Norwegian og Airbus enige om utsettelser: Skyver på investeringer til 4,9 mrd.
Norwegian utsetter nå flere flyleveranser og selskapet har kommet frem til en endelig avtale med Airbus. Avtalen sparer Norwegian for milliardinvesteringer i 2019 og 2020.
I februar varslet Norwegian at de hadde inngått en avtale med Boeing om å utsette leveranser av ordrene de har på flere Boeing 737 MAx-fly. I tillegg inngikk de en avtale med Airbus om å utsette de første leveransene av A321LR (Long Range).
Nå har Norwegian og Airbus inngått en avtale der både utsettelsen av fire stykk A321LR er sikret, i tillegg til at de også utsetter leveranser av A320neo-fly.
Det kommer frem i en børsmelding onsdag ettermiddag. Det er Norwegians leasingselskap Arctic Aviation Assets i Irland som har inngått avtalene med Airbus.
– Utsettelsene er på linje med selskapets strategi om å kapitalisere på skalaen bygget opp gjennom de siste årene, og det endrede fokuset fra vekst til lønnsomhet, skriver Norwegian i børsmeldingen onsdag.
Norwegian opplyser til E24 at antallet utsatte A321LR er det samme (fire stykk). Egentlig skulle Norwegian også motta fire A320neo i år, men tre blir utsatt til neste år mens ett fortsatt leveres i år.
Ville ikke få inn ny flytype i år
Utsettelsene vil utsette investeringer for Norwegian. I 2019 og 2020 vil det redusere investeringsbehovet med om lag 570 millioner dollar, ifølge selskapet. Det tilsvarer 4,9 milliarder kroner med dagens kurs.
– Kostnadsmessig var dette viktig for Norwegian ettersom det er der de skal levere resultater i år, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir til E24 onsdag.
Norwegian har i vinter stått midt i en krevende prosess der selskapet både har iverksatt en rekke grep for å kutte kostnader og redusere investeringsbehovet, samtidig som det ble hentet inn tre milliarder i en emisjon i aksjemarkedet. Det skjedde etter et fjorår som endte med milliardunderskudd.
Som E24 skrev i februar har selskapet satt i gang tiltak som til sammen skal styrke krigskassen med 7,7 milliarder.
Et av grepene har altså vært å utsette flyleveranser. I tillegg til å redusere utgiftene på investeringssiden har det også gjort det mulig for Norwegian-ledelsen å skru kraftig ned på hvor mye de planlegger å vokse i år.
Norwegian skulle egentlig motta 4 Airbus A321LR i år og 12 i 2020, men skal nå motta 12 i 2020 og deretter 22 til i 2021.
Dette er Airbus' nyeste og mest avanserte kort- og mellomdistansefly, og dette flyet har enda lengre rekkevidde enn Boeings Max-fly. Flyet kan blant annet brukes på ruter mellom Europa og den østlige delen av USA og Canada.
Norwegian har i dag en ren Boeing-flåte og leveransene av Airbus A321LR vil føre til at selskapet må bruke penger på å kunne drifte en helt ny flytype fra en ny produsent. Selskapet har nemlig heller ikke tatt i bruk A320neo-flyene de har fått fra Airbus, for alle de flyene har enten blitt leaset ut eller solgt videre.
– Dere har jo ingen slike A321 i flåten i dag. Utsetter dere leveransen for å unngå å måtte sette opp en helt ny operasjon for disse flyene i år, som ville kostet en del penger?
– Ja, det handler delvis om det. I tillegg er denne flymodellen generelt forsinket fra Airbus. Så det var ikke en veldig vanskelig beslutning å ta, sa finansdirektør Geir Karlsen til E24 om utsettelsen i februar.
– Vet dere hva dere skal bruke disse Airbus-flyene til?
– Ja, vi har en plan på hva vi skal bruke flyene til, sa konsernsjef Bjørn Kjos, som ikke ville røpe noen detaljer ennå om hva de har av planer fra 2020.