Telenor og Nent slår sammen Canal Digital og Viasat Consumer
Vil eie 50 prosent hver av en ny TV-gigant, som skal spare inn 600 millioner kroner i året.
Den norske telekjempen Telenor og det svenske medieselskapet Nordic Entertainment Group (Nent) lager et nytt selskap som består av dagens Viasat Consumer og Canal Digital.
Det skriver selskapene i pressemeldinger.
Det nye selskapet vil ha en total omsetning på rundt 7 milliarder kroner og i overkant av 1,25 millioner kunder.
– Hensikten er å skape et sterkt nordisk selskap som skal gi et enda bedre TV-tilbud med hovedfokus på satellittdistribusjon, men også med strømmetjenester og TV over åpent fibernett, sier Telenors informasjonssjef Tormod Sandstø til E24.
– Selskapene er en god match med sterk posisjon i Norden, sier Sandstø.
Skal spare 600 millioner
Selskapene skriver at de forventer at det nye selskapet vil gi årlige innsparinger på inntil 600 millioner kroner med helårseffekt fra 2022. Kuttene er relatert til «transponder kapasitet», IT og salg, markedsføring og administrasjonskostnader.
Det er uklart hvor stor del av kostnadskuttene som bidrar for henholdsvis Telenor og Nent.
Canal Digital er en av de store norske TV-distributørene, og hadde i 2018 en omsetning på 4,48 milliarder kroner. Viasat Consumer omsatte til sammenligning for 2,66 milliarder kroner.
Telenor legger frem sin kvartalsrapport onsdag, da vil det komme resultater fra selskapets drift i tredje kvartal.
Sammenslåingen er avhengig av regulorisk godkjenning og er forventet fullført i første halvdel av 2020.
Det er forventet inntil 830 millioner kroner i integrasjonskostnader, som består av restrukturering og kostnader knyttet til å migrere Viasats kunder til Telenor Satellite.
Nordisk TV-gigant
Sjef i det nye selskapet vil bli Bjørn Ivar Moen, som nå er sjef for Canal Digital og Telenor Broadcast. Finansdirektør vil bli Jonas Gustafsson, som nå er sjef for Viasat Consumer.
Det nye selskapet («joint venture») vil bli rapportert som tilknyttet selskap i Telenor og Nent og er forventet å utbetale mesteparten av sitt resultat som utbytte.
Navnet er ikke klart ennå, og vil bli kunngjort senere.
Selskapet vil ha hovedkontorer i både Oslo og Stockholm, og vil også ha en betydelig tilstedeværelse i København.
– Fellessatsingen vil kombinere de respektive styrkene til Canal Digital og Viasat Consumer, og utnytte synergier til fordel for våre kunder og aksjonærer, sier finansdirektør Jørgen C. Arentz Rostrup i Telenor i meldingen.
Anders Jensen, konsernsjef i Nent Group, sier de er glade for å kunngjøre denne joint venture-virksomheten med Telenor.
– Å slå sammen Viasat Consumer og Canal Digital er en perfekt kombinasjon. Vi skaper en storskala TV-operatør som vil skape verdi for kunder og eiere, og som kan konkurrere med store og internasjonale konkurrenter, sier Jensen i meldingen.