Icelandair venter ikke Max-fly i luften før tidligst i september

Icelandair legger om ruteplanene igjen fordi det tar lengre tid enn ventet å få Max-flyene til Boeing tilbake i luften. Hva regningen for suspensjonen vil ende på, vet flyselskapet ennå ikke.

Illustrasjonsbilde

Foto: Carolyn Kaster AP
Publisert:

– Suspensjonen av Boeing 737 Max-flyene tar lengre tid enn ventet, skriver Icelandair i en melding, der selskapet opplyser at de nå endrer ruteplanene frem til 15. september.

– For å minimere konsekvensene for passasjerene har Icelandair allerede lagt til tre leasede fly til flåten for sommersesongen. I tillegg jobber selskapet med å leie ytterligere en Boeing 767–300, skriver Icelandair.

Tidligere har selskapet gjort endringer i flere omganger. Etter at Max-flyene ble satt på bakken i mars i kjølvannet av to flystyrter regnet selskapet først med at de måtte klare seg uten Max-flyene til juni. Deretter skjøv de det tidspunktet til juli.

Torsdag rapporterte Reuters at Max-flyene kan få tillatelse til å fly igjen i slutten av juni, ifølge kilder med kjennskap til amerikanske myndigheters arbeid med saken.

Akkurat når flyene vil kunne fly igjen er fortsatt høyst usikkert, og det vil også kunne ta tid før flyene kan fly i Europa selv om amerikanske myndigheter løfter suspensjonen sin.

Les også

Analytiker om SAS: Pilotstreik gir smell på 318 millioner

Kapasiteten blir redusert

Icelandair har så langt mottatt 5 stykk 737 Max og har ytterligere 11 i bestilling.

Icelandair sier, som de også tidligere har sagt, at det er usikkert hva regningen på 737-problemene kommer på:

Les også

USA: Flyforbud mot Boeings 737 Max-fly til slutten av juni

– Den finansielle effekten av suspensjonen av Boeing 737 Max er usikker ettersom kompensasjonsbeløpet fra flyprodusenten fortsatt er til vurdering, skriver selskapet.

Når Icelandair nå ikke regner med å kunne bruke Max-flyene sine i perioden 15. juli til 15. september vil selskapets totale setekapasitet i denne tiden bli fem prosent lavere enn tidligere ventet, anslår selskapet.

Dette er likevel 10 prosent mer kapasitet enn det selskapet hadde i samme periode i fjor, påpeker de.

Icelandair peker for øvrig på at antallet bookinger til Island fra passasjerer i perioden juni-august er over 30 prosent høyere i år enn i fjor.

I høst måtte Icelandair be kreditorene om endrede lånevilkår og selskapet gjennomførte en refinansiering. Amerikanske Par Capital Partners har kommet inn på eiersiden og i en flaggemelding kom det nylig frem at fondet eier 12,4 prosent av Icelandair.

Icelandair vurderte også å kjøpe konkurrenten Wow Air, men trakk seg. Wow Air endte til slutt med å gå konkurs.

USA: Flyforbud til slutten av juni

Amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA) sier de tidligst i slutten av juni regner med å godkjenne Boeings 73 MAX-fly for å gjenoppta ruteflyginger i USA, skriver NTB.

Opplysningene kom fram under et orienteringsmøte mellom FNs luftfartsmyndighet ICAO og det amerikanske FAA torsdag, melder Reuters.

Under møtet sa representantene fra FAA at selv om de forventer å åpne for at 737 MAX-flyene kan fly i USA, er det ikke sikkert andre land vil følge etter. Både i Kina, EU og Canada er det sagt at de vil stille egne betingelser for at den ulykkesrammede flytypen igjen kan brukes i kommersiell trafikk.

Les også

BRA blir første flyselskap som lander på fjellflyplassen

Les også

Åpner direkterute fra Norge til Ukraina

Les også

Boeing erkjenner feil ved 737 MAX-simulator

Her kan du lese mer om