Norwegian møtte russisk flyprodusent: Avviser at en avtale er signert

Norwegian har kjempet en årelang kamp om å få tilgang på den russiske Sibirkorridoren for flyruter til Asia, slik SAS og Finnair har. Tidligere i år hadde selskapet møter med russiske myndigheter og en russisk flyprodusent, men ingen avtale skal være signert.

Sukhois Superjet 100

Katsuhiko TOKUNAGA/DACT, INC. / D3s/2010344
Publisert:,

Fredag meldte det russiske nyhetsbyrået RBC at Norwegian skal ha inngått en intensjonsavtale om å kjøpe 40 regionaljetfly av typen Superjet 100 fra russiske Sukhoi.

I bytte skulle Norwegian få adgang til å fly over den attraktive Sibirkorridoren til Russland – med rabatt, ifølge nyhetsbyrået.

Norwegians strategidirektør Tore Østby tilbakeviste «helt og fullt» påstanden om at det var inngått en avtale overfør nyhetsbyrået TDN tidligere fredag, men nå kan selskapet bekrefte at det har vært møter:

– Det stemmer at vi har hatt møter med russiske myndigheter og flyprodusenten Sukhoi, men vi har ikke inngått noen forpliktende avtaler, sier informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen til E24.

Norwegian ønsker ikke å uttale seg ytterligere i saken.

– Vi har ikke kjennskap til en slik avtale, sier en talsperson for Samferdselsdepartementet til E24 og henviser til Norwegian.

Etter det E24 erfarer skjedde møtene tidligere i år da Bjørn Kjos fortsatt var sjef i selskapet. Kjos gikk av i juli og er i dag rådgiver for Norwegian der han skal bruke sitt nettverk for å utvikle strategiske løsninger for Norwegian.

Norwegian skal ha ønsket å sondere terrenget med russerne for å se om de kunne få tilgang til Sibirkorridoren på andre måter enn de tradisjonelle politiske kanalene. Foreløpig har norske myndigheter ikke klart å få gjennomslag for at Norwegian, og ikke bare SAS, skal få bruke Sibirkorridoren som skandinavisk selskap.

E24 har spurt Samferdselsdepartementet hva som nå er status på forhandlingene med Russland og når man kan forvente en løsning:

«Som kjent er rettigheter for flere enn ett skandinavisk flyselskap til å fly over Sibir en viktig del av pågående luftfartsforhandlinger mellom de skandinaviske landene og Russland. Det vil avhenge av forhandlingene om og når slike rettigheter kan komme på plass», skriver departementet.

– I den nye regjeringsplattformen fra januar ble spørsmålet om Sibir-korridoren omtalt som noe regjeringen prioriterte å få gjort noe med. Hva har regjeringen foretatt seg siden januar?

«Samferdselsdepartementet følger opp regjeringsplattformens punkt om samarbeid med Russland om overflygingsrettigheter. Av hensyn til pågående forhandlingsprosesser, går vi ikke ut med detaljer rundt dette nå», skriver departementet.

Norwegian skal etter det E24 forstår ha ønsket å se om det var mulig å få tilgang til korridoren gjennom en bestilling hos Sukhoi.

Bakgrunn: Norwegian-håp om Asia-ruter etter regjeringserklæring

Litt ukjent flytype i Norden

Sukhois Superjet 100 er et regionaljetfly med setekapasitet på rundt 80 til 100 seter, avhengig av konfigurasjon. Flyet konkurrerer dermed med Airbus sin A220-serie og brasilianske Embraer, som Widerøe har i sin flåte.

Flystørrelsen er svært populær mange steder i verden, blant annet i USA, for å dekke ruter med mindre trafikk en rutene mellom store byer. SAS bruker for eksempel innleide Bombardier CRJ900-fly på en del tynnere ruter i Norden.

Den russiske Superjet 100 er imidlertid ikke et veldig vanlig syn i vestlige land, men er i bruk i blant annet Russland, Mexico, Afrika og en del asiatiske land. Flytypen kan imidlertid oberserveres i Norge for Aeroflot bruker den blant annet på sin Moskva-Oslo-rute.

Det er usikkert hvor Norwegian så for seg at de ville kunne bruke flytypen, men selskapet har blant annet en satsing i Sør-Amerika. Selskapets ambisjon er å utvide den fra dagens innenriksflyginger i Argentina og langdistanseruter mellom Sør-Amerika og Europa.

I artikkelen fra russiske RBC hevdes det at de 10 første flyene i ordren på 40 fly skulle til nettopp Norwegian i Argentina, men noen bestilling er altså ikke gjort ifølge selskapet.

Norwegian varslet torsdag at de har blitt enige med kinesiske CCB Leasing om å opprette et samarbeid for felles flyeierskap. Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs tror flyene kunne blitt brukt der:

– Norwegian har basert seg på en enhetsflåte (de bruker kun Boeing-fly til flygingene sine, journ.anm.) og jeg tror selskapet vil holde seg til den strategien. Men å legge 40 Sukhoi-fly inn i det nye Joint Venture-selskapet er en mulighet og da finansierer kineserne 70 prosent av kjøpet. Da vil Norwegian kunne sette i gang med en storstilt satsing på Asia, sier Elnæs.

– Sukhoi er allerede i bruk i Kina og en rekke andre land, men det har vært liten interesse i Europa, legger han til.

Les også

Jokerne som kan gi milliardpåfyll i Norwegian-kassen

Sibir-drømmen fortsatt ikke en realitet

SAS og Finnair er i dag de eneste nordiske flyselskapene som får tilgang til Sibirkorridoren, som man må gjennom hvis man skal ha en effektiv flyrute til Asia – særlig til Kina, Japan og Korea.

Norwegian har lenge drømt om å få tilgang til passasjen, men Russland har sagt nei. Begrunnelsen er at de bare tillater et selskap per land tilgang til korridoren av gangen. Siden SAS allerede flyr, og de skandinaviske landene har en felles avtale med Russland, så slipper ikke Norwegian til.

Det har vært spekulert i bransjen i at Russland vil kunne åpne tilgang, men da med en saftig prislapp for Norwegian.

Norske myndigheter har vært i dialog med russiske myndigheter for å få til en endring, men foreløpig har ikke arbeidet gitt noen synlige resultater.

At Norwegian ikke har fått tilgang til Sibirkorridoren har lagt store begrensninger på selskapets vekstplaner over mange år. Norwegian har foreløpig nøyd seg med å fly til Bangkok og Singapore, som er mulig uten tilgang til Sibirkorridoren ettersom de bruker en rute lenger sør i Russland.

Det har imidlertid ikke vært mulig for Norwegian å åpne ruter til Kina, Korea og Japan og selskapet har derfor måttet fokusere langdistansesatsingen sin mot Nord-Amerika.

Norwegian har lenge snakket om at de ideelt sett skulle ønske å åpner ruter til Asia og bruke Oslo som en hub, der de kobler langdistanseruter til Asia med langdistanseruter til USA. Dette ville kunnet gi Norge helt andre passasjervolumer enn i dag.

Ettersom Norwegian ikke får fly, og SAS ikke har lagt noen av sine asiatiske ruter til Oslo, er den eneste direkteruten fra Asia inn til Oslo Hainan Airlines direkterute til Beijing. Den ruten ble åpnet med brask og bram 16. mai i år.

Artikkel hos RBC
Les også

Norwegians styreleder: Ny toppsjef vil være klar innen en måned