HSBC hever kursmålet i Norwegian etter låneutsettelsene

Storbanken HSBC sier problemer med kredittkort, oljepris og Max-fly fortsatt kan gjøre livet surt for Norwegian. Men de hever forventningene etter at flyselskapet solgte Bank Norwegian og fikk obligasjonseierne på lag.

– Om Norwegian klarer å unngå likviditetsutfordringer forventer vi at lønnsomheten vil bli bedre neste år, skriver Andrew Lobbenberg i HSBC

Johan Nilsson/TT
Publisert:

– De nylige tiltakene for å redusere risikoen i selskapet, salget av Bank Norwegian og utsettelse av to obligasjonslån, reduserer risikoen for likviditetskrise i høst, skriver Andrew Lobbenberg, analytiker i HSBC.

HSBC hever kursmålet fra 16 kroner til 20 kroner.

Dette er fortsatt langt under dagens Norwegians-kurs, som i skrivende stund er på 38 kroner.

Tror Norwegian trenger mer egenkapital

Lobbenberg har lenge vært blant de mest skeptiske analytikerne, og har en «reduser»-rating på aksjen.

– Om Norwegian klarer å unngå likviditetsutfordringer forventer vi at lønnsomheten vil bli bedre neste år, da veksten vil være moderat og kostnadskutt og nettverksoptimalisering vil redusere tap. Men vi tror fortsatt selskapet går med tap i 2021 (men betraktelig mindre dårlig enn før), på grunn av den ekstreme gjeldsbyrden, skriver Lobbenberg.

– Vårt lave kursmål er basert på at dersom Norwegian klarer overgangen til bærekraftig lønnsomhet vil dette kreve en økning av egenkapitalen.

Les også

Obligasjonseierne godtok Norwegians redningsplan

Kan være sårbar for oljeprisen

Lobbenberg trekker frem at Norwegian er sårbar for oljeprishopp.

– Norwegian har bare sikret rundt 25 prosent av drivstoffet for siste halvdel av 2019, og ingenting etter dette. Den nylige svekkelsen av den norske kronen sammenlignet med dollaren forverrer effekten av potensielt økende drivstoffpriser.

Lobbenberg sier Norwegian er sterkt påvirket av at Max 8-flyene er satt på bakken, men at selskapet også har dratt fordeler situasjonen:

– Vi tror at flyselskapene har suspendert forhåndsbetalingene for Max-flyene. Dette er særlig støttende for Norwegian, som har en anstrengt kontantstrøm. De har også suspendert betalingene for leasing av Max-flyene, skriver Lobbenberg.

Norwegian har det siste halve året fått deler av kontantstrømmen holdt igjen av kortinnløserne, som muliggjør betaling av flybilletter med kredittkort og debetkort. Dette har svekket arbeidskapitalen til Norwegian betraktelig.

Her kan du lese mer om