

Etter coronakrisen skiftet forbrukermønsteret. Folk begynte å spise flere måltider hjemme, og det ble økt etterspørsel etter rengjøringsprodukter og produkter for personlig pleie, oppgir Orkla.

– Koronakrisen har konsekvenser for hele vår verdikjede og alle forretningsområder. Disse konsekvensene begynte hovedsakelig å få finansiell effekt i mars måned, og spesielt de siste tre ukene, sier konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch i Orkla.

Hamstringseffekten avtok ifølge Orkla mot slutten av mars og inn i april måned, men veksttakten er fortsatt høyere enn fjoråret.

Skyldes myndighetenes tiltak

Orkla opplever imidlertid salgssvikt i flere deler av virksomheten, særlig knyttet til kiosker, bensinstasjoner og restauranter.

«Etterspørselssvikten som Orkla opplever innen enkelte områder er direkte relatert til myndighetenes tiltak for sosial distansering», skriver selskapet.

«Orkla forventer at situasjonen gradvis vil normaliseres etter hvert som restriksjonene oppheves, men inntil dette skjer vil virksomhetene som er eksponert mot konsum utenfor hjemmet fortsatt bli negativt påvirket», legger Orkla til.

Her svikter salget

Rundt en femtedel av salget i Foods-segmentet går til aktører som kiosker, bensinstasjoner og storhusholdning. Der har salget falt i mars, ifølge Orkla.

Orklas salg av ingredienser til aktører som industrielle bakerier og
håndverksbakerier, iskremkiosker, restauranter og kafeer merker også betydelig salgsnedgang, mens salg til dagligvare er mer stabilt, sier Orkla.

Nesten alle av Orklas 107 fabrikker har bortimot normal drift, opplyser konsernet.

Solid opptur for Jotun

Samtidig kommer også Orkla-selskapet Jotun med en oppdatering. Selskapet melder om en omsetningsvekst på 11 prosent i første kvartal fra i fjor, til 5,08 milliarder kroner.

Årsaken er særlig godt salg av skipsmaling, etter høy aktivitet i vedlikeholdsmarkedet for skip. Driftsresultatet i Jotun økte med 36 prosent fra fjorårsperioden til 792 millioner kroner i første kvartal.

«Jotun forventer på kort sikt en salgsnedgang på grunn av den pågående pandemien. Omfattende smittevernrestriksjoner og svakere fremtidsutsikter forventes å dempe den økonomiske aktiviteten i markedene hvor Jotun opererer», skriver selskapet.

Meldingen fra OrklaOppdatering fra Jotun

Her kan du lese mer om

  1. Nytt fra børsselskapene
  2. Jaan Ivar Semlitsch
  3. Orkla
  4. Coronaviruset
  5. Jotun
  6. Restaurant
  7. Storhusholdning
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Svakere resultatvekst enn ventet fra Orkla

  2. Betalt innhold

    Børskommentar: Det kan være en misforståelse at Orkla ikke er med i detaljhandels-rallyet på Oslo Børs

  3. Arcus sliter med svak krone: Kan gi dyrere alkohol

  4. Annonsørinnhold

  5. Coronaviruset: Advarer mot hamstring

  6. Hagen ser etter muligheter i krisen: – Holder øyne og ører åpne