SAS-sjefen vurderer å bestille flere mini-langdistansefly
SAS skal teste ut markedet for mindre langdistansefly fra neste år. Konsernsjefen vurderer å bestille flere hvis eksperimentet lykkes.
I januar ble det klart at SAS bestiller tre stykk Airbus 321LR (Long Range) fra leasingsselskapet Air Lease Corporation med levering i 2020.
Flyet er en spesialversjon av Airbus' A320-familie, som har flere seter og ekstra lang rekkevidde sammenlignet med de andre A320-flyene SAS har i flåten og i bestilling.
SAS skal bruke flyet på å teste ut om det er kommersielt mulig å få til mindre langdistanseruter, enten fra sekundærbyer i Skandinavia og til større byer i for eksempel Nord-Amerika, eller fra de tre skandinaviske hovedstedene til sekundærbyer i utlandet.
I et intervju med Bloomberg i Stockholm sier konsernsjef Rickard Gustafson at han vurderer å bestille flere:
– Hvis det fungerer bra vil vi sannsynligvis ønske å bestille flere av den flytypen, sier Gustafson til nyhetsbyrået.
Bloomberg skriver at flyene kan bli satt inn på destinasjoner som Washington, Toronto og Boston. SAS har sagt de vil annonsere ruteplaner denne våren for de tre flyene, og informasjonssjef Knut Morten Johansen opplyser til E24 at selskapet ikke har offentlig bekreftet hvilke destinasjoner de vil bruke flyene på ennå.
Hør E24-podden: Et nytt tiår for SAS – Slik skal selskapet stå på egne ben
SAS bestiller nye fly: Skal ha inn tre av Airbus nye mellomdistansemodell
Tester et nytt marked
Med de nye flyene går SAS etter Norwegian som også har forsøkt seg på mindre langdistanseruter mellom Europa og USA.
Selskapet satte inn Boeing 737 Max-flyene på disse rutene, men flere av disse rutene har man enten redusert tilbudet på eller kuttet dem helt ut. Norwegian annonserte blant annet i fjor at de ville legge ned Max-rutene til USA fra Skottland og Nord-Irland.
Om SAS lykkes med eksperimentet sitt gjenstår fortsatt å se. Konsernsjef Rickard Gustafson har i et intervju med E24-podden tidligere i år brukt vintersesongen i Boston som eksempel på en rute som kan bli aktuell med de nye A321LR-flyene.
Trafikken til Boston om sommeren er god nok til at SAS kan ha et av sine større Airbus-langdistansefly (A330) i rute, men om vinteren er trafikken for liten til at det forsvarer seg i samme skala.
I motsetning til A330 og A340 har det nye og mindre A321LR én midtgang og færre seter enn de store langdistanseflyene.
PS! Ordren på de tre A321LR kommer i tillegg til de 50 Airbus A320neo-flyene SAS bestilte i april i fjor.